سرویس: سبلان ما
کد خبر: 81824
|
10:59 - 1398/04/04
نسخه چاپی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

فشار خون در استان، سه برابر شده است/ آموزش همگانی، اساس کار طرح سنجش فشار خون است

 فشار خون در استان، سه برابر شده است/ آموزش همگانی، اساس کار طرح سنجش فشار خون است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه بیماری قلبی و عروقی در کشور و استان امار بالایی دارد، خاطرنشان کرد:شیوع فشار خون سه برابر شده است.

بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،  به تشریح وضعیت  کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون پرداخت و گفت:۵۰ درصد ارزش کاری ما آموزش است چراکه  تاثیر پذیری رسانه ها و اموزش ها کم رنگ شده است.

وی با بیان اینکه شناساندن خدمات بهداشتی است که استقبال ۱۰۰ درصدی دیده نمی شود، گفت:تمام گروه های جمعیتی پس از طرح تحول سلامت پوشش داده شده است.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه بیماری قلبی و عروقی در کشور و استان امار بالایی دارد، خاطرنشان کرد:شیوع فشار خون سه برابر شده است.
 
وی در ادامه سخنان خود به تشریح علت اصلی فشار خون پرداخت و گفت: سبک زندگی ناسالم،تغذیه نادرست و نامتناسب بودن و افزایش کالری از جمله عوامل فشارخون بالا ایت.
نخستین با بیان اینکه برنامه شده تا سال  ۱۴۰۴ بیست و پنج درصد  بیماری های قلبی و عروقی باید کاهش یابد، گفت: به همین منظور میزان مصرف نمک باید کار کرد و تنقلات و فست فود،مصرف دخانیات نیز کاهش پیدا کند.
وی اصلاح سبک زندگی مردم نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ۱۰ درصد اهمیت ورزش در جامعه باید افزایش پیدا کند، گفت:۸۰ درصد فعالیت درمانی نیز باید افزایش پیدا کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه علت فشار خون ها ناشناخته است و اکثر این افراد باید دارو مصرف و بیماری کنترل شود، خاطرنشان کرد:۳۰ درصد افرادی فشار خون دارند با توصیه و آموزش درمان می شوند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد زمان  آموزش و آمادگی برای  اطلاع رسانی فاز عملیاتی طرح فشار خون اعلام شده است گفت:مجری اصلی طرح بهداشت بوده و دانشگاه علوم پزشکی در کنار  سپاه ، ارتش و صداوسیما و کلیه ادارات جزو پایه های اساسی هستند.
 
وی با بیان اینکه گروه هدف افراد ۳۰ سال به بالا بارداران بالای ۱۸ سال است به تشریح سهمیه های شهرستانی پرداخت و گفت: سهمیه استانی ۶۳۰ هزار نفر  بود که به تفکیک ۷۰ درصد شهری و ۳۰ درصد روستایی اعلام شده است.
نخستین با بیان اینکه استقبال در اردبیل مطلوب و به ۵۰ درصد رسیده است گفت:پرونده الکترونیکی در اردبیل به ۱۰۰ درصد رسیده است.
وی از راه اندازی ایستگاه های موقت طرح فشار خود خبرداد و گفت:خود ارزیابی در سامانه سلامت می توانند فشار خون خود را ثبت کنند.
نخستین با بیان اینکه  ۲۲۱ ایستگاه فعال در سطح استان راه اندازی شده است، گفت:۸۲۵ نیروها دولتی همکار و بسیج که دوساعته آموزش دیده اند.
وی گفت: از این میان۳۸۰ کاربر بهداشتی،۳۶۰ کاربر درمانی است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت:در طرح سنجش فشار خون ۱۳۰ پایگاه ثابت ۲۱ مطلب ۱۶ داروخانه ۱۷ بیمارستان،۱۰ ایستگاه سلامت کارگری که شبانه ، ۹ ایستگاه سپاه ارتش ،۶۳۲ خانه بهداشت و پایگاه مشغول خدمت رسانی هستند.
 
وی با بیان اینکه پرونده الکترونیکی فشار بصورت رایگان ویزیت سه ماه یکبار می شوند ولی در دارو فشار خون هم کم هزینه است و رایگان نداریم به آمار شهرستان های استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت:مشکین ۵۷ درصد گرمی ۶۰ اردبیل ۳۸ نمین ۵۶ نیر کوثر ۹۰ددرصد ۵۹ .سرعین ۸۷ درصد پیشرفت کاری داشته اند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح علت های افزایش سرطان در اردبیل پرداخت و گفت:هیچگونه استنادی برای رادیو اکتیو شورابیل نیست 
نخستین اردبیل را جزء استان های چاق برشمرد و گفت:نمک‌، عدم تحرک و استرس از جمله عوامل چاقی است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: اردبیل در بیماری  سرطان گوارش جزء استان های رده اول و دوم است که نیاز در این مورد اقدامات اساسی صورت بگیرد.
 
انتهای پیام/ م.ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد