سرویس: اردبیل
کد خبر: 80431
|
23:54 - 1397/12/11
نسخه چاپی

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

عالم برای تیمار بدن مادی نیست/ تفکر در کائنات، بالاترین لذت بر ای انسان است

عالم برای تیمار بدن مادی نیست/ تفکر در کائنات، بالاترین لذت بر ای انسان است
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در جمع دانشگاهیان به تبیین مسائل اخلاقی پرداخت و گفت: یک دانشجوی آرمانی ابتدا باید به تعریفی از رابطه خود با خالقش برسد تا بتواند مراتب کمال را طی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، درس اخلاق آیت الله سید حسن عاملی با حضور روسای دانشگاه های اردبیل، مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان و جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه های اردبیل در مسجد امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ابتدای این جلسه به قابلیت های روحی انسان اشاره کرد و گفت: انسان این قابلیت را دارد که با پرورش روح  خود، وجودش را برای ضیافت خدا آماده کند.

وی به بیانات علمای علم اخلاق در این خصوص اشاره کرد و گفت: علمای اخلاق برای تعالی روح انسان برنامه های خوبی تدوین کرده اند که انسان ها می توانند با عملیاتی کردن این برنامه ها روح خود را پرورش دهند تا بتوانند از لحاظ جسمی نیز به مراتب بالاتر تکامل برسند.

این استاد علم اخلاق در ادامه سخنان خود به راه های پرورش روح انسان اشاره کرد و گفت: همانگونه که انسان برای پرورش جسم خود به مراقبت نیاز دارد به مراقبت روحی نیز نیاز دارد تا بتواند مراتب کمال را به سرعت طی کند.

وی با بیان اینکه شبکه های اخلاقی همانند معادن گران بها هستند، گفت: اگر روح انسان رشد کند و به کمال برسد همه چیزش معجزه خواهد بود.

عاملی به ویژگی های عالم مادی اشاره کرد و گفت: این عالم برای تیمار بدن مادی نیست چراکه انسان برای رسیدن به لذات مقطعی خلق نشده است.

وی به آرزوهای انسان نیز اشاره کرد و گفت: هر انسانی دارای آرزوهای زیادی است چراکه خالق وی این آرزوها را برای وی ایجاد کرده بنابرین انسان بر ای محقق شدن آرزوهایش باید شبانه روز تلاش کند تا با پرورش روح و جسمش بتواند رویاهای خود را محقق کند.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه سخنان خود به جهان پس از مرگ نیز اشاره کرد و گفت: بزرگترین پشیمانی انسان زمانی رقم می خورد که به حالت مرگ می افتد و به عینه می بیند که نمی تواند کوچکترین چیزی را تغییر بدهد.

وی افزود: انسان باید همواره سعی کند تا وقتی که به نقطه آخر می رسد و به عقب نگاه می کند، دچار پشیمانی نشود.

این عالم دینی به فلسفه برزخ نیز اشاره کرد و گفت: برزخ در واقع برای این است که انسان برای ورود به بهشت و یا جهنم آماده شود.

وی به منازل طی طریق اشاره کرد و گفت: انسان برای رسیدن به خداوند متعال باید 40 منزل را طی کند تا مقرب بارگاه الهی شود.

عاملی در ادامه سخنان خود از خلوت و تفکر در کائنات به عنوان بالاترین لذت بر ای انسان نام برد و گفت: هیچ لذتی برای پیامبر بالاتر از خلوت و تفکر به کائنات نبود بطوریکه ایشان بارها به غار حراء می رفت و به عبادت می پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: در این جهان معاصر نیز هرکس که جایی و یا مقامی دست پیدا کرده تنها در  سایه عزلت، خلوت، تفکر در کار کائنات و عبادت خالصانه بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه به تبیین منازل سالک پرداخت و گفت: «یقظه» اولین و مهمترین منزل سالک است، چراکه بیداری و توجّه است و در مقابل غفلت و بی توجهی قرار دارد.

وی به اخلاق فردی اشاره کرد و گفت: « نخستین موضوعی که در بخش اخلاق فردی مطرح می شود، موضوع توجّه، التفات، هوشیاری و بیداری است که در مقابل حالت غفلت و بی توجّهی قرار دارد؛ از این رو، علمای اخلاق و کسانی که مراتب سیر انسانی را بررسی کرده اند، معتقدند گه منزل اوّل از منازل سیر و سلوک انسان به سوی تعالی و تکامل را «یقظه» قرار داده اند که به معنی بیداری و هوشیاری در مقابل غفلت به کار می رود.

این استاد اخلاق به منزل دوم سالک نیز اشاره کرد و گفت: یک دانشجوی آرمانی ابتدا باید به تعریفی از رابطه خود با خالقش برسد تا بتواند مراتب کمال را طی کند چراکه رابطه انسان با خالق منجر به سرازیر شدن حکمت، زیبایی و جمال در انسان می شود.

وی در پایان سخنان خود به اصول تربیتی از نگاه قران پرداخت و گفت:منزل یقظه بزرگترین اصل تربیتی در اسلام است.

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد