سرویس: اردبیل
کد خبر: 81320
|
12:00 - 1398/02/18
نسخه چاپی

گفتگوی خواندنی با کار آفرین اردبیلی عرصه فرهنگ و اقتصاد؛

تحول مثبت در جامعه کلید اصلی کارآفرینی است

 تحول مثبت در جامعه کلید اصلی کارآفرینی است
کار آفرین عرصه فرهنگ و اقتصاد اردبیل به کلید اصلی کارآفرینی اشاره کرد و گفت: تغییر و تحول مثبت در جهت دیده‌بانی از جامعه و تعالی خواست‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی مردم راه گشای مشکلات موجود در جامعه است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، کارآفرین نقطه شروع سازمان تولید است. کارآفرین با شکار فرصت‌ها کالاهای جدید به بازار عرضه کرده و گاهی شیوه‌های جدیدی را برای انجام امور ارائه می‌کند.

یک سازمان غیرانتفاعی می‌تواند «کارآفرین» باشد به شرطی که از شیوه‌های جدید برای انجام امور بهره ببرد. از این رو ویژگی‌های اصلی کارآفرینی را می توان تصویرسازی ذهنی، توانایی درک و شکار فرصت‌ها و توانایی هماهنگی تأمین اعتبار و مدیریت تولید و توزیع کالاها برشمرد.

کارآفرینی در هر صنعت نشانگر بروز خلاقیت در آن برای نیل به پویایی و توسعه است.لازمه توسعه فرهنگی نیز کارآفرینی در عرصه فرهنگ است.عرصه ای که تاکنون به دلایل متعدد حتی از سوی متولیان آن  مغفول واقع شده است.

در ابتکاری توسط محمود حاجیلویی یکی از اساتید دانشگاه، درس ۲ واحدی فرهنگ و اقتصاد ارائه شده تا علاوه بر پرداختن به تئوری، در راهبرد محیط شناسی و کاربرد عملیاتی نیز دانشجویان را به سمت کارآفرینان عرصه فرهنگ و هنر در سطح کشور رهنمون کند تا در گذر زمان کارآفرینی در عرصه فرهنگ نیز شاهد شکوفایی شده و رونق پیدا کند.

در همین راستا خبرنگار ما به سراغ  میلاد محمدی یکی از جوانان خلاق و آینده دار اردبیل رفت که مدتی است با راه اندازی موسه ای تحت عنوان سرگذشت ضن کارآفرینی برای بیش از 10 جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی با ورود به حوزه فرهنگ و اقتصاد در شکوفایی فرهنگ منطقه نیز نقش آفرینی کند.

 

سبلان ما: با ارئه یک بیوگرافی مختصر ، خودتان را  معرفی کنید؟

میلاد محمدی مدیر مسئول موسسه سرگذشت و صاحب امتیاز برند میکسورد متولد سال 1374، فارغ‌التحصیل کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه محقق اردبیلی؛  طراح ، کارگردان، انیماتور و موشن‌گرافیست هستم

 5 سال است که با فعالیت های متنوع هنری درحوزه انقلاب اسلامی در راستای انجام  وظیفه‌ای که در ‌برابر مردم سرزمینم داشتم شروع به فعالیت درحوزه رسانه، فرهنگ و هنر کردم

 مسئولیت رسانه مصلای اردبیل ، مدیریت چندین گروه هنری و صاحیت امتیاز چندین سایت از قبیلstoryiran.com  وmixord.comاز جمله فالیت های من در این مدت است.

 انقلاب اسلامی به ‌لطف ماهیت پیشرفت‌خواه و انسان‌دوستانه‌اش بستری فراهم آورده تا هنرمندان جوان این مرز‌ و ‌بوم، با کمک یکدیگر و اتکا به توانایی‌ و دانش شخصی، با افزودن هنر و فرهنگ ایرانی به فناوری‌های روز جهانی، به تولید داخلی رونق ببخشند و به‌جای وابسته‌ بودن به واردات، به کارآفرینی روی بیاورند.

طبق بیانات رهبرمعظم‌انقلاب "بر‌ما واجب است، هرجا که قرار‌گرفتیم، همان‌جا را مرکز دنیا بدانیم، چراکه همه کارها به‌ما متوجه است". امید است این افتخار نصیب بنده نیز شده باشد، که در سایه ایزد منان، لطف و بزرگواری ائمه اطهار و روشنی پرتو انقلاب اسلامی ایران، بخش کوچکی از نقش خود را در پیشرفت هنر اسلامی، کار‌آفرینی و مهم‌تر‌از‌همه پیشرفت فضایل انسانی ایفا کنم.

 

 

سبلان ما: با توجه به اینکه کارآفرینی در حوزه فرهنگ و هنر راهگشای اقتصاد است و  ارتباط آن با فرهنگ نوعی آمیختگی فرهنگ، هنر و اقتصاد در تولید، اشتغال و در نهایت تولید ملی است، طرح کارافرینی خودتان را برای مخاطبین توصیف کنید؟

کارآفرینی فرایند شناخت فرصت ها و کشف ایده هایی است که به کسب و کار منجر می‌شود، واضح است که فرهنگ به لحاظ حوزه وسیع ، متنوع و گسترده اش از پتانسیل بالایی برای کارآفرینی برخوردار است.

شناسایی نیاز مخاطبان و تولید آثار فرهنگی متناسب، زمینه های ایجاد کسب و کار فرهنگی را باعث می شود که پیامد تولید آثار دیداری و نوشتاری، ایجاد کسب و کار فرهنگی را به وجود آورد .

کارآفرینی فرهنگی در قلمرو فعالیتهای فرهنگی از لحاظ اصول و شیوه های اقدام کار آفرینانه خود به کارآفرینان عرصه خدمات و تجارت شباهت دارد، اما به لحاظ محتوای فعالیتها، کارآفرین فرهنگی حوزه هایی همچون چاپ و نشر  دیجیتالی و حوزه های مشابه به انجام فعالیت می‌پردازد که اگر در این حوزه ها رونق ایجاد شود، قطعاً در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت کرده ایم.

من از نوجوانی دغدغه زیادی در زمینه تاثیر گذاری و موثر بودن در جامعه داشتم ، از وقتی خودم را شناختم به عکاسی ، فیلمبرداری و کارهای گرافیکی  علاقمند شدم و پیشرفت های تکنولوژی نیز که تاثیرمستقیمی بر جذابیت کارهای هنری گذاشت، اشتیاق من را برای ورود به این حوزه بیشتر کرد..

رسانه را به عنوان یک ابزار تاثیرگذار انتخاب کردم و با افزایش گستره اطلاعاتی خود در این حوزه با سبک های مختلف هنرهای هنری و بصری بشتر آشنا شدم بطوریکه با مشورت توسط اساتید و با توجه به استعداد و توانایی های خود به سمت تولید ویدیو های گرافیکی روی آوردم.

واژه‌های فوق، مدت زمان زیادی جزء واژه‌های کاربردی زندگی شخصی، عمومی، خصوصی من شد بطوریکه پروژه و یا کارهایی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انجام می دادم  بدون فعالیت در این زمینه برایم معنایی نداشت.

در این بخش می خواهم به جنس کارآفرینی در عرصه رسانه‌ای و فضای موجود در آن بپردازم. به نظر می‌رسد تمام رسانه‌ها به دلیل همان ماهیت فرهنگی و نقش مؤثر در ترویج فرهنگ کارآفرینی و هر فرهنگ دیگری، دست به هر عملی، در هر حوزه‌ای بزنند. اگر رسانه‌ها را کارآفرین فرهنگی بنامیم در هر جهتی که فعالیت می‌کنند، به نوعی دست به کارآفرینی فرهنگی زده‌اند و هیچ گاه حتی در حوزه اقتصاد فرهنگ هم مانند مدیران بنگاه‌های اقتصادی صرف نیستند اگر هدف اصلی حوزه فرهنگ در رسانه فراتر از سود و درآمد باشد در حوزه رشد مادی نیز سعی بر آن دارند تا به یک بازار  کار و خدمات اقتصادی تبدیل نشود. بنابراین با ورود به حوزه کارآفرینی، کافی است رسانه‌ها تعریف درست کارآفرینی را لحاظ کنند تا با یک سرمایه‌گذار صرف و ریسک مالی، فضای ذهنی و مجموعه خود را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

 کلید اصلی کارآفرینی،تغییر و تحول مثبت در جهت دیده‌بانی از جامعه و تعالی خواست‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و هنری مردم است و در اینجاست که غایت کارآفرینی به ظهور می‌رسد و حتماً خدمات فرهنگی نیز خریدارهایی پیدا خواهد کرد.

سبلان ما: ایده این کارافرینی چگونه در شما خلق شد؟

نیمه شعبان بود که دل تنگه صاحب الزمان شد، خیلی حرف ها داشتم برای گفتن، برای گفتن به دوستانم به نزدیکانم، فن بیان خوبی نداشتم ، مخاطبین زیادی نداشتم ، سخنرانی بلد نبودم ، حرفای قشنگ بلد نبودم نشستم پشت سیستمم 40 ساعت بدون وقفه با استراحت کم و حتی خوردن غذا پشت سیستم برای حضرت حق کلیپی ساختم که هزاران بار در شبکه های اجتماعی پخش شد و این انگیزه و اغازگرد کار رسانه ای بنده با حضور قوی در شبکه های اجتماعی شد.

سبلان ما: چه مراحلی را برای پیاده سازی طرح دنبال کردید؟

برای شروع، اموزش و رزومه خود را در زمینه رسانه قوی کردم تا جایی که مسئول رسانه مصلا ی امام خمینی اردبیل شدم و سپس با توجه به سخن رهبر عزیزمان که فرودند اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم،رئیس فضای مجازی کشور می شدم! سعی به تسلط  پیداکردن بر ابزارهای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کردم سایتی راه اندازی کردم که امروز جز 20 سایت برتر کشور در زمینه کلیپ سازی است.

سبلان ما: الگوی شناخت، جذب و نگهداشت مخاطبین شما چیست؟

از مهمترین ابزارهایی که برای جذب مخاطبین می توانم به آن اشاره کنم شبکه های اجتماعی است و استفاده از روش های نوین برای دیده شدن اثر که منجر به جذب مشتری می شود.

تولید اثرهای گرافیکی با موضوعات روزیکه بیانگر مشکلات و مطالبات مردم است، یکی دیگر از روش هایی است که در جذب مخاطبین  تاثیر زیادی دارد.

سبلان ما:  بزرگترین مشکلات وچالشهای شما در پیاده سازی این طرح چه بود و برخورد شما با انها چگونه رقم خورد؟

یکی از مشکلاتی که در اغاز متوجه  گروه هنری سرگذشت بود نداشتن محیط کاری و تجهیزات اولیه بود که با پایه کار بودن اعضای گروه و تکیه به داشته های خود توانستیم از این مشکل عبور کنیم بعد از آن مشکلات کوچک بزرگ بسیاری دامن گیر موسسه سرگذشت شد و چون اهداف تمامی اعضای گروه یک چیز بود و با هم متحد بودیم توانستیم از تمامی مشکلات عبور کنیم.

سبلان ما:  عوامل موفقیت شما و نحوه بهره گیری شما از این عوامل چگونه بوده است؟

دلایل زیادی در موفقیت موسسه سرگذشت دخیل بودند، اولین دلیل هدف و چشم انداز گروه است که تاثیر زیادی در موفقیت ما داشت.

مهارت های اجتماعی که اعضای گروه داشتند تاثیر زیادی در روند رو به رشد ما داشت، عزم قوی ، ریسک پذیری و انعطاف گروه  داشتن مهارت افزایش سرمایه ، سرمایه گذاری اعضا در گروه  برای رشد کار که باعث موفقیت گروه سرگذشت شد.

سبلان ما: اهداف و برنامه های اینده شما چیست؟

از جمله اهداف و امال موسسه می توان به برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی اشاره کرد که در ان همه هنرمندان کشور اثار فاخر خود را در راستای اهداف انقلاب اسلامی به نمایش بگذارند.

تقویت و تبدیل سایتmixord.comبه یک سایت تخصصی برای هنرمدان از جمله نویسندگان، گویندگان، انیماتور ها ، موشن گرافیست ها و سایر هنرمندان  نیز ازجمله رنامه های پیش روی سرگذشت است.

تولید انیمیشن سینمایی دو بعدی و سه بعدی ارزشی با استاندارد های بین المللی هم از جمله برنامه های است که در اینده ای نه چندان دور به لطف خداوند محقق خواهد شد.

سبلان ما: بر اساس تجربه کاری خود، خصوصیات یک کارافرین موفق فرهنگی را چه می دانید؟

کسی که می خواهد در این وادی قدم بردارد  باید اول  به داشته های خود تکیه کند بعد از آن اصول مدیریت را یاد بگیرد، ریسک پذیر و منعطف باشد و مهمتر از همه برای کارهایش برنامه ریزی داشته باشد و از شکست نترسد چراکه هر شکستی، پلی برای برای رسیدن به موفقیت است.

سبلان ما: چه توصیه ای برای کارافرینان عرصه فرهنگ دارید؟

هر کاری را اغاز می کنید به این امر توجه داشته باشید و تمام تلاشتان را  بکنید که در ان زمینه یا اولین باشید و یا بهترین.

سبلان ما: ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد