سرویس: پزشکی وسلامت
کد خبر: 89641
|
12:00 - 1399/12/13
نسخه چاپی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛

کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی است/ شناسایی ۵ میلیون کم شنوای نیازمند رسیدگی در کشور

کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی است/ شناسایی ۵ میلیون کم شنوای نیازمند رسیدگی در کشور
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که شیوع آن در جامعه بطور کلی و در سالمندان بطور خاص در حال افزایش نگران کننده است.

 دکتر بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگو باسبلان ما ، به روز جهانی شنوایی اشاره کرد و  گفت: همه مردم باید شنوایی خود را به طور دوره ای بررسی کنند و این موضوع به خصوص در کسانی که در معرض خطر بالاتری از کم شنوایی قرار دارند ضروری است

 وی به شعار سال سازمان جهانی بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: مراقبت شنوایی برای همه  شعار سازمان بهداشت جهانی است و در آن از همه کشورها خواسته شده تا با  غربالگری، توانبخشی، ارتباط موثر با همه مردم به ویژه بیماران  در حفظ شنوایی مردم تلاش کنند.

نخستین با بیان اینکه  اکثر مردم با درجاتی از کم شنوایی های شناسایی نشده زندگی می کنند و اغلب آنها نیز متوجه نیستند که برخی از اصوات و کلمات خاص را نمی شنوند و یا درک نمی کنند، گفت: بررسی شنوایی اولین گام برای حل مسئله است. همه مردم باید شنوایی خود را به طور دوره ای بررسی کنند و این موضوع به خصوص در کسانی که در معرض خطر بالاتری از کم شنوایی قرار دارند ضروری است.

وی در ادامه سخنان خود به افرادی که با صدای  زیاد به موسیقی گوش می کنند و یا در محیط های پر سر و صدا کار می کنند اشاره کرد و گفت: این افراد در کنار بزرگسالان بالای ۵۰ سال سن مستعد برای کم شنوایی هستند،بنابراین باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه باید کلیه خدمات برای شناسایی و مداخله زود هنگام از طریق نظام سلامت و بهداشتی کشور در دسترس باشند، گفت: کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که شیوع آن در جامعه بطور کلی و در سالمندان بطور خاص در حال افزایش نگران کننده است.

وی افزود: بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت،تا سال ۲۰۵۰  نزدیک ۹۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان  از کم شنوایی ناتوان‌کننده رنج خواهند برد و قریب به ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده خواهند شد که ۳۴ میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل خواهند داد.

نخستین  در ادامه سخنان خود به امار مبتلایان به عارضه کم شنوایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵/۵ درصد مردم سراسر جهان با کم شنوایی ناتوان کننده زندگی می کنند که از این تعداد ۵ میلیون نفر کم شنوای محتاج رسیدگی در ایران  هستند.

وی به آمار ناشنوایان و کم شنوایان استان اردبیل اشاره کرد و گفت: طبق آمار منتشر شده در سال 96، بیش از 14 هزار و 500 نفر در استان اردبیل با افت و نقص شنوایی روبرو هستند که از این تعداد به 5 هزار ناشنوای مطلق خدمات خدمت رسانی می شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان سخنان خود  خواستار ایمن‌سازی کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان بموقع کم شنوایی شد و گفت: درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی برای کاهش خطر آسفیکسی و عفونت نوزادان همراه با کاهش شنوایی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر مصنوعی و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله موارد کاهش بار بیماری محسوب می‌شوند.

 

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد