سرویس: اجتماعی
کد خبر: 81395
|
10:34 - 1398/04/23
نسخه چاپی

کدام فرصت‎های شغلی برای زنان سرپرست خانوار اردبیلی مهیا است؟

کدام فرصت‎های شغلی برای زنان سرپرست خانوار اردبیلی مهیا است؟
طبق آمار به دست آمده از سرشماری سال 95 ، از 376 هزار و 867 خانواری که در سطح استان اردبیل زندگی می‌کنند، 40 هزار و 828 خانوار توسط سرپرست زن اداره می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ماخانواده‌هایی که در آن زن سرپرست خانوار است، به دلایل مختلف در جهان رو به افزایش است در کشور ما نیز آمارها سیر رو به بالایی دارد؛ این در حالیست که زنانی که سرپرست خانواده می‌شوند، با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درصورتی‌ که جامعه و فرد به شناسایی و مدیریت این مشکلات نپردازند، به‌طورقطع معضلات بزرگ‌تری گریبان­گیر هردوی آن‌ها خواهد شد.

طبق آمار به دست آمده از سرشماری سال 95 ، یک میلیون و 60 هزار نفر جمعیت بالای 10 سال در استان اردبیل وجود دارد که این افراد به تفکیک ازدواج زن و مرد در این آمار احصاء شده است که بر این اساس از 376 هزار و 867 خانواری که در سطح این  استان زندگی می‌کنند، 40 هزار و 828 خانوار توسط سرپرست زن اداره می‌شود.

 طبق این آمار  از 40 هزار زن سرپرست خانوار که طبق سرشماری سال 95 در استان اردبیل وجود دارد 14 هزار زن سرپرست خانوار عضو و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان هستند که 2 هزار نفر از این بانوان نیز از بیمه‌های حمایتی دولتی بهره‌مند می‌شوند.

برای حمایت و توانمند ساختن  این زنان سرپرست خانوار ساز و کارهای حمایتی درجامعه ما  کم نیستند از جمله  اینکه برای حمایت و توانمندی  این زنان به 15 جا بودجه داده شده است و علاوه بر این به سبب آداب و رسوم و فرهنگ ما تقریبا همه خود را موظف به کمک  به این قشر از جامعه می دانیم اما باز با وجود تمام این مسالئل زنان سرپرست خانوار  مشکلاتشان  کمر شکن است و فلذا به نظر می رسد برای بهبود اوضاع باید دست به اقدامات موثرتری زد.

البته باید توجه داشت که توانمندسازی زنی با زن دیگر که هر دو سرپرست خانوار هستند متفاوت است هم در شیوه و هم در زمان توانمند شدنشان. مانند نمودار رشد کودک. حمایت زنان سرپرست خانوار را تا زمانی که کاملا بتوانند و مطمئن شویم که می­توانند از چرخه حمایت خارج شوند باید ادامه داد.

 و مهمتر اینکه برای موفقیت در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید همه دستگاه ها هماهنگ عمل کنند و جزیره ای عمل نشود .

 به اعتقاد کارشناسان ضمن آنکه بایدپرداختی هامان مشروط به تغییرسبک زندگی و دیدن آموزش ها باشد و البته باید با توجه شرایط و عرف هر استان کارآفرینی  زنان را مورد توجه قراردهیم و به برنامه خاص خود استان را برای توانمندی زنان سرپرست خانوار طراحی کنیم.

مدیر کل کمیته امداد استان اردبیل راجع به توانمند سازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار گفته است: این نهاد به روشهای مختلف از زنان سرپرست خانوار حمایت کرده و آنها را تحت پوشش خود قرار داده است که امیدواریم سایر دستگاههای اجرایی در این زمینه کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل را یاری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل تصریح کرده که زنان سرپرست خانواده در این استان نیازمند شغل پایدار هستند و بهزیستی استان برای تحقق این موضوع تلاش خواهد کرد.

مهران اوچی اردبیلی رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل در دیدار با مدیرکل و معاونان بهزیستی استان از جهاددانشگاهی اردبیل گفته است: امسال در قالب اجرای طرح مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانواده، این بانوان تحت پوشش دوره‌های مهارت‌افزایی که توسط جهاددانشگاهی در سطح استان برگزار خواهد شد، قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در مدل ارائه شده در طرح جهاددانشگاهی برای مشاغل خانگی، سعی بر بهینه‌سازی اشتغال است، گفت: بر اساس این طرح تولیدات مشاغل خانگی بانوان بر اساس نیازسنجی‌ها تهیه خواهد شد و از طریق فضای مجازی و بازارهای هدف شناسایی شده به فروش خواهد رسید و آن‌ها دغدغه‌ای برای فروش نخواهند داشت.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در زمینه گیاهان دارویی در سال‌های گذشته بیان کرد: در حوزه گیاهان دارویی فرصت‌های شغلی مناسبی برای زنان سرپرست خانواده وجود دارد که برای موفقیت آنان باید راهنمایی‌های لازم ارائه و نسبت به بازاریابی محصولات شان اقدام شود.

با تمام این اوصاف به نظر می رسد برای موفقیت در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید دقیق و  هماهنگ تر عمل کنیم چراکه سازوکارهای حمایتی از زنان سرپرست خانوار یا بد سرپرست و .... در جامعه ما کم نیستند.

خبر: شمیه شاهی

انتهای پیام/ش

 

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد