سرویس: سیاسی
کد خبر: 88847
|
13:34 - 1399/10/20
نسخه چاپی

مسئول آموزش و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت اردبیل:

واکسن کرونای ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی است/ خطر بیوتروریسم استکبار در کمین ایرانیان است

واکسن کرونای ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی است/ خطر بیوتروریسم استکبار در کمین ایرانیان است
مسئول آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت اردبیل با بیان اینکه باید با واکسن های کرونای غربی با احتیاط برخورد شود، گفت: واکسن های تولید شده در غرب به مراحل کارآزمایی بالینی نرسیده اند.

دکتر یوسف حمید زاده اربابی سرپرست دفتر توسعه آموزش دانشکده بهداشت اردبیل در گفتگو باسبلان ما، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: مسلما واکسن تولید داخلی بر واکسن های مشابه تولید  شده در خارج از کشور ارجحیت دارد چراکه در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد.

وی با بیان اینکه  واکسن های تولید شده در خصوص بیماری های عفونی نیازمند طی دوره زمانی برای ارزیابی واکنش های احتمالی و عوارض ناشی از آن در انسان ها است، گفت: واکسن های تولید شده در خارج از ایران که هم اکنون در برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است هیچکدام دوره آزمایی 3 الی 4 ماهه را طی نکرده اند بنابراین معلوم نیست تا چه سطحی کارایی دارند و عوارض آنها چیست.

مسئول آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت اردبیل با بیان اینکه واکسن های استفاده شده در خود آمریکا و انگلیس جواب قطعی نداده و استفاده کنندگان نیز نه تنها بهبود نیافته اند بلکه تسلیم مرگ نیز شده اند، گفت: واکسن های تولید شده در ایران هم اکنون در شرایط بهتری قرار دارند  و ضمن عبور از مرحله آزمایشگاهی در حال امتحان نهایی بر روی داوطلبان هستند تا پس از 3 ماه آینده که کارایی و عوارض آنها شناسایی و واکسن تکمیل شد به استفاده عموم برسند.

حمید زاده با بیان اینکه پزشکان و پرستاران از سرمایه های اجتماعی هرکشوری هستند، به ویروس کرونا، اشاره کرد و گفت: در مورد بیماری کرونا که یک بیماری همه گیر و جهانی است، نباید احساسی و سیاسی عمل کرد و بهترین راه در این زمینه نیز همان راهکاری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات روز گذشته مبنی رعایت پروتکلهای بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و تهیه واکسن های تایید شده نهایی از کشورهای ثالث است.

وی در ادامه سخنان خود به خباثت ها و سوء نیت های آمریکا و انگلیس در گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون خیری از کشورهای مستبدی چون آمریکا و انگلیس به ایران نرسیده ضمن اینکه خطر بیوتروریسم نیز از طریق این کشورها همواره سلامت مردم ایران را تهدید می کند.

این استاد دانشگاه عوارض واکسن های فعلی را یادآور شد و گفت: در آینده نزدیک شاهد عوارض واکسن های شرکت های آمریکایی و انگلیسی که تنها 20 روز از تولید آنها گذشته است و پروسه 3 الی 4 ماهه آزمایشی را طی نکرده اند در کشورهای منطقه همچون عربستان و قطر  مشاهده خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیوتروریسم استکبار علیه مردم ایران اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کردند آمریکا و انگلیس بارها ثابت کرده اند که به دنبال منافع خود هستند و چنانچه شاهد بودیم در دهه 70 الی 80 نیز کشور فرانسه با ارسال خون های آلوده به ایران موجی از ویروس ایدز را که تا آن زمان در کشور ما بی سابقه بود راه انداخت بطوریکه با وجود دو دهه از آن واقعه، هنوز هم این بیماری از کشور ریشه کن نشده است.

مسئول آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت اردبیل با بیان اینکه باید با واکسن کرونا همانند ویروس کرونا با احتیاط برخورد شود، گفت: سلامتی مردم مهمتر از عوارض احتمالی واکسن هایی است پروسه آزمایشی خود را طی نکرده اند و تایید نهایی نشده اند است.

حمید زاده در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: واکسن کرونا چه در داخل کشور  و چه خارج  و توسط هرکشور دیگری که تولید شده است باید مراحل کارآزمایی بالینی خود را طی کند تا پس از نهایی شدن به استفاده عموم برسد که تا کنون واکسن های تولید شده در دنیا به مرحله نهایی نرسیده اند و در مرحله آزمایش و خطای بالینی به سر می برند.

 

انتهای پیام/ج

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد