کد خبر: 81517
|
16:57 - 1398/03/04
نسخه چاپی

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کشاورزان اردبیلی بجای برنج، گوجه و بادام زمینی بکارند/ آبیاری مدرن توسعه یابد

کشاورزان اردبیلی بجای برنج، گوجه و بادام زمینی بکارند/ آبیاری مدرن توسعه یابد
معاون وزیر جهاد کشاورزی ازکشاورزان اردبیلی خواست که الگوی کشت را رعایت کرده و به جای کشت برنج بادام زمینی و گوجه فرهنگی بکارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، عباس کشاورز امروز  در سفر به استان اردبیل و در بازدید از مزارع شهرستان کوثر اظهار داشت: به کشاورزان منطقه توصیه می‌شود با رعایت اصل عرضه و تقاضا نسبت به کشت گوجه فرنگی اقدام نمایند و از کشت بی‌رویه خودداری کنند.

وی افزود: از آنجایی که دولت حق دخالت در کاشت و عرضه و خرید محصولات کشاورزی ندارد لذا به کشاورزان پیشنهاد می‌شود با در نظر گرفتن بازار مصرف و میزان فروش اقدام به کشت گوجه فرنگی نمایند و از کشت بی رویه اجتناب نمایند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از کشاورزان شهرستان کوثر خواست که الگوی کشت را رعایت نموده و بجای کشت برنج در منطقه اقدام به کشت بادام زمینی و محصول کینوا نمایند که هم نیاز آبی کمتری نسبت به برنج داشته و هم از لحاظ اقتصادی با آن برابری می‌کند که در آن صورت هم مصالح و اقتصاد کشاورز و هم مصالح ملی تامین می‌شود.

کشاورز همچنین با اشاره به کشت بی رویه سیر در منطقه مغان، یادآور شد: علی رغم تاکید مسؤولان جهاد کشاورزی استان اردبیل مبنی بر خودداری از کشت بی رویه این محصول، متاسفانه شاهد افزایش کاشت این محصول بدون در نظر گرفتن بازار مصرف بودیم که باعث افت شدید قیمت و نارضایتی و ضرر و زیان برای کشاورزان را به همراه داشته است.

وی همچنین از کشاورزان خواست که به هیچ وجه زمین‌های خود را به آیش نگذارند و هرساله کشت نمایند، چون آیش گذاشتن فرسایش خاک منجر شده و هم بدلیل عدم کاشت محصول برای کشاورز از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به طغیان ملخ در منطقه مغان اشاره کرده و بیان داشت: خوشبختانه با درایت بموقع و موثر و واکنش سریع مسؤولان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با همکاری برخی دستگاه‌های ذیربط این آفت خطرناک به موقع کنترل شد و از افزایش خسارت‌های احتمالی جلوگیری بعمل آمد که این همت و تلاش بی وقفه در مهار این آفت قابل تحسین می‌باشد.

کشاورز در پایان ضمن توصیه‌های کارشناسی در خصوص کاشت محصولات زراعی و رعایت الگوی کشت و تاکید بر توسعه آبیاری مدرن از اهتمام کارشناسان جهاد کشاورزی در خصوص ترویج دانش کشاورزی که در رونق تولید نقش اساسی دارد قدردانی کرد.

انتهای پیام/م

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد