سرویس: دانش و فناوری
کد خبر: 79910
|
09:34 - 1397/11/08
نسخه چاپی

ما توانستیم/ 5

دستاوردهاي علمي و پژوهشي انقلاب اسلامی در اردبیل+جزییات

 دستاوردهاي  علمي و پژوهشي انقلاب اسلامی در اردبیل+جزییات
دانشگاه آزاداسلامی استان اردبیل با هدف تبدیل شدن به دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی، برنامه‌های راهبرد علمی خود را تدوین و همگام با تحولات روز ایران و دنیا در راستای توسعه و تعالی علمی استان وارد عمل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،اين دانشگاه بعد از تصویب در سال 1363 به عنوان اولين دانشگاه در سطح استان به طور رسمی افتتاح شد و با پذیرش 717 نفر دانشجو فعالیت های علمی خود را آغاز کرد. دیری نپایید که جزو دانشگاه های موفق کشور از لحاظ توسعه علمی و فضاهای آموزشی شد و در تمامي شهرهاي استان از جمله پارس آباد، بيله سوار، خلخال، مشكين شهر، گرمي، سرعين و نير اقدام به تاسيس واحدهاي دانشگاهي كرد و تاكنون بيش از 90 هزار نفر دانش آموخته تحويل جامعه داده است.

در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبيل با داشتن 72460 مترمربع فضای آموزشی، 513 نفر کارمند، 414 نفر عضو هئیت علمی تمام وقت یکی از واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی است. اين دانشگاه با بیش از 15 هزار دانشجو متشکل از 598 نفر دانشجوی دکترای تخصصی، 309 نفر دانشجوی دکترای حرفه ای، 3082 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد، 6275 نفر دانشجوی کارشناسی پیوسته، 2693 نفر دانشجوی کارشناسی ناپیوسته، 208 نفر دانشجوی کاردانی پیوسته و دانشجوی کاردانی ناپیوسته در 491 رشته محل تحصیلی در ارتقاء سطح علمی جوانان این مرز و بوم به ایفای نقش می‏پردازد.

محققان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي اردبيل روزهای پر فروغی را سپری می کنند. تاکنون 112 عنوان اختراع ثبت شده، 5103 مقاله  ISI و ISC و معتبر خارجی، 1501 مقاله ارائه شده در همایش های خارجی و داخلی، 60 عنوان تألیف و ترجمه کتاب و حدود 729 طرح تحقیقاتی توسط محققان و پژوهشگران این واحد انجام شده است. ارائه مقاله در سمینارهای بین المللی از فعالیت های جاری دانشجویان و اساتید این واحد است که تاکنون در کشورهایی نظیر ایتالیا، دانمارک، ژاپن، چین، آمریکا، اسپانیا، ترکیه، آلمان و کشورهای دیگر ارائه شده است.

دانشگاه آزاداسلامی اردبیل جهت تربیت دانشجویانی موفق علاوه بر جذب نیروهای علمی با توان تخصصی بالا و تعهدی بالاتر اقدام به تجهیز دانشکده ها و امکانات آنها می‏کند.

 آزمایشگاه های ایمونولوژی، فیزیولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، انگل‏شناسی، پاتولوژی و بافت شناسی حیوانات آزمایشگاهی، آزمایشگاه تحقیقاتی سلول های بنیادی در دانشکده پزشکی، همچنین آزمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی در دانشکده های فنی و مهندسی و علوم با امکاناتی فراتر از چشم انداز ترسیمی، در افزایش توان علمی دانشجویان نقش فراوانی دارد.

در این میان تجهیز امکانات رفاهی دانشگاه در کنار خدمات علمی و فرهنگی ارائه شده، در به حداقل رساندن دغدغه های دانشجویان نقشی اساسی دارد.

در حوزه پژوهش و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل جزو فعال ترین واحدهای دانشگاهی کشور است. راه اندازي 4 مركز تحقيقات گياهان دارويي، آب، انرژي و تاريخ و تمدن اسلامي فصل نويني از فعاليت هاي اين واحد دانشگاهي براي حل مسايل اجتماعي است كه با تكيه بر سرمايه عظيم علمي اساتيد و دانشجويان انجام مي شود.

راه اندازی کتابخانه دیجیتالی، سایت اینترنتی، مرکز رشد واحدهای فناور و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، استقرار 10 واحد شرکتهای اقتصادی سرمایه گذاری و دانش بنیان از نوع 1 و 2، تجهیز آزمایشگاه های تخصصی از جمله بیوتکنولوژی، رفرنس شیمی، محیط زیست و ژنتیک، شرکت در کنسرسیوم ایجاد آزمایشگاه ژنتیک و میکروبیولوژی با کشور بلاروس در واحد پرند با مجوز وزارت علوم، تبدیل واحدهای مزرعه ای و گلخانه ای به واحدهای تجاری- تولیدی و آبیاری بارانی مزارع دانشگاه، امضای تفاهم نامه با دانشگاه درسدن آلمان، پارک علم و فناوری استان، شرکت شهرک های صنعتی استان، منابع طبيعي و آبخيزداري، فرماندهی مرزبانی استان و همچنین امضای تفاهم نامه با اتحادیه دانشگاه های منطقۀ قفقاز و تایید عضویت واحد اردبیل در این اتحادیه، عضویت در کمیته ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی و نیز عضویت تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد اردبیل در بنیاد ملی نخبگان و اخذ پژوهانه دانشجویی از بنیاد و در نهایت عقد قرارداد اجرایی طرح های برون دانشگاهی از جمله اقدامات مهم این واحد است.

  

 

دانشگاه آزاد دریچه‌ای برای اعتلای چهره علمی جامعه

دانشگاه آزاد اسلامی در بدنه دستگاه آموزش عالی کشور دریچه‌های جدیدی برای توسعه و اعتلای چهره علمی کشور و استان اردبیل گشوده است.

در حالی که قریب به سه دهه از فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه آموزش عالی در کشور و استان اردبیل می‌گذرد روز به روز، روند رشد و توسعه در این دانشگاه در اردبیل متعالی‌تر شده و گواه این مدعا توسعه دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی با دربرگیری رشته‌های مختلف تحصیلی از مقاطع کاردانی تا دکترای تخصصی است.

دانشگاه آزاداسلامی استان اردبیل با هدف تبدیل شدن به دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی، برنامه‌های راهبرد علمی خود را تدوین و همگام با تحولات روز ایران و دنیا در راستای توسعه و تعالی علمی استان وارد عمل شده و در عمل به منویات مقام معظم رهبری که فرمودند: « دانشگاه آزاد یک امید برای سیل جوانان مشتاق به تحصیل است » اقدام کرده و همواره در این مسیر نسبت به جذب جوانان علاقمند در تمام مراکز شهرستان‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

این دانشگاه با جذب دانشجویان در رشته‌های متنوع و در چهار دانشکده فعال است که دانشکده علوم پزشکی آن در سال 1364 با رشته‌های پزشکی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی و با اهداف بهبود كيفي و توسعه كمي آموزش پزشكي عمومي، تدوين برنامه مدون آموزش پزشكي عمومي بر اساس بخشنامه‌ها و تصميمات وزارتخانه متبوع و نيازهاي بخش سلامت منطقه‌اي و ملي، راه‌اندازي سيستم مديريت آموزشي بروز، كارا و توانمند، استفاده از روش‌هاي استاندارد و نوين آموزشي و پژوهشي در دوره آموزش پزشكي عمومي، بكارگيري روش‌هاي نوين ارزشيابي آموزش پزشكي عمومي با رعايت شرايط خاص دانشكده پزشكي، استفاده از فن‌آوري اطلاعات و ارتقاي سطح منابع آموزشي، پژوهشي، ايجاد بستر و زمينه‌هاي رشد علمي و توسعه توانمندي‌هاي عملي دانش‌ آموختگان در امر سلامت و ارتقاي دانش و مهارت اعضاي هيئت علمي و پرسنل آموزش دانشکده پزشكي به دانشجویان آخرین مباحث و متدهای علم پزشکی را می‌آموزد.

دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل همچنین در بطن خود دانشکده فنی و مهندسی را با رشته‌های خود شامل برق، کامپیوتر، عمران، صنایع، مهندسی پزشکی، مکانیک، الکترونیک و معماری دارد.

 

 

رئیس دانشگاه آزاد  اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه این دانشگاه در راستای پیوستن به دانشگاهی در تراز منویات انقلاب اسلامی تلاش می‌کند، افزود: تمام تلاش‌های ما برای کارآمدتر ساختن دانشگاه با روحیه بسیجی و انقلابی ممکن است به طوری که رسالت اصلی مابر مبنای تربیت دانشجوی ان ونیروهایی متخصص،مومن وانقلابی بنا نهاده شده و در درجه بعد باید درعرصه پژوهش‌های کاربردی، فناوری و كارآفرینی حرکت‌های انقلابی داشته باشیم و دانشگاه را به سمت حل مسائل و مشکلات استانی و ملی سوق دهیم.

دکتر اسحق رسولی خاطرنشان کرد: دشمنان با به راه انداختن جنگ سخت اقتصادی و عملیات روانی درصدد بودند که نظام جمهوری اسلامی را متزلزل نشان دهند اما رهبر فرزانه انقلاب با طرح بازنگری در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و برنامه‌ریزی برای نیم قرن آینده نظام جمهوری اسلامی نشان دادند که با درایت‌های رهبری همیشه نقشه دشمنان نقش برآب شده و خواهد شد.

وی بیان کرد: در این شرایط، تمام همت دانشگاه آزاداسلامی در راستای پیشبرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به كارگرفته مي شود و وظیفه همه ما در عرصه دانشگاهی برآورده ساختن مطالبات رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی از نظام اسلامی است.

 

ایجادقطب علمی

سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامي توسعه و تعالی این مجموعه و حرکت به سمت کارآفرینی و ایجاد قطب علمی در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه است.

اما فعالیت این دانشگاه به اینجا ختم نمی‌شود به طوری که دانشکده علوم پایه به طور رسمی در یکم اسفندماه سال 1388 تاسیس شد. تعداد فارغ‌التحصیلان این دانشکده از قبل از تصویب تاکنون 50 هزار و 230 نفر بوده و دارای 56 نفر عضو هیات علمی و 10 نفر پرسنل آموزشی - اداری است که با1300  نفر دانشجو به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در دانشکده علوم پایه و در مقطع کاردانی رشته‌هایی همچون ریاضی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، محیط زیست، کشاورزی در مقطع کارشناسی رشته‌های آموزش و آموزش علوم تجربی در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های ریاضی با گرایش‌های محض و کاربردی، زیست شناسی (میکروبیولوژی)، شیمی (کاربردی- دارویی- فنآوری و اطلاعات)، فیزیک، محیط زیست، کشاورزی، گیاه پزشکی و کارشناسی ناپیوسته رشته‌های شیمی (نساجی صنایع شیمیایی)، آموزش ریاضی، آموزش علوم تجربی و در مقطع کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی، فیزیک اتمی، بیوشیمی، علوم جانوری، شیمی تمامی گرایشها، محیط زیست و کشاورزی و سرانجام در مقطع Ph.D رشته فیزیک تدریس می‌شود.

در کنار این فعالیت‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل محل برگزاری کنفرانس‌های علمی ملی و بین‌المللی است به طوری که در آبان ماه جاری دو رویداد مهم ملی و بین‌المللی روز جهانی دیابت و برگزاري کنفرانس ملی محاسبات نرم در زمینه مهندسی برق و کامپیوتر را در اردبیل و به همت دانشگاه آزاد اسلامی شاهد بوديم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: در انجام مسئولیت اجتماعی و کمک به مسئولان کشوری و استان اردبیل، دانشگاه آزاداسلامی در دو حوزه سلامت و گردشگری برنامه‌ها و رویکردهای حمایتی خود را به انجام می‌رساند.

دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نيز در سال 1389 تأسیس و در حال حاضر دارای 78 نفر عضو هیات علمی در 13 گروه آموزشی است.

از این دانشکده تاکنون تعداد 53 هزار و 724 نفر فارغ ‌التحصیل شده و در حال حاضر دارای 4 هزار و 512 دانشجوی شاغل به تحصیل دارد. 

در این دانشکده رشته‌هایی همچون حقوق، مدیریت، علوم تربیتی، روانشناسی، جغرافیا، تربیت بدنی و علوم ورزشی، الهیات و معارف اسلامی، حسابداری، علوم ارتباطات، زبان و ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، فلسفه هنر و زبان شناسی همگانی تدریس می‌شود.

در مقطع کاردانی این دانشکده  دانشجویان در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، آموزش ابتدایی، تربیت بدنی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دینی و عربی، دبیری ادبیات فارسی، دبیری زبان و ادبیات انگلیسی، حسابداری، زبان و ادبیات انگلیسی و امور بانکی مشغول تحصیل هستند.

همچنین در مقطع کارشناسی این دانشگاه حقوق، فقه و حقوق اسلامی، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت ورزشی، علوم زیستی ورزش، حسابداری، روانشناسی، آموزش زبان انگلیسی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، جغرافیا، آموزش ابتدایی، دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی، جغرافیا، دبیری دینی و عربی به دانشجویان علاقمند ارائه خدمات تحصیلی را انجام می‌‌دهد.

این دانشکده همچنین دارای مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، مدیریت دولتی، مدیریت اجرایی، مدیریت آموزشی، روانشناسی بالینی،  روانشناسی عمومی، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، ژئوموفولوژی، آب و هواشناسی(اقلیم شناسی)، جغرافیای پزشکی، علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق اسلامی، علوم ارتباطات، حسابداری، زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان انگلیسی است.

دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در مقطع Ph.D در رشته‌های حقوق خصوصی، حقوق کیفری و جرم شناسی، مدیریت دولتی، مدیریت آموزشی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی عمومی، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، علوم قرآن و حدیث، علوم ارتباطات،  فلسفه هنر و زبانشناسی همگانی دانشجو مي پذيرد.

 

 

دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل با دارا بودن رشته‌های پزشکی و تربیت دانشجویان و پرستاران متعهد در سال‌‌های اخیر موفق شد بیمارستان آموزشی – درمانی 108 تختخوابي امام رضا(ع) در محوطه اصلی دانشگاه راه‌اندازی کرده و با استفاده از ظرفیت‌های علمی تربیت یافته در این دانشگاه و نیروی انسانی متخصص، بخشی از ماموریت و رسالت درمان در استان را برعهده بگیرد.

اين بيمارستان با عقد تفاهمنامه‌ای در تیرماه ۱۳۹۶ به مدت ۱۰ سال به منظور راه‌اندازی و بهره‌برداری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل قرار گرفته است و در حال حاضر تمامی بخش‌های بستری، درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی، واحد پاراکلینیک، داروخانه و اورژانس تجهیز شده و درحال ارائه خدمات به مراجعین است.

بي شك اگر بعد از40 سال بخواهيم ثمره هاي انقلاب را بررسي كنيم، دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان بزرگترين مجموعه آموزشي استان كه علاوه بر فعاليت هاي آموزشي، پيشتاز در مسايل پژوهشي و فرهنگي بوده و با رويكرد جديد خود به سمت نوآوري و كارآفريني، فصل جديدي را از افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را گشوده و در اختيار جوانان اين مرز و بوم خواهد گذاشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد