سرویس: اقتصادی
کد خبر: 79864
|
09:15 - 1397/11/05
نسخه چاپی

چهل سال انقلاب چهل سال پیشرفت و توسعه در حوزه برق استان اردبیل؛

85 سال پیش قدیمی‎ترین محله اردبیل برقدار شد/ فیلم

85 سال پیش قدیمی‎ترین محله اردبیل برقدار شد/  فیلم
در حدود سال ۱۳۱۲ امتیاز برق توسط مرحوم کتابچی در حوالی محله عالی قاپوی اردبیل دایر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، در سال ۱۳۲۷ بنام بنگاه برق با مدیريت زرينه و عده اى سهامدار اداره مي شد که با تصويب دولت ، شهردارى اردبيل و بنگاه برق هر کدام به ميزان ۵۱ درصد و ۴۹ درصد ، برق شهر را اداره مي کردند.

در سال ۱۳۴۵ برق شهر کلاً تحويل برق منطقه اى استان آذربايجان شرقی داده شد و از سال ۱۳۴۶ برق اردبیل تحت عنوان برق ناحیه اردبیل به فعالیت پرداخت و از سال ۱۳۷۲ همزمان با استان شدن اردبیل و بر اساس ساختار جدید وزارت نیرو تحت عنوان شرکت توزيع نيروي برق استان اردبيل و با تحت پوشش قرار دادن کليه شهرهاي استان به فعاليت پرداخت.

در همان سال قدرت نصب شده براي جمعيت ۱۸۰۰۰۰ نفرى شهر حدود ۲۶۱۲ کيلو ولت آمپر بود، طول شبکه فشار متوسط و ضعيف مورد بهره بردارى به ترتيب ۵۲۰۰ و ۹۸۹۴۰ متر بوده است.

تعداد کل مشترکين در همان زمان ۵۰۵۸ مشترک بوده كه براى سرويس دهي به آنها از ۱۱ دستگاه ترانسفور ماتور استفاده مي شده است در حال حاضر برق استان اردبيل از طريق خطوط ۲۳۰ كيلو ولت و ۴ دستگاه پست ۶۳/۲۳۰ كيلو ولت موجود در استان تأمين مي گردد که در حال حاضر تعداد پستهاى ۲۰/۶۳ كيلو ولت موجود در استان اردبيل هفده ايستگاه مي باشد.

طول خط انتقال ۶۹۶کیلومتر مدار ، طول خطوط فوق توزیع ۶۸۰ کیلومترمدار ، ظرفیت ایستگاههای انتقال ۷۷۳مگاولت آمپر وظرفیت ايستگاههاي فوق توزيع ۷۰۵مگاولت آمپر دراستان اردبيل مي باشد.

درحال حاضر ( پايان سال ۱۳۹۱) شرکت توزيع نيروى برق استان اردبيل داراى ۷۰۰۰ کيلومتر شبکه فشار متوسط و ۵۸۳۸ کيلومتر شبکه فشار ضعيف بوده و تعداد ۵۶۴۲ دستگاه ترانسفور ماتور ۲۰ كيلو ولت ( هوايي وزميني ) به ظرفيت كلي ۸۱۴ مگا ولت آمپر مورد بهره بردارى قرار مى گيرد.

برق رسانی به تمامی روستاها از اولویت های شرکت برق است

 

 برق رسانی به روستاهای اردبیل ، هدیه انقلاب به محرومان


پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی اکنون تقریبا تمامی روستاهای استان اردبیل از خدمات عمومی بویژه برق بهره مند شده اند چیزی که برای روستاییان محروم استان خارج از تصور بود.

انقلاب اسلامی ایران زمستان ۵۷ زمانی به پیروزی رسید که نه تنها روستاها بلکه بسیاری از شهرها نیز از کمترین امکانات رفاهی از جمله برق برخوردار بودند.


هنوز نیز در خود شهر اردبیل بسیاری از ساکنان محلات حاشیه ای خاطرات تلخ و شیرین زیادی از انواع چراغ های روشنایی دارند، آنها هنوز هم حسرت چراغ های مرکز نشینان شهر را به خاطر دارند.


در این اوضاع و احوال تقریبا برق رسانی به روستاهای استان در حد صفر بوده و حدود ۱۸۰۰ روستا از امکانات رفاهی بی بهره بودند.


با پیروزی انقلاب اقدامات برای تامین برق روستاها آغاز شده و بتدریج روستاییان محروم نیز همچون ساکنان شهر از نعمت روشنایی و دیگر مواهب انرژی برق بهره مند شدند.


اکنون در ۴۰ سالگی انقلاب دیگر کمتر روستایی است که از نعمت برق بی بهره باشد، برق رسانی در برخی از روستاها حتی به مناطق کمتر از ۱۰ خانوار هم رسیده است.

 

۱۰ درصد؛ افزایش پیک مصرف برق

رشد بیش از۲ هزار و ۴۸۰ درصدی توزیع برق استان اردبیل بعد از انقلاب

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت:قبل از انقلاب در مجموع ۲۲ هزار مشترک برق در استان اردبیل وجود داشت که به برکت انقلاب اسلامی ایران این رقم هم اکنون با رشد بیش از ۲ هزار و ۴۸۰ درصدی به ۵۴۶ هزار مشترک در سطح استان رسیده است.

حسن محمدی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، اظهارداشت: در استان اردبیل قبل از انقلاب تنها ۲۰ روستا از نعمت برق برخوردار بودند اما پس از انقلاب این رقم به هزار و ۷۱۰ روستا افزایش یافته یعنی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ درصد رشد داشته است.


محمدی افزود: همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار و حتی برخی از روستاهای زیر ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل بیان کرد: همزمان با دهه مبارک فجر سالجاری  پروژه های برق رسانی با مجموع ۲۵۵ میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرذ: همچنین برق رسانی به هشت روستای بی برق استان در شهرستان های پارس آباد، گرمی ، مشکین شهر وخلخال در این ایام   افتتاح ومورد بهره برداری قرار  خواهد گرفت .

 محمدی با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۵۷ طول خطوط فشار متوسط در استان اردبیل ۸۹۱ کیلومتر بود تصریح کرد: اما به برکت انقلاب اسلامی این رقم هم اکنون به هفت هزار و ۳۹۰ کیلومتر افزایش یافته که بیش از ۸۲۹ درصد رشد داشته است.


وی گفت: قبل از انقلاب همچنین طول خطوط فشار ضعیف در استان اردبیل ۵۹۴ کیلومتر بود که این رقم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در استان به ۶ هزار و ۱۷۲ کیلومتر رسیده که بیش از هزار و ۱۲۴ درصد رشد داشته است.


محمدی بیان کرد: تا سال ۱۳۵۷ تعداد ۲۹۷ دستگاه ترانسفورماتور توزیع با ظرفیت ۴۵ مگاولت آمپر در استان اردبیل نصب شده بود که بعد پیروزی انقلاب این رقم به ۶ هزار و ۷۴۳ دستگاه با ظرفیت ۹۳۹ مگاولت افزایش یافته که بیش از ۲ هزار و ۲۷۰ درصد رشد داشته است.


وی  ادامه داد: تا سال ۱۳۵۷ در مجموع هفت هزار دستگاه چراغ روشنایی در معابر استان نصب شده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این رقم به ۱۶۱ هزار دستگاه چراغ روشنایی رسیده که رشد ۲ هزار و ۳۰۰ درصدی داشته است.


مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: همچنین در سال ۱۳۵۷  در این استان ۱۰۳ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق عرضه و فروخته شده بود که این رقم هم اکنون با رشد بیش از هزار و ۱۴۵ درصدی به هزار و ۱۸۰ میلیون کیلووات ساعت افزایش یافته است.

 

گزارش : مهدی همتی

فیلم موشن گرافیک : علی بیگ

انتهای پیام/ ه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد