سرویس: اجتماعی
کد خبر: 90490
|
15:40 - 1400/02/23
نسخه چاپی

استاندار اردبیل:

سد عمارت، تیرماه آبگیری می شود

سد عمارت،  تیرماه آبگیری می شود
استاندار اردبیل گفت: با توجه به اقداماتی که در سد عمارت انگوت انجام شده و با پیشرفت فیزیکی بیش از۹۵درصد آب گیری این سد از تیر ماه آغاز می شود.

به گزارش سبلان ما ، اکبر بهنامجو در جریان بازدید از روند عملیات اجرایی پروژه سد عمارت اظهار کرد: تاکنون ۷ میلیون متر مکعب از عملیات خاکبرداری و خاکریزی این پروژه به اتمام رسیده و عملیات اجرایی۳۳۰ متر از تاج پل و بتن ریزی ۱۲۰هزار مترمکعب آن در مراحل آخر قرار دارد. 

وی با بیان اینکه احداث این پروژه سال از ۸۳ آغاز شده است، گفت: این سد از سال ۸۳ تا ۹۳ تنها ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی از سال ۹۳ به بعد عملیات اجرایی آن سرعت بیشتری گرفته و اکنون در مرحله پایانی قرار دارد و ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته استاندار اردبیل کمبود اعتبار از مشکل اصلی احداث سد عمارت بود ولی امسال طی جلسه ای مشترک با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مقرر شد شرکت دی مربوط به بنیاد مستضعفین طی مجوز ماده ۵ و۶ صد میلیارد تومان برای تکمیل این سد فاینانس کند.

وی افزود: در کنار آن اعتبارات دیگر از محل های مختلف با مساعدت رییس سازمان برنامه و بودجه و پیگیری رییس مدیریت برنامه ریزی استان ۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه تامین شد.

این مسوول تصریح کرد:سد عمارت بزرگترین سد شمالغرب کشور است البته بعد از سدهای ارس و خداآفرین که در مرز مشترک ایران و آذربایجان قرار دارند این سد ۱۰ کیلومتر طول دارد و برای آب شرب، کشاورزی و گردشگری از آن استفاده می شود.

بهنامجو از جابجایی روستاهای اطراف حوضچه سد عمارت خبر داد و افزود: حوضچه این سد ۶۶۰هکتار مساحت دارد که جابجایی روستاهای همجوار آن از جمله روستای مولان با همکاری استان آذربایجان شرقی در حال انجام است و در صورت آبگیری آب شرب شهرهای تازه کند، انگوت و گرمی تامین، و تحول عظیمی در منطقه ایجاد می شود.

استاندار اردبیل دربخش دیگری از سخنان خود گفت: عملیات اجرایی پروژه های سد سازی در سطح استان اردبیل با سرعت مطلوبی در حال انجام است ونتیجه این اقدامات در سال های آتی خود را نشان می دهد.

نماینده عالی دولت در استان اردبیل بیان کرد:در بحث پایاب سدها تحول بزرگی در استان صورت گرفته به طوری که کار اجرایی پایاب سد گیوی بعد از چندین سال تعطیلی،در سال گذشته فعال شد و احداث تونل و خطوط انتقال آب آن با تامین اعتبار ۲۲۰میلیارد تومان اعتبار اولیه از سوی بانک ها و اختصاصی از بودجه عمومی دولت در حال انجام است.

اکبر بهنام جو از آغاز به بهره برداری سد سبلان بعد ۱۵سال توقف خبر داد و بیان کرد: این سد بعد از ۱۵ سال توقف با تامین اعتبار مناسب و پیگیری آب منطقه ای اردبیل به بهره برداری می رسد که بخش مهمی از منطقه را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: پایاب سد خدا آفرین نیز با صرف هزینه حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت با رایزنی هایی که با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو و معاون رئیس جمهور انجام شد، ۶۰۰میلیارد تومان از محل فروش املاک اراضی بر مبنای تبصره قانون بودجه تامین اعتبار شد.

استاندار اردبیل اظهار کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان نیز هفته آینده طی دو قسط توسط آقای نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می شود.

او با بیان اینکه سد خدا آفرین ۴۵ هزار هکتار از اراضی دشت مغان را آبیاری می کند، عنوان کرد: در حال حاضر این پروژه بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی با واگذاری اراضی در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

در این جلسه مدیرعامل سرکت آب منطقه ای اردبیل، رییس مدیریت برنامه ریزی استان، مشاور پروژه سد عمارت و جمعی از اعضای جلسه گزارشی از آخرین وضعیت روند اجرای سد عمارت را تشریح کردند.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد