سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 90024
|
22:16 - 1400/01/18
نسخه چاپی

هنرمند اردبیلی:

هنرمندان، زینب گونه زیبایی‌های انقلاب را ببینند/ نگاه فلسفی و رویکرد انقلابی در هنرمندان تقویت شود

هنرمندان، زینب گونه زیبایی‌های انقلاب را ببینند/ نگاه فلسفی و رویکرد انقلابی در هنرمندان تقویت شود
هنرمند اردبیلی از شهید آوینی به عنوان الگو و نمونه بارز هنر انقلاب در عصر حاضر نام برد و گفت: اگر امروز شهید آوینی نمونه ی قابل ذکر هنرمند انقلابی شده است بخاطر این است که وی علاوه بر داشتن توان هنری و تسلط به تکنیک‌های هنری، می‌دانست دنبال کدام فلسفه است.

محمد سیمزاری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، نمایشنامه‌نویس و کارگردان اردبیلی در گفتگو باسبلان ما، با بیان اینکه هنرمندان متعهد، جناحی عمل نمی‌کنند به تبیین شاخصه های هنر انقلابی پرداخت گفت: تعهد در برابر تمام آموزه‌های انسانِ حسینی، عدالت‌جویی، آزادی‌خواهی، ذلت‌گریزی و همچنین ظلم‌ستیزی از جمله شاخصه های هنر انقلابی است.

وی به جمله معروف حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) در پاسخ به یزیدیان با بیان اینکه من جز زیبایی هیچ ندیدم، در واقع با هنر خود، استکبار زمان را به زانو درآورد.

هنرمندان، زینب گونه زیبایی‌های انقلاب را ببینند

سیمزاری گفت: ما نیز باید با الگو قراردادن ائمه معصومین (ع) و عالمان دینی بتوانیم انقلاب اسلامی خودمان را در راستای نهضت عاشورا به سمت آرمان ها رهنمون کنیم.

این هنرمند اردبیلی در ادامه سخنان خود به تبیین شاخصه های هنر انقلابی پرداخت و گفت: هنرمند ما اعم از مرد و زن باید زینب گونه زیبایی‌های انقلاب را ببینند و دیده های خود را در مسیر به دست آوردن عدالت، هنرمندانه بکار بگیرند.

وی با بیان اینکه در این مسیر هزاران شهید با عشق بازی به سوی معشوق شتافتند، گفت: شهدا در واقع با ایثار خود، مرگ سرخ پر افتخار را برگزیدند و اینک ما وظیفه داریم تا زینب گونه این حماسه ها را هنرمندانه جاودانه کرده و به جهانیان مخابره کنیم.

سیمزاری با بیان اینکه هنر انقلاب در واقع  قرن‌ها است که وجود دارد، گفت:هنر انقلاب در صحیفه سجادیه مشهود بوده و در اشعار فرزدق شاعر معروف جهان اسلام نیز تجلی یافته است.

وی با بیان اینکه تاکنون هنر انقلابی هیچ وقت امکان تئوریزه شدن را نیافته و به عنوان یک ژانر  شناخته نشده است گفت: در انقلاب ما، این هنر باید با تمامی مولفه‌هایش تئوریزه شود.

 سواد و فلسفه انقلابی در هنرمندان تقویت شود

این هنرمند اردبیلی خواستار تقویت سواد هنر انقلابی بین مردم به ویژه هنرمندان شد و گفت: اگر مسئولان به علوم انسانی بیش از پیش اهمیت بدهند و  در دل آن به هنر  توجه بیشتری کنند  هنر انقلابی نیز به جایگاه واقعی خود دست پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه  اکثر هنرمندان به خود و هنرشان به عنوان یک ابزار نگاه می‌کنند و رویکرد اقتصادی دارند گفت: اکثر هنرمندان در برهه فعلی صاحب فلسفه و اندیشه نیستند و این دردناک است.

هنرمند متعهد، نباید جناحی عمل کند

سیمزاری با انتقاد از ورود جناح های سیاسی به عرصه هنر و هنرمندان گفت: هنرمند متعهد، نباید جناحی عمل کند، چراکه اگر امروز یک جناح سیاسی به آنها بهاء بدهد فردا روزی نیز جناح مقابل همان گروه یا همطر از با آن گروه را حمایت خواهد کرد و اینگونه اکثر هنرمندان گرفتار جناح های سیاسی خواهند شد و به این ترتیب به فرهنگ و هنر آسیب وارد خواهد شد.

وی  از شهید آوینی به عنوان الگو و نمونه بارز هنر انقلاب در عصر حاضر نام برد و گفت:  اگر امروز شهید آوینی نمونه ی قابل ذکر هنرمند انقلابی شده است بخاطر این است که آوینی علاوه بر داشتن توان هنری و تسلط به تکنیک‌های هنری، می‌دانست دنبال کدام فلسفه است.

لزوم تقویت نگاه فلسفی و رویکرد انقلابی در هنرمندان

 این هنرمند اردبیلی از آموزش به عنوان راهکار برون رفت از کم سوادی هنرمندان نام برد و گفت: تنها با برگزاری کارگاه های آموزشی می توانیم نگاه فلسفی و رویکرد انقلابی را به هنرمندان بازگردانیم چراکه با تفکر سطحی هنرمند به ابزار تبدیل می شود اما با نگاه عمیق و فلسفی، هنرمند می تواند به یک جریان فکری تبدیل شود که جامعه ای را از مشکلات رهانده و به هدف نهایی خلقت رهنمون کند.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد