سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 90143
|
11:25 - 1400/01/28
نسخه چاپی

یادداشت؛

اولویت های پژوهشی دستگاه های اجرایی و میزان دسترسی پذیری برای پژوهشگران

اولویت های پژوهشی دستگاه های اجرایی و میزان دسترسی پذیری برای پژوهشگران
از مدت ها پیش موضوع اختصاص یک درصد بودجه دستگاهها به اعتبارات پژوهشی نقل محافل بوده و امروز نیز با دامنه محدودتر همچنان ورد زبان ها است،

به گزارش سبلان ما ، محسن علایی جامعه شناس اردبیلی طی یادداشتی به اولویت های پژوهشی دستگاه های اجرایی و میزان دسترسی پذیری برای پژوهشگران پرداخت و نوشت: پیشرفت هر کشوری از یک جهت به میزان اهمیت جایگاه پژوهش بستگی دارد.

از مدت ها پیش موضوع اختصاص یک درصد بودجه دستگاهها به اعتبارات پژوهشی نقل محافل بوده و امروزه نیز با دامنه محدودتر همچنان ورد زبان ها است،اما واقعیت امر این است که از جذب این اعتبار و استفاده به موقع  و مناسب از آن در سطح کلان و کشوری اطلاعات شفافی در اختیار نیست.

شواهد از اجرا و تحقق نصف و نیمه این قانون حکایت دارد، همین اعتنای کم فروغ به این موضوع مهم نیز از حیث دسترس پذیر بودن برای پژوهشگران محل تامل است، چرا که از فرآیند فراخوان و ضعف های موجود در گستره اطلاع رسانی گرفته تا اعمال ملاحظات سلیقه ای، کم و بیش مانع از تحقق اهداف مستتر در حوزه برنامه های اجرایی پژوهش محور شده است،لذا گاهی اتفاق می افتد که پژوهش توسط خبره ذیصلاح انجام نمی گیرد و یا به لحاظ مراعات نشدن عدالت توزیعی، پژوهش هر چند، توسط کنشگران علی الظاهر علمی انجام گرفته اما نتایج پژوهش به جز واجد بودن نمود کلیشه ای و صوری فاقد آن دستمایه های علمی مورد انتظار است.

بنابراین در طلیعه قرن جدید وقت آن رسیده است که مدیریت  بودجه های پژوهشی اخلاق حرفه ای را نصب العین خود ساخته و ساماندهی معطوف به توسعه و عدالت را در دستور کار قرار دهد.

شایان ذکر است مخاطب این مطلب در سطح کلان متولیان  طرح های ملی است و پژوهش های مربوط به دستگاههای اجرایی در سطح استان مد نظر نمی باشد، چه این که امور پژوهشی استان و مسئولین آن کمال دقت و عدالت را در این زمینه وجهه همت خود ساخته اند.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد