سرویس: سبلان ما
14:22 - 1397/12/23
نسخه چاپی

مشارو مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل خبرداد

ثبت ملی فسیل ماموت یافت شده در شهرستان بیله سوار

مشارو مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل از ثبت ملی فسیل ماموت یافت شده در شهرستان بیله سوار خبرداد و گفت:استان اردبیل به لحاظ وجود بقایای قدیمی‌ترین دوره‌های زمین‌شناسی باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی از جمله مناطق بکر و ناشناخته ایران و آذربایجان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، حسن یوسفی، مشارو مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل در حوزه باستانشناسی از ثبت ملی فسیل ماموت یافت شده در شهرستان بیله سوار، خبرداد و گفت: استان اردبیل به لحاظ وجود بقایای قدیمی‌ترین دوره‌های زمین‌شناسی باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی از جمله مناطق بکر و ناشناخته ایران و آذربایجان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول دو یا سه سال گذشته آثار چنین فعالیت‌هایی در نقاط مختلف استان از جمله استپ‌های مغان، مشکین شهر، جنوب استان، شهرستان کوثر و خود شهرستان اردبیل کشف و شناسایی شده است گفت: این کشفیات خط بطلانی بر عدم وجود بقایای فسیلی که توسط متخصصان دیرینه شناسی مطرح بود کشیده است.

یوسفی در ادامه سخنان خود به  بقایای سنگواره‌های تنه‌های درخت‌های جنگلی در شهرستان مشکین‌شهر اشاره کرد و گفت:  کشف سنگواره‌های مهره‌دارانی، چون زرافه و ماموت در نزدیکی شهر اردبیل مبحث جدیدی در مباحث علم زمین‌شناسی و دیرینه شناسی بر روی محققان باز کرده است.

وی افزود: این موضوع باعث شده است تا اساتید برجسته این علوم در دانشگاه‌های معتبر کشور با تایید مطالب فوق منتظر تحقیقات میدانی جدید توسط محققان و در پی آن کشف ناشناخته‌های دنیای گمشده کهنه و تمدن بشری در این نقطه از کشور باشند.

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل تصریح کرد: تمامی این سنگواره‌ها در طی فعالیت‌های گسترده عمرانی استان به صورت اتفاقی کشف و شناسایی شده است.

یوسفی در پایان سخنان خود به  مساحت محدوه آثار فسیلی شناسایی شده نیز اشاره کرد و گفت: این محدوه بیش از ۲ هزار هکتار تعیین گردیده است که حدود منطقه پس از شناسایی آثار فسیلی و تعیین مرکز تمرکز این آثار بر اساس عوارض طبیعی مشخص شده است.

وی افزود: این منطقه شامل تپه ماهور، آبراهه‌های بین تپه‌ها واقع شده است و محتوای تپه‌های موجود منطقه تا بران شهرستان پارس‌آباد شامل مصالح مخلوط شن و ماسه با دانه بندی تدریجی از ریز تا درشت و یا بلعکس بوده که نشان دهنده پسروی و گاهاً پیشروی دریا و و رسوبات ساحلی خزری است.

یوسفی خاطر نشان کرد: فسیل‌های مکشوفه از روستا‌های فولادلو قوسی و خلیفه‌لو از جمله مهم‌ترین بقایای سنگواره‌ای شمال غرب بعد از فسیل‌های مراغه هستند که همزمان با حضور انسان ابزارساز در منطقه بوده است.

وی افزود: این آثار از دیدگاه گردشگری، دیرینه شناسی، زمین شناسی و باستانشناسی فوق العاده با اهمیت می‌باشد به همین منظور فراهم نمودن زیرساخت‌ها برای بازدید گردشگران در توسعه منطقه موثر خواهد بود.

انتهای پیام/ج