سرویس: اجتماعی
کد خبر: 89359
|
10:50 - 1399/11/23
نسخه چاپی

بررسی علل و عوامل طلاق در جامعه؛

دولت تدبیر رکوردار آمار طلاق طی ۴۰ سال اخیر/ جاده ناهموار وصلت، سبقت جدایی را 3.5 برابر کرد

دولت تدبیر رکوردار آمار طلاق طی ۴۰ سال اخیر/ جاده ناهموار وصلت، سبقت جدایی را 3.5 برابر کرد
وقتی امروز به وضعیت دولت روحانی در برخی از شاخص های اجتماعی که طی این هفت سال گذشته نگاه می کنیم می بینیم که نتایج نشان می دهد این دولت نه تنها در حوزه اقتصاد ،سیاسیت و فرهنگ بلکه در مسائل اجتماعی نیز آورده ای نداشته که هیچ بلکه رکورد رشد طلاق و کاهش ازدواج را طی 4 دهه اخیر را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سبلان ما ،  طلاق بعنوان  رویدادی مورد توجه است که باعث  فروپاشی مهمترین نهاد جامعه، یعنی خانواده می شود، در زمانی گذشته گرچه این امر بعنوان چندان آسان رخ نمیداد اما امروزه زوج ها به عنوان نخستین راه برای به اتمام رساندن یک زندگی تلخ و بی ثمر انتخاب می کنند.

وقتی امروز به وضعیت دولت روحانی در برخی از شاخص های اجتماعی که طی این هفت سال گذشته نگاه می کنیم می بینیم که نتایج نشان می دهد این دولت نه تنها در حوزه اقتصاد ،سیاسیت و فرهنگ بلکه در مسائل اجتماعی نیز آورده ای نداشته که هیچ بلکه رکورد رشد طلاق و کاهش ازدواج را طی 4 دهه اخیر را به خود اختصاص داده است.

عوامل موثر در بروز طلاق و راهکارها/ آمار طلاق فاجعه آمیز است

راشد پرستار در گفتگو با خبرنگارسبلان ما، اظهار داشت: در سالهای در بحث طلاق دفتر برنامه ریزی تسهیل گری ازدواج جوانان اقدامات بسیار متفاوتی انجام داده، اما این اقدامات قطعا کافی نبوده و نیست که یکی از مولفه های بحث توانمند سازی زوجین و تقویت مهارت زندگی آنان از راه های مختلف بویژه آموزش بوده است.

1977984

وی افزود: باید روند صدور مجوز مراکز تخصصی ازدواج و خانواده در دفتر برنامه ریزی تسهیل گری ازدواج جوانان تسهیل شود تا روانشناسان متخصص به راحتی از مجوز بهره مند شده و خدمات را در جامعه ارائه دهند.

دبیرکل مجمع جوانان کشور با بیان اینکه دو مقوله اقتصاد و فرهنگ در طلاق نقش دارند، گفت: از نظر اقتصادی که نیاز به فعالیت کلان همه دستگاه های کشور است، اما از نظر فرهنگی و اجتمای می توان کارهای بسیاری مطلوبی در کاهش این امر انجام داد.

پرستار با اشاره به اینکه استفاده نادرست از فضای مجازی سبب اختلافات بسیار زیادی بین خانواده ها شده است، خاطر نشان کرد: مقایسه زندگی خود با دیگران، ارتباطات نامشروع، به اشتراک گذاشتن تصاویر خصوصی خانواده از جمله مواردی است که امروز در بستر مجازی و شبکه های اجتماعی در حال وقوع است که آسیب های جدی به بنیان خانواده ها وارد می کند.

وی با بیان اینکه وضعیت آمار طلاق در کشور فاجعه آمیز است، اظهار کرد: اگر در این حوزه اقدام اساسی در انجام نشود،در سالهای آینده تبعات جبران ناپذیری گریبانگیر کشور خواهد بود.

دبیرکل مجمع جوانان کشور با اشاره به اینکه دولت بعدی باید برای ازدواج و کاهش طلاق برنامه ریزی مناسبی داشته باشد و از مشاره مجموعه های درگیر حوزه بهره ببرد، افزود: باید هزینه های فرهنگی اجتماعی حوزه ازدواج جوانان را افزایش داد.

پرستار بیان کرد: همواره در جلسات ستاد ساماندهی پیشنهاد داشتم و اعتقادم بر این است که باید از پایگاه های اجتماعی، فرهنگی، دینی و مذهبی که در تمام محلات فعالیت می کنند از جمله مساجد می توان با تشکیل تیم های متخصص متشکل از سازمان های مردم نهاد، ریش سفیدان محل، هیات های مذهبی و پایگاه های بسیج برای پیشگیری از طلاق و تسهیل ازدواج تشکیل شود.

 

سبقت طلاق از ازدواج طی 7 سال گذشته

با توجه به آمار موجود از سال 92 تا 98 میزان ازدواج در کشورمان با شیب نزولی همراه بوده است بطوری در این دوره هفت ساله 33 درصد کاهش وصلت ها را شاهد هستیم که از و آمار ۷۹۳ هزار مورد ازدواج در منتهی سال ۹۲ به ۵۳۰ هزار ازدواج در سال گذشته رسیده ایم.

آمار طلاق نیز از ۱۶۸ هزار مورد در سال ۹۲ به ۱۷۴ هزار در سال ۹۸ رسیده است که رکورد طلاق طی کل دوران پس از انقلاب مربوط به سال ۹۶ می شود که با آمار جدایی ها به  ۱۸۰ هزار مورد ثبت شد که در همین بازه زمانی حدود ۳.۵ درصد به آمار طلاق ها افزوده شد.

نرخ موالید نیز طی این دوره ۷ ساله با کاهش چشمگیری روبه رو شده است بطوری که از یک میلیون ۴۷۱ هزار در سال ۹۲  به یک میلیون ۱۹۶ هزار در سال گذشته رسیده ایم.

 

افزایش آمار طلاق در اردبیل نگران کننده است/ دستگاه‌های متولی پاسخگو باشند

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگارسبلان ما اظهار داشت: متاسفانه میانگین طلاق در استان اردبیل از میانگین کشوری بالاتر است و در سال جاری هم شاهد افزایش 12 درصدی طلاق در استان بوده‌ایم.

وی روند افزایشی آمار طلاق در استان اردبیل را نگران کننده توصیف کرد و افزود: عوامل متعددی در افزایش طلاق دخیل هستند که بایستی توسط دستگاه‌های متولی به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته و با برنامه‌ریزی منظم در جهت کاهش این پدیده شوم اقدام شود.

1977987

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل کارنامه دستگاه‌های متولی در خصوص تحکیم نهاد خانواده در استان را غیرقابل قبول ارزیابی کرد و افزود: ۱۷ دستگاه و نهاد اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق مسئولیت داشته و در این رابطه اعتبار دولتی دریافت می‌کنند. همه این مجموعه‌ها باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کاهش طلاق و حل مشکل ازدواج جوانان از دغدغه‌های اصلی نمایندگان مجلس است گفت: در حوزه خانواده به صورت جزیره‌ای عمل شده و فاقد برنامه‌ریزی بلند مدت برای تحکیم نهاد خانواده و تسهیل ازدواج جوانان هستیم.

وی افزود: بازنگری قانون تسهیل ازدواج و طرح جوانی جمعیت در مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفته و امیدوارم با نگاه فراجناحی و غیرسیاسی به این مساله مهم، ضمن استفاده از تجربیات دولت‌های مختلف پس از انقلاب، شاهد تسهیل ازدواج جوانان و کاهش آمار طلاق در جامعه باشیم.

متاسفانه با نگاه به برنامه های که در مورد بحث طلاق و ازدواج که دستگاه متولی فرهنگی انجام می دهند می بینم اثرگذاری چندان مطلوبی در جامعه نداشته بلکه فقط جنبه پر کردن عملکرد برای ارسال به ادارات بالا دستی را شامل می شود.

انتهای پیام/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد