سرویس: اجتماعی
کد خبر: 89989
|
12:29 - 1400/01/16
نسخه چاپی

امام جمعه شهرستان بیله سوار:

مثبت اندیشی انسان را کارآمدتر می کند/ سرنوشت انسان، در گرو مدیریت زمان است

مثبت اندیشی انسان را کارآمدتر می کند/  سرنوشت انسان، در گرو مدیریت زمان است
امام جمعه شهرستان بیله سوار با بیان اینکه حال خوب، موجب معرفت افزایی انسان می شود، گفت: 4نوع سم در زندگی انسان وجود دارد که انسان با مهارت افزایی در زندگی و کسب حالات خوب می تواند از زندگی با نشاط و کارآمدتری برخوردار شود.

حجت الاسلام جابر عزیزی امام جمعه شهرستان بیله سوار و کارشناس مسائل خانوادگی در گفتگو باسبلان ما، با بیان اینکه حال خوب حال خوب موجب کارآمدی انسان می شود گفت: هیجان منفی، حال انسان را بد می کند و  حال بد نیز منجر به رفتار بد می شود و این رفتار  شناخت در انسان را خراب می کند که در نهایت  انسان  کارآمدی و انرزی لازم را از دست می دهد.

وی به دعای تحویل سال اشاره کرد و گفت: انسان نیز همانند طبیعت که در فصل بهار دچار تغییر و تحول و جوشش از درون می شود، به تغییر روحی دست می باید چراکه در ایام نوروز از همه فشارها و نگرانی ها رهایی یافته و  به شادی و نشاط نسبی دست پیدا می کند.

حجت الاسلام عزیزی در ادامه سخنان خود به بحث خود پرستاری در علم روان شناسی اشاره کرد و گفت: خود پرستاری از تکالیف خود اورژانسی است که همه ما در طول زندگی خود باید به ان توجه کنیم تا دچار افسردگی و چالش های روحی و روانی نشویم.

وی افزود: کسانیکه گذشته بدی داشتند و نسبت به آینده خود نیز احساس نگرانی دارند باید خود پرستاری کنند و با زندگی در زمان حال، ویژگی های بهار را در خود ایجاد کنند تا در لحظه موجود احساس خوشبختی  کنند چراکه در حال بودن  و در زمان فعلی به سر بردن، نگرانی ها در خصوص اینده را از بین می برد هرچند موقتی است ولی موجب شادی و نشاط این افراد می شود.

کارشناس مسائل خانوادگی استان اردبیل به تشریح تکنینک اورژانس خود پرستاری پرداخت و گفت: احساس بودن در فصل بهار این احساس را در انسان بوجود می آورد که وی اینجا است لذا خود را سرزنش نمی کند، به مقایسه گری نمی پردازد و از آرامش روحی و روانی برخوردار می شود.

وی از شناخت، هیجان، رفتار  و بدن از خصلت های انسان نام برد و گفت: همه این خصلت ها در دعای معروف سال یعنی حول حالنا الا احسن حال نمود دارد.

حجت الاسلام عزیزی با بیان اینکه ویژگی هیجانی در حول حالنا مطرح است، گفت: هیجان منفی حال انسان را بد می کند و  زمانی که انسان حال بد پیدا کند در باکس شناخت دچار مشکل می شود و به همه چیز بدبین می شود لذا در زمان حال بود  و کسب حال خوب وی را شاداب و خوش بین می کند.

وی به مشکلات روزمره زندگی اشاره کرد و با بیان اینکه واقعیت حذف شدنی نیست گفت: همه می دانند که مشکلات وجود دارد ولی با پذیرش واقعیت ها و کنار آمدن با مسائل  آرامش خاطر را برای انسان بوجود می اورد که آن نیز منجر به حال خوب می شود. 

این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه در شناخت درمانی بحث احساس و رفتار وجود دارد، گفت: شخصی دچار آسیب شده است در وی نوع نگاه و تفکر مهم است چراکه وی با تفسیر  خوب می تواند از افکار غیر منطقی به سمت افکار منطقی سوق پیدا کند.

وی تصریح کرد: باید مشکلات و سختی ها را باور کنیم ولی نوع نگاه به موضوع را عوض کنیم تا با دید مثبت به وقایع به حال خوب دست پیدا کنیم.

امام جمعه بیله سوار در ادامه سخنان خود  به تبیین دست یابی به حال خوب در آموزه های دینی پرداخت و گفت: صبر و تاب اوری در واقع همان خودپرستاری اورژانسی در علم روان شناسی است که به آن عنوان صبر کارآمد هم اطلاق می شود چراکه تحمل سختی ها نگاه درست به مسئله و تعبیر  و تفسیر ان در ذهن  افراد خیلی مهم بوده و کمک کننده به شخص است.

حجت الاسلام عزیزی به  هنر بی خیالی در علم روان شناسی اشاره کرد و گفت: هنر بی خیالی با بی تفاوتی فرق دارد چراکه در هنر بی خیالی فرد آسیب دیده گذشته و آینده را نادیده گرفته  و در زمان حال به سر می برد و برای وی تنها حال مهم است لذا نگرانی و اضطراب در وی معنایی ندارد و وی به راحتی می تواند به حال خوب دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه اگر فرد بتواند زمان حال را مدیریت کند از گذشته خوب و اینده بهتری برخوردار خواهد شد، گفت: یک ساعت، گذشته به تاریخ پیوسته است و دیگر نیست اکر زمان های حال را خوب مدیریت کنیم هم گذشته آباد است و هم آینده خوبی داریم.

این کارشناس مسئل خانواده در پایان سخنان خود به سَمّ های بر هم زننده حال خوب در انسان اشاره کرد و گفت: هیجان منفی، حال انسان را بد می کند و  حال بد نیز منجر به رفتار بد می شود و این رفتار  شناخت در انسان را خراب می کند که در نهایت  بدن خراب می شود و  کارآمدی و انرزی لازم را از دست می دهد

وی از توهین، تحقیر، سرزنش و تهدید 4 سم برای از بین بردن حال خوب در انسان نام برد و گفت: حال بد  کارآمدی انسان را کاهش می دهد.

این کارشناس مسائل خانواده به بحث والدگری پرداخت و گفت: پدر و مادر که ارتباط زیادی با فرزندان دارند و یا زوج های جوان که دائم از حال خوب و بد حرف می زنند در این 4 سم گرفتار شده اند  و باید خود را رها کنند.

حجت الاسلام عزیزی با بیان اینکه همه انبیا و اولیا برای دست یابی انسان به حال خوب تلاش کرده اند گفت: ایجاد حال خوب در انسان مقدمه ای برای عبادت و ایجاد ارتباط خوب با خداوند متعال است.

وی تصریح کرد: حال خوب منجر می شود که انسان  ارتباط خوبی با خداوند برقرار کرده و از معنویت خوبی برخوردار شود.  

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد