سرویس: اجتماعی
کد خبر: 80530
|
13:33 - 1397/12/20
نسخه چاپی

کمپین نوروز ساده اردبیلی‎ها؛ نه به تجملات+فیلم

کمپین نوروز ساده اردبیلی‎ها؛ نه به تجملات+فیلم
اردبیلی‎ها با "نه به خرید اجناس گران و برپایی نوروز بی‎تکلف آباء و اجدادی" به پیشواز عید رفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، نوروز داستان زیبایی است که در آن طبیعت، احساس و جامعه هر سه دست اندرکارند، این عید قرن‌های درازی است که بر همه جشن‌های جهان فخر می‌فروشد از آن روست که جشن جهان است و به همین علت است که اول فروردین را روز جهانی نامیده‌اند؛ امسال اما نوروز حال و هوای دیگری به خود گرفته است و  اردبیلی ها با راه اندازی کمپین "نوروز ساده" به پیشواز این عید باستانی و شاد رفته اند.

کمپین نوروز ساده که توسط امام جمعه اردبیل کلیدخورده است موضوع بسیار مهمی است که مستقیما انگشت بر اصلاح زیرساخت های فرهنگی گذاشته است؛ آیت الله عاملی درباره ضرورت راه‎اندازی کمپین ساده نوروز گفته است:در آستانه عید نوروز قرار داریم و مردم ما در عین رعایت رسم و رسوم‌ها می‌توانند از تجملات دوری کنند تا ضمن اصلاح الگوی مصرف، عیدی بی‌تکلف و با آرامش را تجربه کنند که این مهم هدف اصلی کمپین نوروز ساده است؛ در این بین خیلی از شخصیت ها و البته مردم عادی  استان اردبیل حتی در دور افتاده ترین روستاها نیز به این کمپین پیوستند.

اهالی روستایی که خود تولید کننده هستند،در واکنشی جالب و با نصب بروشورهایی در ورودی روستاها اعلام کردند که با شادی تمام و به صرف میوه و شیرینی سفره‎های سرشار از مهر آنها در انتظار میهمان های نوروزی است.

خودنمایی سین سادگی در هفت سین امسال/نمی‎گذاریم بساط عیدمان میزبان کالای خارجی شود

ساکنان شهرها در استان اردبیل نیز با "نه به خرید اجناس گران و برپایی نوروز بی تکلف آباء و اجدادی" به پیشواز عید رفتند؛ پیرمرد پا به سن گذاشته ای می گوید: قدیما زمان بچگی ما عید نوروزی به این تجملات نداشتیم؛ آنچه بود شادی بود و سرور و کمی تنقلات از گندم برشته گرفته تا خشکباری که محصول خودمان بود.

 این شهروند اردبیلی ادامه داد: انداختن سفره هفت‌سين در زندگي ما ايراني‌ها نمادي براي نزديكي دل‌هاست و این سفره نبایدبهانه‌اي براي اسراف شود؛ موضوع قابل تامل دیگر، نفوذ نمادی از فرهنگ بیگانه در سر سفره های هفت سین ایرانی است که باید کم کم این رسم و آیین غلط را از فرهنگ غنی کشور حذف کرد و با فرهنگ سازی در میان مردم، این فرهنگ غنی را حفظ کنیم.
به گفته این شهروند اردبیلی نباید اجازه داد تا تجملات در عید باستانی نوروز سود سرشاری را روانه جیب بیگانگان کرده و این هزینه های بیهوده  تلخ کامی را در این ایام شاد برای مردم به همراه آورد.
 
دولت در نحوه عرضه و قیمت گذاری کالا عملکرد مناسبی ندارد/مسئولان پیشقدم اجری کمپین نوروز ساده شوند
 صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس به خبرنگار ما گفت: کالای اساسی در معیشت مردم نقش مهمی دارد و دولت در نحوه توزیع و قیمت گذاری این اقلام اصلا عملکرد مناسبی ندارد.
 وی تصریح کرد:پیشقدم اجرای کمپین نوروز ساده باید مسئولان باشند و از ریخت و پاش ها جلوگیری شود.

کالای اساسی به اندازه کافی داریم اما نظارت نه!

 بشیر خالقی نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس  به خبرنگار ما گفت: کالا های اساسی به اندازه کافی در کشور موجود است اما در سیستم توزیع شاهد سوء اسفتاده و دزدی های بسیاری هستیم.

کمپین نه به خرید اجناس گران باید در کشور رواج یابد/نظارت دولت در بازار ضعیف است

 میر حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در گفتگو با خبرنگار ما، بیان داشت: کمپین های نه به خرید کالاهای گران قیمت نسخه ای است که در تمام کشورهای جهان نتیجه موفقی داشته است و رسانه های ما باید با تهیه محتوای مناسب مردم را ترغیب به پیوستن به این کمپین ها کنند گرچه نظارت دولت بر بازرا ضعیف است اما به نظر بنده هیچ دستگاهی همچون مردم نمی تواند بر بازار نظارت کند.

 اکنون که شمارش معکوس برای پایان سالی که تلخی‌ها و شیرینی‌های خود را داشت آغاز شده و شهروندان در تدارک سفره هفت‌سین هستند ، انتظار می رود با همت همگانی و تعهد اسلامی  نوروز ساده و بی تکلفی را برگزار کنیم تا همه از این عید باستانی لذت ببرند.

 در عین حال باید به این نکته مهم توجه داشت که باورهای مردم هر کشور آیینه تمام نمای اندیشه‌ها و اعتقادات آن مردم در طول تاریخ آنهاست، نقد و بررسی علمی این باورها و از بین بردن نکات منفی و تقویت نکات مثبت آنها می‌تواند برای تصمیم گیری‌های آینده در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موثر باشد.

حال و هوای بازار اردبیل در واپسین روزهای سال1397 ، را در کلیپی که در ادامه می آید، ببینید. 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد