کد خبر: 90434
|
11:21 - 1400/02/18
نسخه چاپی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

تالاسمی،بيماری مادرزادی است/ داوطلبین ازدواج قبل از عقد، آزمایش تشخیصی تالاسمی بدهد

تالاسمی،بيماری مادرزادی است/ داوطلبین ازدواج قبل از عقد، آزمایش تشخیصی تالاسمی بدهد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه تالاسمی يك بيماری همولیتيك مادرزادی است كه طبق قوانين مندل به ارث می رسد گفت: لازم است کلیه داوطلبین ازدواج قبل ازعقد شرعی برای انجام آزمایشات تشخیصی تالاسمی مراجعه کنند.

دکتر بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به مناسبت 18 اردیبهشت روز تالاسمی در گفتگو باسبلان ما ، به تشریح این بیماری پرداخت و گفت: تالاسمی يك واژه يونانی است كه از دو كلمه "تالاسا" به معنی دريا و "اميا" به معنی خون گرفته شده است و به آن آنمی مديترانه ای و آنمی كولی گفته می شود. تالاسمی يك بيماری همولیتيك مادرزادی است كه طبق قوانين مندل به ارث می رسد. اولين بار يك دانشمند آمريكائی بنام كولی آن را شناخت و به ديگران معرفی كرد.

 وی با بیان اینکه بیماری تالاسمی ماژور یک بیماری با علائم شدید بوده و دارای عوارض زیادی است که باعث تحمیل هزینه بالا برای بیمار و خانواده و جامعه می گردد، گفت: به این دلایل توصیه می گردد کلیه داوطلبین ازدواج بایستی قبل از جاری شدن صیغه محرمیت یا عقد شرعی برای انجام آزمایشات تشخیصی تالاسمی مراجعه کنند. در واقع این عمل باید بعنوان اولین اقدام قبل از تدارک مراسم ازدواج انجام گیرد تا از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری گردد.

نخستین گفت: ضروری است بدانیم در هنگام انجام آزمایش تشخیص تالاسمی قبل از ازدواج چنانچه با انجام آزمایش اول تشخیص قطعی حاصل نشود ممکن است لازم باشد زوجین داوطلب ازدواج به مدت چند ماه تحت آهن درمانی قرار گرفته و سپس آزمایشهای تکمیلی بعمل آید. بنابراین افراد باید همه اقدامات و تصمیمات دیگر را برای مراسم ازدواج به بعد از کسب نتایج آزمایشات نهایی تشخیص تالاسمی موکول نمایند.

وی با بیان اینکه ناقل تالاسمی هیچ مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: اهمیت ناقل بودن زمانی است که همسر انتخابی وی نیز ناقل است و چنانچه هر دو نفر (زوج و زوجه ) ناقل باشند بایستی پیش از هر اقدامی مشاوره تالاسمی در مرکز بهداشتی درمانی ویژه مشاوره تالاسمی که در هر شهرستان به این منظور اختصاص یافته، انجام شده و در صورت تصمیم به ازدواج جهت انجام مشاوره ژنتیک به یکی از آزمایشگاههای معتبر مراجعه شود.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد