کد خبر: 79747
|
09:00 - 1397/10/25
نسخه چاپی

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل :

پرستاران بخش خصوصی استثمارمی‎شوند/ پرسنل پرستاری در اردبیل پرونده سلامت ندارند/ پرستاران در معرض خشونت سازمانی

پرستاران بخش خصوصی استثمارمی‎شوند/ پرسنل پرستاری در اردبیل پرونده سلامت ندارند/ پرستاران در معرض خشونت سازمانی
رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل گفت: در شراط فعلی براساس شاخص های اعلامی سیستم وزرات بهداشت که 1/8پرستار به ازای هر تخت است،کمبود پرستار داریم اما معتقدیم که کمبود استخدام و جذب باعث شده تا مازاد نیرو و پرستار بیکار هم داشته باشیم!

ناصر مظفری  در گفتگو با خبرنگارسبلان‌ما، با تبریک ولادت با سعادت حضرت زینب و روز پرستار به جامعه پرستاری کشور اظهار داشت؛ پرستاری حرفه ای بین المللی است و در دهه های آینده جزو 5 شغل اول دنیا خواهد بود چراکه  نیاز به پرستاری یک نیاز جهانی است  و فرقی ندارد  در هر سطحی از زندگی، درآمد و حکومت سیاسی که باشیم در مسیر فرایند زندگی  نیازمند خدمات سلامتی و مراقبتی پرستاران خواهیم بود.

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06454.JPG

 

وی تصریح کرد: پرستاری یک حرفه جهانی است و لازم است نگاه به این حرفه نیز فوق کشوری و جهانی باشد؛ این حرفه مهم براساس بیماری های نوپدید مختلفی که در دنیا با رشد جمعیت و توسعه  کشور بوجود می آید ، می تواند گسترش یابد و نیاز به وجود آن بیشتر احساس می شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل  ادامه داد: پرستاری در تعریف علمی هم کمک به افراد سالم و بیمار در جهت رسیدن به سلامتی و ارتقا سلامتی است به طوری که اگر هر کسی  دانش آن را داشت میتوانست این کار را برای خود انجام می داد، اما چون همه امکان و فرصت تحصیل و کسب  دانش پرستاری را ندارند، و از طرف دیگرهمه در یک برهه ای از زندگی نیازمند اطلاعات و دانش پرستاری هستند از این منظر پرستاری از جایگاه علمی بالایی برخوردار است و پرستاران در تخصص های مختلف  و بر اساس نیاز گروه های دریافت کننده خدمت تا مقطع دکتری می توانند  در این رشته ادامه تحصیل بدهند.

وی با اشاره به قدمت 100 پرستاری آکادمیک در ایران، بیان داشت: با وجود این قدمت بیشترین رشد پرستاری در دوره بعد از انقلاب بوده و دانشکده های مختلف با گرایش های متفاوت بعد از انقلاب در ایران ایجاد شد؛  اکنون نیز حدود 190 دانشکده  پرستاری مامایی در کشور در جهت تربیت نیروهای متخصص وجود دارد و حتی این امکان وجود دارد که در صورت نیاز و درخواست پرستاران متخصص را به کشورهای متقاضی بفرستیم.

اعمال نظر سیاسی منشا بسیاری از چالش‏‎های پرستاری

مظفری با تاکید بر اهمیت نگاه سیاستگذارها به پرستاری، اظهار داشت:  مهمترین چالش پرستاری که  شاید منشا مسائل دیگر نیز شده، بحث سیاستگذاری و دخالت سیاست در حوزه پرستاری است به طوری که معمولا حتی درحوزه ایجاد دانشکده‌های پرستاری نیز اعمال نظرسیاستمداران بیش از کار کارشناسی در کشور ما دخیل بوده است.

وی تصریح کرد: در مواقعی این اعمال نظر سیاسی موجب شده تا بدون توجه به زیر ساخت‎ها و امکاناتی که برای تربیت نیروی متخصص لازم است دانشکده هایی در اقساء نقاط کشور حتی در دورترین نقاط کشور که فاقد زیر ساخت ها هستند، ساخته شود که این مسئله خود تهدید کننده تخصص و رشته پرستاری شده و می تواند آسیب زننده به سلامت مردم باشد.

وی ادامه داد: باید روی عدم اعمال نظر سیاسی و غیر کارشناسی در حوزه پرستاری و آموزش آن تاکید کرد.

قوانین مصوب در حوزه پرستاری اجرایی نمی‎شوند

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06456.JPG

وی با اشاره به قوانین مصوب در حوزه پرستاری، بیان داشت: امروزه با وجود سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی و پیگیری های انجام شده  قوانین بسیار پیشرفته و علمی در مجلس به تصویب رسیده اما متاسفانه شاهد عدم اجرای این قوانین مصوب و یا اعمال ناقص آن بوده ایم و یا در مواردی تبصره های مداخله گر موجب کاهش اثرات مثبت این آیین نامه ها شده است؛ عدم اجرایی شدن قوانین مصوب پرستاری چالش مهمی است که باید دست اندرکاران در این خصوص پاسخگو باشند.

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل تاکید کرد: موضوع بسیار چالش برانگیزی که نیاز به دقت بسیاربالایی دارد این است که ما  در شراط فعلی براساس شاخص های اعلامی سیستم وزرات بهداشت که 1/8پرستار به ازای هر تخت است،کمبود پرستار داریم اما معتقدیم که نبوداستخدام و جذب باعث شده تا مازاد نیرو و پرستار بیکار هم داشته باشیم! 

به گفته این مسئول در شرایط کنونی در بهترین شرایط 0/8 به ازای هر تخت و حداقل شرایط 0/3 به ازای هر تخت پرستار موجود است این در حالیست که هر پرستار به جای دو نفر کار می کند و متاسفانه دریافتی و حقوق و مزایای آن برای کار یک نفرنیز کافی نیست.

وی اضافه کرد: تبعیض و بی عدالتی در تیم کاری نیز موجب موجب وارد شدن فشار روحی به پرستاران شده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل  با بیان اینکه وضعیت کشور به سمت سالمندی پیش می رود، گفت:  درسال 1430 جمعیت سالمندی ایران به بالای 40 درصد خواهد رسید که این ضروری بودن برنامه ریزی برای تربیت پرستاران متخصص حوزه سالمندی و حضور پرستاران در خارج از بیمارستان را می طلبد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف تربیت پرستاران در کل دنیا و واحد های درسی آنها در سطح اول برای بهداشت و سلامت خارج از بیمارستانی است متاسفانه پرستاران ما در  سطح بیمارستان محبوس هستند و قوانینی که اخیرا برای خروج از این قسمت ارائه شده یا اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده است که این جای بحث دارد.

مظفری تاکید کرد: اگر بخواهیم چشم اندازی برای حوزه پرستاری داشته باشیم بایدعلاوه بر پوشش و رفع کمبود فعلی پرستار  به تربیت پرستارن متخصص در حوزه سالمندان  ورود کنیم  چراکه با توجه به شرایط جمعیتی ایران رو به سالمندی میرود.

پرستاران در معرض خشونت عامه و سازمانی

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06479.JPG

به گفته این مسئول کمبود شورتیج پرستاری باید مورد توجه قرار گیرد و نباید از آن غفلت شود.

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل ادامه داد: ما شاهد خشونت عامه و خشونت سازمانی علیه پرستاران هستیم.

وی با بیان اینکه اضافه کاری اجباری علی رغم میل پرستاران به آنها تحمیل می شود، افزود: عدم اجرای قوانین و تهدید پرستاران برای قبول شرایط فعلی به نوعی خشونت سازمانی است که زیاد به این موضوع پرداخت نشده است.

طبق گفته مظفری پرستاران بیشتر از خشونت سازمانی دچار خشونت عامه نیز می شوند که روز به روز بر میزان این نوع خشونت افزوده می شود، چراکه به واسطه فشاراقتصادی و تبعات آن، فشار به مردم در بیمارستان به مرحله خارج از کنترل می رسد و شاهد رخ دادن خشونت عامه هستیم که نمودآن خشونت علیه پرستاراست.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته در تهران بیش از 60 درصد خشونت روی پرستاران گزارش شده است این در شرایطی است که تهران از لحاظ امکانات در وضعیت بهتری نسبت به سایر استان های کشور قرار دارد از همین رو می توان نتیجه گرفت که میزان خشونت بر روی پرستاران در شهرستانها بیش از تهران است.

آمار دقیقی از خشونت علیه پرستاران  وجود ندارد/خشونت کلامی بیشترین خشونت  اتفاق افتاده روی پرستاران اردبیلی

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06456.JPG

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل تاکید کرد: آمار دقیقی از خشونت بر روی پرستاران اردبیلی وجود ندارد اما خشونت کلامی بیشترین نوع خشونتی است که پرستاران اردبیلی در معرض آن قرار دارند؛ طبق تحقیقات صورت گرفته در حالت کلی میزان خشونت کلامی روی پرستاران کشورمان  تا 90 درصد و خشونت فیزیکی 15 تا 20 درصد گزارش شده است.

وی تاکید کرد: طبق تعریف خشونت حرفه ای پرستاران جزو گروه های در معرض خشونت هستند ، فلذا باید حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد.

این مسئول تصریح کرد:  در استان اردبیل نیز مواردی از خشونت های فیزیکی  که منجر به شکستگی سرو بینی پرستار شده باشد، اتفاق افتاده است؛ البته نگاه امنیتی و مدیریتی  سبب شده تا آمار دقیقی از این موارد درج نشود کما اینکه در بیشتر اوقات برای آرامش و ملاحظه مریض این پرستاران هستند که مقصر شناخته می شوند در حالی که پرستاران به عنوان ارائه دهندگان خدمت خود جزو جامعه انسانی  و نیازمند ایمنی و سلامت محیط کار هستند.

مظفری با تاکید بر اینکه باید سازمان محیط ایمنی را برای پرستاران فراهم کند، بیان داشت:  طبق ماده 13 بیمه شدگان و آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور پرستاران پس از 20سال متوالی و 25 سال متناوب خدمت می توانند درخواست بازنشستگی کنند، اما اخیرا موارد متعددی بوده است که پرستارانی با این شرایط ،مشمول این قانون نشده اند و سازمان در این خصوص پذیرش نمی دهد و گوشش بدهکار نیست.

وی با بیان اینکه طبق ماده 4 قانون مشاغل سخت و زیان آور کارفرماها موظفند شاغلین در کارهای سخت و زیان آور را سالی یک بار برای  تشخیص سلامتی و بیماری های زود هنگام ارزیابی بکنند، اظهار داشت:، متاسفانه در اردبیل پرونده سلامت پرسنل پرستاری را نداریم.

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل ادامه داد: از مسئولان انتظار داریم که ماده 4 آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور را اجرایی کنند و با اعمال این ماده خود سازمان ارزیابی سالانه از سلامت پرسنل پرستاری داشته باشد  متاسفانه در شرایط کنونی اگر پرستاری به بیماری ناشی از کار مثلا ایدز و هپاتیت و... مبتلا شود  حمایت جدی از سوی سازمان نمی شود و این فرد فقط باید به موارد بیمه اکتفا کند.

وی اضافه کرد: طبق ماده 4 قانون ارتقاء بهره وری مشاغل مشمول ماده 16 که بر اساس آن پرستاری شامل پرسنل خود پرستارها، اتاق عمل، هوشبری و فوریت های پزشکی می شود ، در بخش دولتی و خصوصی جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شودند اما متاسفانه با اینکه این قانون در 14 /12 /88 ابلاغ  شده و ایین نامه اجرایی آن نیز در 11/12/88  اعلام شده ،  این مصوبه مجلس تاکنون اجرایی نشده است.

پرستاران بخش خصوصی استثسمارمی‎شوند

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06471.JPG

مظفری تصریح کرد: متاسفانه با وجود زجر و فشاری که به پرستاران بخش خصوصی وارد می شود هیچ کدام از قوانین مصوب مربوط به این قشر علی رغم تصریح خود قانون اعمال نمی‏ شود و در سایه این ضعف استثسمارگونه از این پرستاران کار می کشند و حقوق پرداختی به آنها حداقلی است؛ این موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی بیان داشت: طبق ماده 6 اجرای کار قانون بهره وری نظام سلامت، پرداخت حقوق و مزایا پرستاران  باید ترکیبی از ثابت  مبتنی بر عملکرد باشد  و تاکید شده که  عملکرد بر اساس تعرفه ها است اما  با وجود اینکه نزدیک 14 سال است که قانون تعرفه پرستاری در مجلس تصویب شده است این مهم عملی نشده و تاسفبار تر اینکه از بودجه  98 نیز حذف شده است

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل خاطر نشان کرد: طبق ماده 8 آیین نامه بهره وری تامین کمبود نیرو جزو تکلیف دولت است و بر اساس این قانون باید پرستاران تامین مالی بشوند و در صورت نیاز بیش از 80 ساعت کار نکنند که برای تحقق این مهم باید اعتبارات سال به سال سال تامین و تا الان باید این کمبود جبران می شد که این امر نیز اتفاق نیفتاده است.

 به گفته این مسئول پیش بینی کمبود نیرو و جذب نیروی انسانی  پرسنل پرستاری بر عهده معاونت برنامه ریزی و بودجه رئیس جمهور است، به نظر می رسد ظاهرا با مخالفت خود این معاونت عملا این ردیف حذف شده  است که این به نوعی خشونت سازمانی محسوب می شود.

مظفری ادامه داد: وقتی سازمان به تعهدات خود عمل نکند منشا هرگونه آسیب و فشار روحی و روانی  است که از این باب به پرستاران واردمی شود و البته طبق تعریف این عدم تعهد خود خشونت سازمانی است.

وی درباره درآمد پرستارها گفت: تبعیض و بی عدالتی در نظام پرداختی آن هم  در جامعه اسلامی قابل قبول نیست درحالی که در  کشورهای دیگر تفاوت درآمدها 3تا 4 برابر است اما در کشور  ما در عین حال که درآمد ها  شفاف سازی نشده است ولی تفاوت درآمدها بین پزشک و پرستار ممکن است از 10 تا 1000 برابر هم باشد که این اجحاف و ظلم در حق پرستاران است.

گفتگو از: سمیه شاهی- محمد مددی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد