سرویس: استانی
کد خبر: 81438
|
12:28 - 1398/02/26
نسخه چاپی

امام جمعه اردبیل:

باورسوزی های جامعه ریشه در سوءمدیریت‌ها دارد

باورسوزی های جامعه ریشه در سوءمدیریت‌ها دارد
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: در کمال تاسف برخی سوءمدیریت‌ها و مشکلات اقتصادی بهانه باورسوزی و ایمان‌سوزی در جامعه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، آیت الله سید حسن عاملی صبح امروز در مراسم سخنرانی مسجد میرزاعلی اکبر اردبیل اظهار داشت: زمانی که از برخی افراد جامعه در خصوص بی‌توجهی به اخلاقیات سئوال می‌شود، مشکلات اقتصادی را بهانه می‌کنند و به عنوان مثال مطرح می‌شود که تا زمانی که فساد و اختلاس است چه لزومی دارد آموزه‌های دینی را رعایت کرد.

وی افزود: این بهانه‌تراشی به هیچ عنوان مقبول نبوده و نباید اشتباه فردی و یک مقام اجرایی در جامعه به نام دین تمام شود و هر چند ما معتقد به اصلاح مشکلات اقتصادی هستیم اما این تفکر صحیح نبوده و هر فردی در مقابل اعمال خود در روز قیامت پاسخگو خواهد بود؛ اینطور نیست که به دلیل وجود مشکلات مسئولیت بر فرد دیگر تمام شود.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در مقابل وضعیت پیش آمده اصلاح جامعه با عدل و انصاف امکان‌پذیر خواهد بود و در اسلام نیز اصلاح جامعه منوط به رعایت حق و عدل عنوان شده؛ اما باز مسئولیت بر  افراد جامعه تمام شده نیست و نباید هر کوتاهی در اجرا و هر اقدام اشتباهی به نام دین زده شود.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به آموزه‌های پیامبر اکرم و امام علی (ع) در خصوص برقراری عدل و قسط و ممانعت از کارگزاری افراد فاسد و فاسق در جامعه، گفت: برخی باورهای غلط در جامعه رواج یافته و از جمله اینکه خداوند رحمان  و رحیم است و جهنمی در کار نیست و اینکه اگر فردی فساد می‌کند و مسئولی خطا می‌کند، افراد دیگر هم باید خطا کنند؛ باید به این دسته منحرفان گفت اگر فردی روی آتش پا میگذارد آیا دیگران نیز باید پا بگذارند.

عاملی با تاکید به اینکه یکی از مهم‌ترین توصیه‌های دینی رعایت حق و حقوق در امور اقتصادی جامعه است، افزود: دست درازی به بیت المال و حق جلوه دادن آن با مجازات از سوی خدواند همراه خواهد شد چرا که در بیت المال حق یک یتیم، بیوه، گرفتار و ندار و حق تمامی افراد جامعه وجود دارد؛ حتی اگر مسئولی به بیت المال دست‌درازی کرد این تفکر که دیگران نیز حق دست‌درازی دارند، یک آفت در جامعه است.

وی با بیان اینکه تعدی به مال دیگری حتی در قانون نیز پذیرفته نیست، افزود: به عنوان مثال فردی که در مورد تولیدات خود دروغ میگوید، فردی که رشوه و مال حرام به خانه می‌برد و فردی که خود را مجاز به دزدی از بیت المال به بهانه اینکه متعلق به عموم است، می‌داند همگی در بیت المال تعدی داشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: در مقابل تفکری که در جامعه رواج یافته شاهد این هستیم که در برخی ممالک غربی با دقت و جدیت قانون رعایت می‌شود و حتی میوه‌ای که با کود پرورش یافته با میوه‌ای که بدون کود پرورش یافته در فروشگاه‌ها تفکیک شده است و تا این حد شفافیت و صداقت حاکم است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در روایات دینی برداشتن حق خود قبل از تقسیم بیت المال مصداق انداختن خود در آتش جهنم قلمداد شده اما شاهد این هستیم که برخی نسبت به مسائل مالی در جامعه حساسیت ندارند؛ این در حالی است که چنین وضعیتی موجب باورسوزی خواهد شد.

عاملی افزود: در یک جامعه اسلامی هر فردی در مقابل تک تک اعمال خود مسئول است و این تفکر که اگر فردی دیگر اشتباه کرده، ارتکاب به جرم و اشتباه ایرادی ندارد باید در هم شکسته شود؛ تحقق این مهم باید با تمسک به آموزه‌های دینی رواج یابد.

 

انتهای پیام/ ه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد