سرویس: سیاسی
کد خبر: 89623
|
08:42 - 1399/12/12
نسخه چاپی

در کنگره بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر» مطرح شد؛

اشغال قره باغ امری نامشروع است/هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اندیشه تروریستی و خشونت مذهبی شود

اشغال قره باغ امری نامشروع است/هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اندیشه تروریستی و خشونت مذهبی شود
فرهنگ مقاومت، جهاد و شهادت، که از پایه های اصلی دین مبین اسلام و قرآن عزیز است، در کنار گفتمان عاشورا و منطق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سد بسیار محکمی در برابر زورگویان و مستکبران جهان برای هرگونه سلطه طلبی و برتری جویی ایجاد کرده است.

به گزارش سبلان ما ، کنگره بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر» درراستای بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی در خصوص بحران قره باغ به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه با حضور میهمانانی از کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه و با سخنرانی سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، محسن رضایی، علی نیکزاد، بنیاد حسین اف سفیر کشور آذربایجان در ایران و نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه سه استان آذری زبان  در سالن امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم برگزار شد.

آیت الله سبحانی: اشغال قره باغ امری نامشروع است

در ابتدای این همایش پیام آیت الله العظمی سبحانی از مراجع شیعیان به همایش بین المللی گفتمان قره باغ ۱۷ ربیع برترین گفتمان پخش شد.

در این پیام آمده است: سرزمین های اسلامی در قرون اخیر شاهد جریانات گوناگونی بوده که موجب تجزیه کشورهای اسلامی شده و برخی منتهی به اشغال، توسط کشورهای غیراسلامی شده است.

سرزمین آذربایجان همواره مهد تشیّع بوده و عالمان جلیل القدری را در دامن خود ‍پرورش داده است از جمله می توان به بزرگانی همچون: مرحوم میرزا مجتهد قره باغی، مرحوم زین العابدین شیروانی، مرحوم عبدالحسین لنکرانی، مرحوم بادکوبه ای و مرحوم میرزا مهدی نخجوانی و دیگران اشاره نمود.

جمهوری اسلامی از اولین روزهایی که مرزهای شوروی سابق به سوی ایران گشوده شد همواره در کنار مردم آذربایجان بوده و از تعاملات فرهنگی، علمی و مذهبی دو کشور حمایت نموده است.

اکنون که جمهوری آذربایجان به حاکمیت مناطق اشغال شده دست یافته نکاتی را یاد آور می شوم:

سرزمین *قره باغ* از دیرباز متعلق به سرزمین آذربایجان و اشغال آن امری نامشروع بوده است و باید سرزمین های اشغال شده به کشورهای اسلامی بازگشته و طرفین به معاهدات بین المللی متعهد باشند.

مراقب باشید تا این منطقه کانون وهابیت و ‌گروه های تروریستی و تکفیری مبدّل نگردد. اطلاع دارم وهابیون سالها است در این منطقه حساس سرمایه گذاری و تبلیغ می کنند.

دشمنان اسلام به دیانت و استقلال این کشور چشم طمع دوخته اند، تشیّع در این منطقه، سابقه دیرینه داشته و مورد توجّه دشمنان اسلام است و ‌لذا مراقب دسیسه ها و شیطنت آنان باشید.

در مناطق آزاد شده با ارامنه با اخلاق اسلامی رفتارکنید، به گونه ای که از ناحیه شما مورد آزار و اذیت واقع نشوند، خداوند در قرآن کریم می فرماید : نباید دشمنی گروهی، شما را بر آن دارد که عدالت نکنید. عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام می دهد آگاه است (مائده – ۸)

در پایان به روح همه عزیزانی که از این آب و خاک صیانت نموده طلب رحمت و مغفرت نموده علی الخصوص برای طلاب آذربایجانی که برخی از آنها نیز به فیض رفیع شهادت نائل شده اند علو درجه را مسئلت دارم.

 

آیت الله اعرافی: هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اندیشه تروریستی و خشونت مذهبی شود

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور  در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان، ضمن تبریک اعیاد و مناسبت های پیش رو بیان داشت: برگزاری این همایش بین المللی در قم به عنوان یکی از پایگاه های اصلی فکر و اندیشه اسلامی و به عنوان شهری که انقلاب اسلامی را پایه گذاری کرد، معنای ویژه ای دارد و آن این است که شخصیت های بزرگ دینی ما در مورد مسائل مهم جهان اسلام دارای موضع هستند.

وی با بیان اینکه در قصه قره باغ، علمای اسلام در فقه سیاسی و فراتر از هرگونه ملاحظات جانبی گفتمان ۱۷ ربیع را مورد تأکید قرار می دهند، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در دایره امت اسلام بر دعوت، همگرایی، همبستگی و وحدت استوار است و برابر دشمنان و متجاوزان بر مبنای مقاومت و شجاعت در برابر متجاوزان به حقوق امت اسلام استوار است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: منطق انقلاب اسلامی این است که واقعیت های جهان اسلام را باید بشناسیم و درصدد بازسازی منابع عالم اسلام و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی قرار بگیریم. سخن رهبران انقلاب اسلامی این است که جهان اسلام از مواهب و منابع بی پایانی برخوردار است که با این همه ذخائر بزرگ چرا باید اسیر دشمنان و مورد تجاوز و اشغال باشد؟ جهان اسلام برای تبدیل شدن به قدرت بزرگ فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هیچ چیز کم ندارد.

آیت الله اعرافی با یادآوری منابع عظیم انسانی، علمی و دانشی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و استراتژیکی جهان اسلام گفت: سخن انقلاب اسلامی این است که چرا این مجموعه بزرگ با این ذخایر در جهان نباید دارای کرسی معتبر و سخن بزرگ نباشد؟ این سؤال بزرگی است که انقلاب اسلامی در پیش روی کشورها و ملت های مسلمان قرار داده است.

وی گفت: بسیاری تلاش کردند پیام انقلاب اسلامی که هدف کلان آن که بازسازی یک امت و یک جهان نو با پیامی جدید است را مخفی نگاه دارند. اما حقیقت آن است که انقلاب اسلامی فراتر از مناقشات و منازعات خُرد، سخن جدی و اساسی دارد؛ پیام انقلاب اسلامی برای همه امت اسلام این است که وابستگی ها را قطع کنید و به ملت های خود تکیه کنید، در کنار هم قرار بگیرید و با تولید علم و دانش و اقتصاد و سیاست واحد پرداخته و اتحاد بزرگ اسلامی را رقم بزنید.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه ایستادگی ما در قصّه فلسطین برای مجد و عظمت و نجات همه امت اسلامی است، بیان داشت: در اندیشه رهبری و بزرگان دین ما، همه سرزمین های اسلامی دارای ارزش است و فراتر از قوم و نژاد و مذهب و زبان به همه امت اسلام می اندیشیم و فقه و اندیشه تابناک ما، ما را به همبستگی و اهتمام به امور مسلمین در هرجای عالم فرا می خواند.

وی با بیان اینکه صیانت از سرزمین های اسلامی با قطع نظر از عواملی همچون نژاد و قوم و مذهب یکی از مطالبات رهبر انقلاب اسلامی از سران کشورهای اسلامی است، بیان داشت: از نگاه فقهی و مبنای دینی و شرعی برای سرزمین های اسلامی، حرمت و احترام قائل هستیم و تصرف و اشغال آنها را ناصواب شمرده و مقاومت در برابر تجاوز به آن را مهم می شماریم. برای ما به همان میزان که سرزمین های فلسطین ارزش دارد، سرزمین های دیگر ما از قره باغ تا مناطقی که به اشغال متجاوزین درآمده، اهمیت دارد بویژه برای حوزه علمیه قم، سرزمین جمهوری آذربایجان با آن سوابق ممتد علمی و فرهنگی و مناطق بسیار ارزشمند آن از ذخایر تاریخی، فکری، معرفتی و علمی ما به حساب می آید.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که ما مقررات و مرزهای بین المللی را مهم می شماریم و در قضایایی همچون قره باغ به رعایت این مقررات اهتمام داشته ایم، اظهار کرد: ما با یهود سر ستیز نداریم، با صهیونیسم و اشغال فلسطین سر ستیز داریم. هرجای دیگر هم که سرزمین های اسلامی به تصرف ظالمانه درآید، ان را نفی می کنیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: اگر متجاوزان و اشغالگران به منطق تن ندهند، دفاع و مقاومت مشروع را یکی از اصول خود می دانیم و در هر نقطه از سرزمین های اسلامی که به آن ها تجاوز شده باشد به دفاع از این سرزمین ها اصرار داریم. حقوق ساکنان قره باغ محترم است و فرقی بین مسلمان و غیرمسلمان نیست.

وی با بیان اینکه اصل دوستی و اخوت اسلامی میان همه مذاهب و اقوام مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است، گفت: قدرت های استکباری و فرامنطقه ای نباید در منطقه دخالت کنند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اشاعه اندیشه تروریستی و خشونت مذهبی شود، عنوان داشت: همه سرزمین های اسلامی و همه سرزمین قره باغ باید به آذربایجان و سرزمین های اسلامی باز گردد.

عراقچی:ما با هرگونه تغییر در مرزها و تهدید حاکمیت کشورهای منطقه مخالفیم

عباس عراقچی  معاون وزیر امور خارجه در این همایش بین المللی گفت: قره باغ یکی از بحران های بسیار پیچیده و طولانی در منطقه قفقاز است و البته منطقه قفقاز تاریخ بسیار پرهیجانی دارد؛ قره باغ همواره محل تنش و بحران بوده است تا جایی که بعد از فروپاشی شوروی و استقلال آذربایجان و ارمنستان، این منطقه به محل جنگ در دهه ۹۰ میلادی تبدیل شد.

وی گفت: بعد از اشغال مناطق آذربایجان توسط ارمنستان، جامعه بین المللی و بویژه کشورهای غربی و گروه موسوم به مینسک، از حل و فصل این بحران ناتوان ماندند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا موضع، منطقی، منصفانه و عادلانه اتخاذ کرد که مخالفت با اشغال قره باغ بود و حتی در آن مقطع کمک های زیادی به آذربایجان صورت گرفت و حتی شهدایی را هم تقدیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه بیان داشت: با این حال بعد از توقف منازعه و زمانی که نوبت به حل و فصل سیاسی رسید، هم جمهوری آذربایجان، هم جمهوری اسلامی ایران و هم دیگر کشورهای منطقه ترجیح دادند که مسائل از طریق گروه مینسک دنبال شود که این گروه هم در حل این بحران ناتوان ماند.

وی با اشاره به روابط ناشی از حسن همجواری با کشورهای همسایه گفت: با ناتوان ماندن فعالیت های گروه مینسک در حل بحران قره باغ، دولت و ملت آذربایجان تصمیم به آزادی مناطق اشغالی خود از طریق نظامی گرفتند. در طول این دوران، مواضع ایران همواره مخالفت با اشغالگری سرزمین های آذربایجان بود و در این راستا انعقاد قرارداد احداث سدّ خداآفرین با جمهوری آذربایجان بود که این خود نشان دهنده رسمیت دادن حاکمیت آذربایجان بر قره باغ است.

عراقچی با بیان اینکه در طول دوران سخت تحریم، روابط اقتصادی ایران و آذربایجان به شکل طبیعی خود ادامه یافته است و آذربایجان یکی از همسایگان بسیار خوب ما در سال های گذشته بوده است، گفت: ما ارتباطات خود را براساس احترام متقابل و حفظ منافع متقابل با جمهوری آذربایجان حفظ کردیم.

وی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران با شروع جنگ، حمایت از آزادسازی مناطق اشغال شده آذربایجان بود، بیان داشت: ما با جنگ در منطقه مخالف بودیم چون می تواند منجر به دخالت های خارجی، ناآرامی و بی ثباتی در منطقه و حضور بازیگران خارجی و گروه های تروریستی شود و لذا بعد از شروع جنگ قره باغ، جمهوری اسلامی ایران طرحی را تهیه کرد که توقف مخاصمات، بازپس گیری مناطق اشغال شده، آغاز گفت وگوها برای رسیدن به یک راه حل پایدار با حفظ حقوق مردم ان منطقه و ایجاد راه های ترانزیتی و ارتباطات انسانی بین کشورهای منطقه از جمله بندهای آن بود که مورد استقبال قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در راس همه مواضعی که در بحران قره باغ داشتیم، رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی بسیار تاثیرگذار بود البته در همه این سالها ما براساس دیدگاه ها و فرمایشات ایشان حرکت کردیم و تدابیر ایشان چارچوب سیاست خارجی ما را در منطقه تشکیل می داد.

وی گفت: در سفری که بنده و آقای ظریف برای پیشبرد صلح به منطقه داشتیم اعلام کردیم که ما با هرگونه تغییر در مرزهای کشورهای منطقه و تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و بازیگری طرف های خارج از مرزها اعم از کشورها و گروه های مختلف مخالف هستیم و این اطمینان داده شد که این گروه ها هیچ جایگاهی در منطقه نخواهند داشت.

عراقچی یادآور شد: در حال حاضر روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و آذربایجان در حد اعلای خود است و حتما به روابط شایسته بین دوطرف ادامه خواهیم داد و سیاست حسن همسایگی را با همه همسایگان خود اتخاذ کرده است که ادامه خواهد یافت.

نیکزاد:قره باغ جزو پیکره امت اسلامی است

علی نیکزاد رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر در مرکز مدیریت حوزه های علمیه با بیان این که از ویژگی های نظریه مترقی ولایت فقیه، اداره جامعه براساس اصول ثابتی است که از قرآن و سنت استنباط و استخراج می شود و فصل ممیز ولایت فقیه و حکومت دیکتاتوری است، اظهار داشت: بیانات اخیر رهبر انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری بیانگر این اصول است، ایشان تصمیمات حکیمانه خود را براساس اصول قرآنی اتخاذ می کنند که امر آشکاری است.

وی گفت: استکبار ستیزی، ظلم ستیزی، مردم سالاری دینی، حراست از حقوق مردم، نقش سپاری به خود مردم در اداره کشور و کوتاه نیامدن از حقوق ملت در مقابل بیگانگان از اصول ثابت نزد مقام معظم رهبری بوده و دفاع از سرزمین های اسلامی در هر کجای دنیا یکی دیگر از اصول ثابت انقلاب اسلامی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عزت، حکمت و مصلحت سه کلیدواژه جمهوری اسلامی و اصل ثابت در سیاست انقلاب اسلامی است. براین اساس، هرجایی که ظلم اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی ایران فارغ از قوم، نژاد، رنگ و مذهب حامی مظلوم و علیه ظالم خواهد بود.

وی بیان داشت: در چهل و دوسال گذشته، جمهوری اسلامی ایران بزرگترین پناهگاه امن برای مسلمانان بوده است و بعد از فروپاشی بلوک شرق و پیدایش کشورهای مستقل، مشی جمهوری اسلامی، حمایت بدون مداخله از کشورهای همسایه بوده است.

نیکزاد گفت: امروز هم علیرغم بی مهری هایی که صورت گرفته است، صادقانه ترین کمک ها توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می پذیرد. در شرایط فعلی منطقه چه باب المندب، چه آناتولی، چه کشمیر، اگر آبستن حوادث تلخی هستند و هزینه های فراوان انسانی، مادی و معنوی به بار آورده باشند، سهل انگاری و بدفهمی برخی دولت های منطقه و شاید خودفروخته منجر به مداخله استعماری در منطقه شده است اما جمهوری اسلامی ایران همواره با اصول ثابت خود از مظلوم دفاع کرده و علیه ظالم بوده است.

وی با بیان اینکه جنگ قره باغ استثنا از این نبوده است، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران از قره باغ در جنگ های گذشته و جنگ ۴۴ روزه با تمام توان دفاع کرده است  اما نباید اجازه حضور تروریست ها در منطقه را داد چراکه خسارت بزرگی برای کشوری خواهد بود که شاید زمینه حضور آنها را فراهم ساخته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی هرگونه جنگ در منطقه را به ضرر منطقه دانست و گفت: حفظ مرزهای دو کشور با همسایگان ضروری است، نزدیک شدن به مرزهای منطقه بویژه جمهوری اسلامی عواقب بدی را به همراه خواهد داشت. استقرار نیروهای نیابتی در منطقه قابل قبول نیست. قره باغ متعلق به مسلمین و جزو پیکره اسلام است و براساس مبانی دینی، حفظ امنیت ارامنه و حقوق آنان خواسته ماست بنابراین سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر واقع گرایی، حمایت، اقدام متقابل، براساس حسن همجواری و حمایت بدون دخالت است.

وی خاطرنشان کرد: همسایگان مسلمان با اشتراکات دینی، مذهبی، زبانی، تاریخی و تمدنی جایگاه ویژه ای دارند و در این میان، جمهوری آذربایجان نقش و جایگاه ویژه ای نزد ما دارد.

نیکزاد اعلام کرد: ورود کشورهای دیگر به منطقه سبب خسران و خسارت به منطقه می شود بنابراین نباید قاعده نفی سبیل را در نظر نگیریم.ما برای آزادسازی قره باغ که پشتیبان آن هستیم نباید پای دیگران به منطقه باز شود.

وی با بیان اینکه ما می توانیم در بازسازی قره باغ کمک فراوانی کنیم، گفت: چون معتقدیم ایران و آذربایجان یک روح در دو پیکر هستند لذا ایران به دلیل دانش فنی و توان مهندسی بالا می تواند اقدامات ارزشمندی را برای احیا، بازسازی و نوسازی و انتقال دانش فنی به آذربایجان داشته باشد.

حجت الاسلام ذوالنوری: استکبار به دنبال ایجاد جنگ درون تمدنی در کشورهای اسلامی است

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر اظهار داشت: کارهای فراوانی برای بازگردانده شدن قره باغ به آغوش کشورهای اسلامی صورت گرفته است و کارهای فراوانی هم باید انجام شود؛ از جمله پاکسازی و بازسازی قره باغ از اقداماتی است که باید انجام بگیرد و جمهوری اسلامی ایران قویا آمادگی ورود به این عرصه را از روی اعتقاد دینی و مذهبی دارد.

وی افزود: در جنگ قبلی قره باغ، شرایط ویژه ای داشتیم و حضور برجسته و محسوس جمهوری اسلامی، خشم و کینه و غضب برخی قدرت های شیطانی را تحریک می کرد و نگرانی هایی برای دولت آذربایجان ایجاد می شد ولی از طرفی دل های ما در قره باغ بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز که قره باغ به آغوش کشورهای اسلامی بازگشته، خطرهایی هم آن را تهدید می کند که یکی از مهمترین آنها حضور رژیم صهیونیستی در منطقه است.

وی بین یهود و رژیم صهیونیستی تفاوت قائل شد و گفت: رژیم صهیونیستی مولود صهیونیسم جهانی است و بزرگترین خطر برای همه جامعه بشری و ادیان الهی است. وقتی جریان تروریستی و تکفیری با این رژیم خبیث عجین شود، خطر تکمیل می شود و وقتی نظام سلطه با اسلام هراسی نتوانست اسلام را از بین ببرد و نفوذ اسلام در دلها را مهار کند، امروز با جنگ درون تمدنی، جنگ نیابتی، تفرقه و تشویق جریان های تکفیری و تروریستی سعی می کند کشورهای اسلامی را دچار مشکل کند و امروز یکی از خطرات برای کشورهای اسلامی و قره باغ آزاد شده، نفوذ جریان تروریسم تکفیری در منطقه است.

حجت الاسلام ذوالنوری تاکید کرد: یقینا با بیداری دو کشور و توجه مسئولین دو کشور از بروز چنین خطر ویرانگری جلوگیری خواهد شد و یقینا با بیداری دینی که در بین ملت دو کشور است جایی برای تروریسم تکفیری باز نخواهد شد.

محسن رضایی: غفلت از همسایگان اشتباه بزرگ دولت در هشت سال گذشته است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، بیان داشت: قره باغ همسایه ما نیست نباید آذربایجان مانند دیگر همسایگان باشد، ما یک ملت در دو کشور هستیم. آذربایجان با بسیاری دیگر از همسایگان متفاوت است. دو کشور با یک فرهنگ، با یک مذهب، با یک سابقه تاریخی و اشتراکات فراوان هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از اشتباهات بزرگ سیاست خارجی دولت ما این بوده است که آذربایجان را هم یک کشور همسایه می داند، درحالیکه اینگونه نیست. ملت ما برای آزادی آذربایجان از دست تزارها، هزاران شهید داده است. در قبرستان باکو از همه استان های ایران، شهدایی آرمیده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران برای آزادی آذربایجان چندبار لشکرکشی کرده است، بعضا باکو آزاد شده دوباره روس ها از ایران گرفتند و دوباره آزاد کردند. چگونه می توان آذربایجان را با دیگر کشورها مقایسه کرد؟ اولین چیزی که در سیاست خارجی ما باید به ان پایان داد، همین مسئله است. ما برای آزادی آذربایجان، قره باغ و نخجوان از دست تزارها هزاران شهید داده ایم.

وی ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی و استقلال آذربایجان، آن را نعمت الهی شمردیم و با تمام توان به کمک آذربایجان شتافتیم. در بازسازی ارتش آذربایجان، کمک های فراوانی کردیم. متاسفانه دولت ارمنستان به بهانه دفاع از ارامنه قره باغ از مرزهای بین المللی گذشت و وارد قره باغ شد.

رضایی گفت: از عجایب این است همان کسانی که ارمنستان را تحریک و تشویق به حمله به قره باغ کردند، امروز به دفاع از آذربایجان، لشکر در قره باغ پیاده کردند، این چه آزادسازی است؟ کل قره باغ باید آزاد شود و هیچ کشور خارجی نباید آنجا باشد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای ماجرای جنگ قره باغ، با همه توان از آذربایجان دفاع کرد. در جنگ ۱۹۹۰، ۴۳ میلیون دلار خرج مهاجرین و برادران آذری خود در قره باغ کردیم اما دست های پنهانی بعد از آقای حیدر علی اف آمدند و رابطه برادری ایران و آذربایجان خدشه دار شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشکل امروز قره باغ این است کسانی وارد قره باغ شدند که تمام دعواهای خود را به این منطقه آورده اند، ایران را به کمیته آتش بس آذربایجان راه ندادند. من تعجب می کنم که چطور دوستان وزارت خارجه از موفقیت خود صحبت می کنند درحالیکه نماینده ایران در این کمیته آتش بس نیست. در بازسازی قره باغ باید ایران حضور داشته باشد و نگذارد اسرائیل مزارع آنجا را کشت کند. بعد معابر و گذرگاه هایی درست کنند. این درست و قابل تحمل نیست.

وی ادامه داد: ما از دولت ایران می خواهیم که اولا در این کمیته شرکت کند، ایران در بازسازی قره باغ به طور جدی شرکت کند، اما مسئله اساسی ما این است که قره باغ خودمختار ویژه ای متعلق به آذربایجان باید ساخته شود و همه نیروهای خارجی از آنجا بیرون روند و ارمنستان هم بقیه مناطق اشغالی را تحویل دهد.

رضایی با تاکید براینکه باید سیاست همسایگی را جدی بگیریم، گفت: در این هشت سال، غفلت زیادی از همسایگان صورت گرفت و همه توجهات به سمت آمریکا و اروپا رفت و این یک اشتباه بزرگ در هشت سال گذشته بود.

وی با انتقاد از تمرکز دولت بر روی برجام گفت: ما سرابی از غرب و آمریکا دیدیم که حاصل آن چند برگ کاغذی شد که ما به آنها عمل کردیم و طرف مقابل به آن عمل نکرد و همسایه ها را رها کردیم درحالیکه همین ۱۵ همسایه می توانستند در مسئله تحریم شکنی به ما کمک زیادی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام در پایان گفت: مسئله آذربایجان را باید جدی بگیریم و پای کار بایستیم و مطالبات رهبر انقلاب اسلامی، ملت ایران و ملت آذربایجان را پیگیری کنیم و در صورت امکان دبیرخانه ای راه اندازی شود.

حجت الاسلام آل هاشم: گفتمان ۱۷ ربیع، عمری هم اندازه انقلاب اسلامی دارد

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر اظهار داشت: از همان روزهای جنگ اول قره باغ، جمهوری اسلامی ایران و رهبر حکیم انقلاب اسلامی مواضع روشن و صریحی داشتند. از جمله در پیام روشنی به کنگره عظیم حج خطاب به مسلمانان فرمودند: « در حوادث امروزی در جهان شواهد متعددی از خصومت قدرت های مسلط جهان برابر مسلمانان داریم که از جمله غم انگیزترین آنها، حوادث جاری در بوسنی و هرزه گوین و جنگ های خانگی در منطقه عمومی قفقاز است».

وی ‌خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری طی بیاناتی که در سال ۱۳۷۲ در جمع مردم تبریز داشتند فرمودند: «دولت ارمنستان و ارامنه قره باغ به مسلمانان ستم می کنند. ما این حرکات را که ارامنه قره باغ با حمایت دولت ارمنستان انجام می دهند را محکوم می نماییم البته این ظلم ها ارتباطی با ارامنه داخل ایران ندارد».

امام جمعه تبریز تصریح کرد: از همان روز نخست شروع جنگ در قره باغ، جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب اسلامی با تکبه بر اصول ثابت و منطق فکری امامین انقلاب از حق حاکمیت جمهوری آذربایجان بر این اراضی تاکید داشتند و پنج اصل در بیانات مقام معظم رهبری در ۱۷ ربیع امسال تداوم بیانات ایشان در مواضع گذشته بوده است.

وی افزود: ایشان در جلسه با کارگزاران حج، مواضع ثابت خود را تکرار کردند و از کشتار مسلمانان در قره باغ، تاجیکستان و کشمیر از مصادیق ظلم در جهان اسلام یاد کردند و فرمودند: دولت و ملت ایران بدون هیچگونه ترس و هراسی در راه انجام وظایف اسلامی پیشگام است و برای انجام تکلیف خود منتظر اقدام دیگران نمی ماند.

آل هاشم بیان داشت: گفتمان ۱۷ ربیع عمری هم اندازه انقلاب اسلامی دارد و رهبر انقلاب ۳۰ سال است که این بیانات را داشته اند.

وی گفت: حمایت ها و بیانیه هایی که از سوی مقام معظم رهبری، برخی مراجع معظم تقلید و آیت الله اعرافی صادر شد، موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در مسئله قره باغ را به خوبی روشن ساخت.

دکتر بنیاد حسین اف: ویرانگری قره باغ با برنامه ریزی صورت گرفته است

دکتر بنیاد حسین اف در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر، اظهار داشت: مردم آذربایجان و قره باغ کمک های ایران را چه در جنگ اول و چه در جنگ دوم فراموش نکرده و نخواهند کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در اراضی اشغالی قره باغ از طریق کمیته امداد به مردمی که از سرزمین خود بیرون رانده شده بودند کمک نمود و ۳۰۰ هزار نفر سالم به زادگاه خود بازگشتند.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران گفت: در جنگ اول قره باغ، آذربایجانی ها با کمک کشورهای دوست و برادر جنگیده اند، اما متاسفانه در آن زمان رهبری که بتواند آینده را برای ما ترسیم کند، نداشتیم.

وی افزود: با روی کار آمدن مرحوم حیدر علی اف و تأکید وی بر ایجاد و حفظ رابطه با کشورهای همسایه، ارتباطات ما با کشور ایران تقویت شد و تا امروز نیز ادامه داشته است و این روابط در حوزه های مختلف در حال توسعه است.

حسین اف خاطرنشان کرد: با فرماندهی الهام علی اف و تقدیم شهدایی توانستیم از ۱۲۰۰۰ کیلومتر مربع سرزمین اشغالی قره باغ، ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربع را آزاد کنیم و ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از آن در دست مسلمانان و ارامنه به طور مشترک باقی مانده است.

وی با اشاره به دخالت بیگانگان در منطقه گفت: ما مطمئن هستیم که با همکاری هایی که با کشورهای منطقه و گروه ۳+۳ صورت می گیرد، این مسائل حل خواهد شد. و شرایط بیشتر همکاری با ایران و کشورهای همسایه صورت خواهد گرفت. از جمله خط راه آهن ایران- جلفا دوباره فعال خواهد شد.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران گفت: هدف جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه از بیانیه صلح، این نبود که ما فقط پیروز جنگ باشیم بلکه دادن پیام صلح و آرامش به کشورهای منطقه بود.

وی با اشاره به حمایت کشورهای همسایه از جمله ایران از کشور آذربایجان در این جنگ تصریح کرد: در روزهای اول نمایندگان مقام معظم رهبری در استان های شمالی کشور بیانیه مشترکی را صادر کردند که برای مردم آذربایجان بسیار ارزشمند بود.

حسین اف افزود: از سوی مدیریت حوزه های علمیه و همین طور مراجع معظم تقلید بیانیه هایی صادر شد که برای مردم آذربایجان در بحبوحه جنگ ارزش معنوی بالایی داشتند.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری در روز ۱۷ ربیع، پیام شیرینی را به مردم آذربایجان دادند و این پیام در مطبوعات آذربایجان چاپ و پخش شد. همچنین سفر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان که حامل پیام های تبریک به ملت ما بودند ارزشمند بود.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با بیان اینکه ویرانگری قره باغ با برنامه ریزی صورت گرفته است، اظهار داشت: در طی این جنگ، ۶۷ مسجد در این جنگ با خاک یکسان شد و تنها یک مسجد به صورت نیمه تمام تعمیر شده است. شهر فضولی که تا قبل از آن ۴۴۰۰۰ نفر ساکن داشت، با خاک یکسان شد به گونه ای که سربازان آذربایجان پس از پیروزی یک ساختمان را نیافتند تا پرچم این کشور را روی آن نصب کنند.

وی عنوان کرد: مطمئن هستیم با رهبری آقای الهام علی اف و همکاری کشورهای همسایه و دوست، قره باغ را احیا خواهیم کرد و جان به قره باغ بازخواهد گشت.

سید عباس موسوی: نظم ژئوپلتیک مبتنی بر اشغال دوام ندارد

سید عباس موسوی در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر با بیان اینکه همسایگان ما دارای ارزش راهبردی و ویژه هستند اما همه برادر نیستند، اظهار داشت: جایی که پای منافع ملی و خطوط قرمزی مانند حفظ تمامیت اراضی به میان می آید، جمهوری اسلامی ایران با شجاعت و صراحت اقدام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سخنان رهبر انقلاب اسلامی فصل الخطاب بسیاری از گمانه زنی ها و کج فهمی ها در داخل کشور شد، گفت: صراحت و شجاعت رهبر انقلاب اسلامی سبب شد تا این بیانات ارزش راهبردی و استراتژیک داشته باشد و مسئولان جمهوری آذربایجان ارزش این سخنان راهبردی را درک کردند.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان بیان داشت: این سخنان سبب شد که بپذیریم و بفهمیم که نظم ژئوپلتیک مبتنی بر اشغال قابل بقا و دوام نیست. عده ای به این ژئوپلتیک عادت کرده بودند اما سخنان رهبری به همه فهماند که نظم ژئوپلتیک مبتنی بر اشغال قابل بقا و دوام نیست حتی اگر روی آن سرمایه گذاری هنگفتی شده باشد.

بیانیه پایانی کنگره بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع؛ گفتمان برتر»

 

کنگره بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر با قرائت بیانیه پایانی با موضوع «تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره قره باغ» به کار خود پایان داد.

 

متن بیانیه کنگره بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع گفتمان برتر  به شرح زیر است:

وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا.

 

آذربایجان، کشوری مسلمان، با مردمانی غیور و دلداده پیامبر (ص) و اهل بیت مکرمش (ع) است که صاحب فرهنگ و تاریخی عمیق می باشد. آذربایجان، به ویژه قره باغ در طول تاریخ تشیع، مهد عالمان بزرگ بوده و علمای این سرزمین بر تارک آسمان علم و دانش درخشیده اند. سلطه ۷۰ ساله کمونیسم بر این منطقه نیز هیچگاه از ارادت مردم آزاده وشریف آن به دین مبین اسلام و پیامبر عظیم الشأن (ص) و خاندان پاک آن حضرت(ع) نکاسته است. مردم بزرگ این کهن بوم، همواره پایداری خود را در مسیر اسلام و قرآن و هجوم مستکبران و قدرتهای فاسد نشان داده و خواهند داد. سرزمین آذربایجان، به ویژه منطقه قره باغ، پاره تن اسلام بوده واشغال آن توسط دیگران، ظالمانه و برخلاف سفارشات مصرح قرآن و سیره اهل بیت ما و قوانین بین المللی و منطق تاریخی است.

 

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در تاریخ ۱۷ ربیع الاول سال ۱۴۴۲، مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ و سوم نوامبر ۲۰۲۰ میلادی) در اهمیت و جایگاه جمهوری آذربایجان و لزوم بازپس گیری تمام سرزمین های اشغالی آن و منطقه قره باغ، بیانات صریح و شفافی فرمودند که با هدف تبیین رهنمودهای معظم له، همایش قره باغ ۱۷ ربیع به همت حوزه های علمیه و سایر نهادهای جمهوری اسلامی در روز دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ با حضور عالمان و فرهیختگان دینی، فرهنگی و سیاسی در خانه اهل بیت، شهر مقدس قم، برگزار گردید.

در پایان این همایش، بیانیه ای در یازده بند تنظیم شده است که به شرح ذیل قرائت می گردد:

۱.  گفتمان قره باغ ۱۷ ربیع که توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای با بیان گردیده است را برترین و فصیح ترین گفتمان درخصوص قره باغ در کل جهان دانسته و ضرورت تبیین و تحقق آن را یادآوری می نماییم.

۲. براساس قوانین بین الملل، منطقه قره باغ متعلق به جمهوری آذربایجان، جزئی از خاک اسلام بوده و از این سرزمین، جداناپذیر است. لذا ما به سفارش آیات قرآن و سیره معصومین (ع) و به اقتضای فلسفه انقلاب اسلامی و فرمایش های حضرت امام و مقام معظم رهبری خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم می دانیم؛ لذا از سرزمین و مردم مظلوم آذربایجان، حمایت و دفاع می کنیم و معتقدیم دولت و ملت جمهوری آذربایجان در بازپس گیری این اراضی، کاملا قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام، درصدد اجرای چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.

٣. حاضران در همایش قره باغ ۱۷ ربیع، تأکید دارند که باید مسئله امنیت و صلح در منطقه را به دور از پناه بردن به نیروهای بیگانه و دخالت های آنها و دشمن صهیونیستی ویاری جستن از هم پیمانان و دوستان آنها محقق ساخت.

۴. از نهادهای بین المللی انتظار می رود که با استفاده از اهرم های اختیار، نسبت به وادار کردن طرف اشغالگر به پذیرش حق حاکمیت جمهوری آذربایجان و پایان دادن به اشغالگری اقدام کنند.

۵. برخی از کشورها با ایجاد موج ایران هراسی و شیعه هراسی، به دنبال اهداف شوم و تفرقه افکنانه خود هستند. آنها با ایجاد بدبینی نسبت به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران و دامن زدن به شایعات بی اساس، به دنبال اختلاف افکنی بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان و در نتیجه، ناامن کردن منطقه هستند تا از آب گل آلود، ماهی خود را صید کنند. آنها می خواهند زمینه حضور و نفوذ نیروهای تکفیری، قدرت های استکباری و صهیونیسم را در این مناطق فراهم آورند تا در سایه جنگ و اختلاف، به اهداف نامشروع خود دست یابند. براین اساس، وظیفه دینی، شرعی، اخلاقی و انسانی مسلمانان، به ویژه مردم شریف جمهوری آذربایجان است که با هوشیاری کامل نسبت به توطئه ها، از تمامیت ارضی کشور عزیز و دوست یعنی جمهوری آذربایجان، دفاع و در برابر نفوذ بیگانگان در این کشور اسلامی و در برابر توطئه ها هوشیار باشند و دوست را از دشمن بشناسند.

۶. ما اعتقاد داریم نقش آفرینی رژیم دروغین صهیونیستی و گروه های تکفیری، که دستشان به خون انسانهای بی گناه از شیعه و سنی گرفته تا مسیحی و دروزی آلوده است و سال ها منطقه را درگیر فتنه گری های خود کرده اند، حکایت از توطئه شوم تازه ای دارد که خنثی کردن آن، نیازمند هوشیاری همه طرف های ماجرا، به ویژه ملت عزیز و سربلند جمهوری آذربایجان است.

 

۷.  حوزه های علمیه، مراجع عظام تقلید، اساتید و طلاب آن، بر تمامی معارف و احکام نورانی اسلام ، خود را موظف به حمایت و دفاع از ملت رشید آذربایجان دانسته و تاکنون نیز همواره در کنار آنان بوده و خواهند بود.

۸. فرهنگ مقاومت، جهاد و شهادت، که از پایه های اصلی دین مبین اسلام و قرآن عزیز است، در کنار گفتمان عاشورا و منطق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سد بسیار محکمی در برابر زورگویان و مستکبران جهان برای هرگونه سلطه طلبی و برتری جویی ایجاد کرده است. حوزه های علمیه، تعمیق و گسترش فرهنگ معنویت و جهاد مبتنی بر عقلانیت و حماسه و عرفان حسینی را رهایی بخش، عزت آفرین و تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت دانسته و دستیابی دولت ها و ملتها به اقتدار ملی، منطقه ای و بین المللی را در گرو تبعیت از آنها می داند. براین اساس، از علما، فضلا و نخبگان کشور جمهوری آذربایجان، انتظار می رود با بصیرت و آگاهی بخشی، توطئه های دشمنان برای ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان را خنثی کرده و اجازه ندهند خللی در روابط عمیق تاریخی، فرهنگی و مذهبی دو کشور وارد شود.

۹. همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند: «… مرزهای بین المللی باید رعایت بشود؛ یعنی دو طرف به مرزهای بین المللی کشورها تعدی و تجاوز نکنند و مرزهای بین المللی، بایستی محفوظ باشد و تروریست ها هم بایستی در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند». براین اساس، از دولت محترم جمهوری آذربایجان، می خواهیم که نسبت به حضور گروههای تکفیری و عناصر رژیم صهیونیستی، تدابیر لازم را اندیشیده و اقدامات متناسبی را اتخاذ نماید.

۱۰. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، بهره مند از اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی، و زبانی و جغرافیای سیاسی هستند. ظرفیت های فراوان این دو، برای گسترش هم فکری و همکاری در همه حوزه ها بسیار بالاست. ضمن تقدیر از روند همکاری های موجود، از مسئولان، نخبگان، اساتید، طلاب و دانشگاهیان و به ویژه جوانان دو کشور، می خواهیم تا با تلاش و تدبیر، ظرفیت های متنوع اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بلااستفاده دو طرف را فعال نموده و سطح روابط را به حد اعلای خود برسانند؛ به گونه ای که برای جهانیان یک الگو و نمونه بی بدیل باشد.

۱۱. در پایان با تبریک صمیمانه از پیروزی های اخیر، به مردم و دولت آذربایجان، برای شهدای والامقام این جنگ، علودرجات را از خداوند متعال مسئلت داریم.

 

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد