سرویس: سیاسی
کد خبر: 90820
|
18:32 - 1400/03/19
نسخه چاپی

کارشناسان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اردبیل مطرح کردند؛

فضای مناظره، فضای منطق و برهان است نه تخریب/ مردم از کاندیداها، برنامه های راهبردی و عملیاتی می خواهند/ کاندیداها به تریبون دشمنان تبدیل نشوند

فضای مناظره، فضای منطق و برهان است نه تخریب/ مردم از کاندیداها، برنامه های راهبردی و عملیاتی می خواهند/ کاندیداها به تریبون دشمنان تبدیل نشوند
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه فضای مناظره، فضای منطق و برهان است، گفت: متاسفانه در مناظرات گذشته کاندیداهای موسوم به جریان اصلاحات و دولت فعلی به جای منطق، بر بال هوا و هوس حرکت کردند.

به گزارش سبلان ما ، با شروع مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری، فضای انتخابات نیز متحول شد و کشور وارد فاز جدید همراه با نشاط سیاسی شد، در واقع مناظرات فرصتی برای دیده شدن برنامه ها و ویژگی های همه کاندیداها است تا مردم با دیدن چهره واقعی و عملیاتی کاندیداها و تطابق آنها با ملاک ها و معیارهای کاندیدای اصلح،  توانمندترین و شایسته ترین فرد را برای اداره امور آینده کشور انتخاب کنند.

خبرنگار سبلان ما بعد از پایان مناظره دوم به سراغ کارشناسان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی رفت تا با بررسی ابعاد مختلف مناظرات برگزار شده، ضمن آسیب شناسی فضای موجود، با ارائه راهکارهای کارشناسی شده، زمینه های مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح را رقم بزند.

انتظارات مردم در مناظرات  اول و دوم برآورده نشد

محمد شفیعی کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی اردبیل در گفتگو با سبلان ما، به بررسی مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: این دوره از مناظرات انتخاباتی، انتظارات مردم و کارشناسان را برآورده نکرد چراکه معمولا در مناظرات، کاندیداها به ارائه برنامه و نقطه نظرات مدیریتی و برنامه ای می پردازند، اما متاسفانه برخی از کاندیداها از همان ابتدا با شروع بد اخلاقی ها و تخریب رقبای خود اصل مناظره را به حاشیه برده و به جای ارائه برنامه ها و کارنامه مسئولیت های گذشته خود به فرافکنی و ایجاد شبهه در تخصص و تحصیلات رقبای خود پرداختند که این به دور از منطق و آداب مناظره است.

وی با بیان اینکه ما هم اکنون در قرن 21 قرار داریم و با وجود فناوری های نوین اطاعات بصورت دقیق و شفاف بلافاصله از طریق فضای مجازی به سرعت در اختیار مردم قرار می گیرد، گفت: امروز پیاده کردن سناریوهای 10 سال پیش فایده نداشته و حتی به ضرر مجریان آنها نیز تمام می شود.

مردم از کاندیداها، برنامه های راهبردی و عملیاتی می خواهند

شفیعی با بیان اینکه مدیران ما عقب مانده اند و انقلابی عمل نمی کنند به مباحث مطرح شده در مناظرات اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری به جای ارائه عملکرد مسئولیت های قبلی شان، با زیر سوال بردن و تخریب شخصیت رقبای خود درصدد استفاده از احساسات قشر خاکستری هستند و می خواهند با جمع آوری آراء سلبی به اهداف خود برسند.

وی با بیان اینکه استفاده از هر ترفندی برای کاهش آرای رقبا کار اشتباهی است،گفت: همه باید تلاش کنند تا با انتخاب فرد اصلح پله های پیشرفت و آبادانی کشور به سرعت طی شود نه اینکه با انتخاب فردی منافع حزبی تامین شود بنابراین سیاه نمایی ها، تخریب رقبا و تهمت زدن برای کاهش آرای رقیب در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که آرمانش تعالی انسانها و راهش بر مبنای صداقت است، شرم آور است.

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی در ادامه سخنان خود با انتقاد از کاندیداهای ریاست جمهوری در زمینه عدم رعایت فرم مناظره نیز گفت: تعدادی از کاندیداها همانطور که در مناظره اول هم نشان دادند به جای ارائه برنامه های راهبردی و معرفی تیم های کاری، به فرافکنی متوسل شده و با حاکم کردن بداخلاقی در فضای مناظره به پر رنگ کردن سفسطه جهت منحرف کردن افکار عمومی از اهداف اصلی مناظره پرداختند.

اخلاق مداری، مهمترین رکن در مناظرات است

محسن علایی جامعه شناس اردبیلی نیز در گفتگو با سبلان ما به تشریح ابعاد مناظرات انتخاباتی از دیدگاه جامعه شناسی پرداخت و گفت: بعضی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره دوم که بر مبنای فرهنگ و سیاست بود و آنها ملزم به ارائه برنامه های فرهنگی بودند با ادبیات خود نشان دادند که خودشان هنوز از لحاظ ساختار فرهنگی مشکل دارند.

وی با بیان اینکه انتظار جامعه از کاندیداهای ریاست جمهوری ارائه عملکرد مسئولیت های قبلی و ارائه برنامه برای آینده کشور است، گفت: متاسفانه تعدادی از این کاندیداها نه تنها برنامه های خود را ارائه نکردند بلکه به جای پاسخ به سوال تخصصی خود، در مقام پرسشگر ظاهر شده و به ارائه سوال و طرح موضوع بی ربط نسبت به سوال مجری، از رقبای خود پرداختند.

این جامعه شناس اردبیلی به اهمیت رعایت اخلاق مداری در مناظرات اشاره کرد و گفت: داعیه داران تحصیلات تخصصی و سواد کلاسیک، در این دوره از مناظرات علاوه بر اینکه اخلاق را باختند، با رفتار و کردار خود نشان دادند که از تعهد کافی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه افکاری چون هرکس مثل من فکر نکند باید برود و یا اینکه به بینش های معرفتی و سیاسی امکان ظهور داده نشود در جهان امروز مردود است، گفت: در مناظرات دور اول و دوم اختلاف نظرهای کاندیداهای  موسوم به جریان اصلاح طلب بر پایه بی منطقی استوار شده بود و آنها با هوچی گری های خود تلاش می کردند تا با ترغیب احساسات مردم  و اجرای سناریوهای برون مرزی به آرای قشر خاکستری دست پیدا کنند و مدام این تفکر خود را با صدای بلند فریاد می کردند.

کاندیداها به تریبون دشمنان تبدیل نشوند

علایی با بیان اینکه کاندیداهای موسوم به جریان اصلاح طلب و نماینده دولت فعلی با استفاده از اصل همپوشانی تن به رقابت ناسالم داده بودند، گفت: این کاندیداها نشان دادند علاوه بر اینکه در بحث اقتصادی برنامه ندارند بلکه در خصوص فرهنگ و سیاست نیز تنگ نظر هستند و راهکاری برای تغییر وضعیت موجود ندارند.

وی تنوع سلیقه ها ، برنامه ها و سیاستگذاری ها را لازمه یک مناظره جنجالی و مردم پسند دانسته و گفت: هرچقدر از تب و تاب مناظرات در دورهای اول و دوم می گذرد، ماهیت کاندیداها، تفکرات آنها بیشتر معلوم می شد و مردم بهتر می توانند انتخاب کنند.

این جامعه شناس اردبیلی با بیان اینکه مردم امروز از کاندیداها برنامه های اقتصادی و معیشتی را دنبال می کنند گفت: متاسفانه برخی کاندیداهای داعیه دار  نه تنها برنامه ای برای حل مشکل مسکن، ازدواج و اشتغال جوانان ارائه نکردند، بلکه باعث شدند تا آنهایی هم که برنامه برای ارائه داشتند نیمی از وقت خود را صرف رفع ابهاماتی  کنند که رقبای موسوم به جریان اصلاح طلب و نماینده دولت فعلی برای آنها ایجاد کرده بودند و این مطلوب یک مناظره اصولی و علمی نیست.

مناظره، میدان تشخیص انتخاب اصلح است، نه برنامه ای برای رفع تکلیف!

شفیعی در ادامه سخنان خود به زمان و نحوه برگزاری مناظره نیز انتقاد کرد و گفت: وقتی شورای سیاستگذاری برگزاری مناظرات کیفیت مناظره را می بینند بهتر است با نظر سنجی مردمی، شیوه برگزاری مناظره سوم را تغییر دهد نه اینکه با تداوم این نحو برگزاری فقط رفع تکلیف کند.

وی با بیان اینکه انتخابات پیش رو سرنوشت یک دهه کشور را رقم می زند گفت: بهتر است در این مدت باقی مانده با اختصاص 21 برنامه با حضور دو کاندید و کارشناس در شبکه های پرمخاطب تلویزیون ، کاندیداها  به چالش کشیده شوند تا مردم با کسب بصیرت های لازم به انتخاب بهتری برسند.

فضای مناظره، فضای منطق  و برهان است

شفیعی با بیان اینکه فضای مناظره، فضای منطق  و برهان است، گفت: متاسفانه در مناظرات گذشته کاندیداهای موسوم به جریان اصلاحات و نماینده دولت که قریب به 40سال از مسئولین رده بالای کشور بودند به جای منطق بر بال هوا و هوس حرکت کردند،گفت:  این کاندیداها هرچند خودشان در مناظره بودند ولی مردم دیدند که ذهن و فکر آنها در مناظرات نبود چراکه به جای پاسخ به سوالات تخصصی به بیراهه رفتند و  به تخریب رقبای خود پرداختند.

وی فرهنگ غالب بر مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در کشور را یادآور شد و گفت: هدف از برگزاری مناظره، ارائه برنامه و راهکارهای برون رفت کشور از مشکلات است و در این راه کاندیداها با حضور در مناظره باید به نقد برنامه ها و راهکارهای همدیگر بپردازند تا دولت آینده از برنامه و بینش قوی برای مملکت داری برخوردار شود ولی متاسفانه در چند دوره گذشته فرهنگ متعالی مناظره جای خود را به باورهای غلط، بی منطق و ترغیب احساسات داد به همین دلیل است که دولت های سه دوره گذشته در اجری برنامه های هدفمند ناکارآمد بودند و مشکلات متعددی را برای مرم بوجود آوردند.

این کارشناس فرهنگی و سیاسی منفعت شخصی و حزبی را بزرگترین آفت برای کشور عنوان کرد و گفت: امروز در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی و افتخارآفرینی های جبهه مقاومت، مردم، مرد میدان می خواهند تا آنها را از مشکلات موجود برهاند نه رئیس جمهوری که پشت میز نشین باشد و سفرهای استانی اش نیز جز هزینه برای بیت المال چیزی نداشته باشد.

ریاست جمهوری یک تیم کارکشته و نخبه به سرپرستی یک نفر است

علایی در بخش دیگری از سخنان خود به الگوی انتخابت کشورهای غربی نیز اشاره کرد و گفت: در کشورهایی چون فرانسه، کاندیداهای ریاست جمهوری اغلب افراد جوان هستند که سناتورهای میدان دیده به انها مشورت می دهند اما در کشور ما برعکس شده و حتی شیفتگان به غرب نیز در ارائه کاندیدای خود از این شیوه تبعیت نمی کنند و همچنان بر مردان خسته و قدرت طلب خود امید بسته اند.

وی  با انتقاد از باور موجود در جامعه که رئیس جمهور یک نفر نیست،گفت: ریاست جمهور یک تیم کارکشته و نخبه به سرپرستی یک نفر است و انتظار مردم از کاندیداها باید معرفی تیم همراهی کننده باشد تا با مقایسه توان و تعهد تیم کانداها، به انتخاب اصلح دست بزنند چراکه این تیم است که مسائل مختلف کشور را مدیریت می کند نه یک نفر.

معرفی کابینه دولت آینده، عاملی برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات

این جامعه شناس اردبیلی با بیان اینکه تا اینجای مناظرات، تیم های تخصصی کاندیداها در حوزه های مختلف کشورداری معرفی نشده اند گفت: یکی از راه های جذب مشارکت همگانی در انتخابات معرفی تیم های تخصصی، توسط کاندیداها است که امیدواریم در فرصت باقی مانده این کار مهم محقق شود.

مردم از بگم بگم های بی ثمر و تخریب رقبا خسته شده اند

شفیعی  در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مناظرات تا اینجای کار نتیجه بخش نبود گفت: امروز مردم از بگم بگم های بی ثمر و تخریب رقبا خسته شده و رغبتی به این مسائل ندرند چراکه این رفتارها تنها بر مشکلات مردم افزوده و موجب ترویج بی فرهنگی نیز می شود.

وی از دو مناظره قبلی به عنوان نمایش مناظره نام برد و گفت: تخریب رقبا و بازی با احساسات مردم  همچون شعرخوانی و استفاده ابزاری از زبان های  قومی و بیانیه خوانی بعضی کاندیداها، تنها به کار نمایشی شبیه است که ثمری هم برای مردم ندارد.

علایی نیز به مقایسه دو مناظره برگزار شده پرداخت و گفت: مناظره دوم نسبت به مناظره اول از کیفیت بسیار پایین تری برخوردار چراکه هیجانات و گفتنی ها و تخریب ها در مناظره اول تمام شد و در مناظره دوم تداوم این روند برای مردم فاقد جذابیت بود، مردم در مناظره دوم دنبال برنامه و تیم های تخصصی کاندیداها بودند که این مهم با سنگ اندازی های متعدد رقبای تخریبگر محقق نشد.

عدم رعایت چهارچوب های منطقی مناظرات، بزرگترین نقطه ضعف کاندیداها

این استاد دانشکاه از عدم رعایت چهارچوب های منطقی و مورد انتظار مناظرات به عنوان بزرگترین نقطه ضعف کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: در این مناظرات تنها سه چهار نفر از کاندیداها به ارائه محدود برنامه ها و ارائه عملکرد مسئولیت های گذشته پرداختند که انتظار می رود در آخرین مناظره انتخاباتی همه کاندیداها بدور از هرگونه حاشیه پردازی و بیانیه خوانی و تخریب، تنها به ارائه برنامه و نقدهای تخصصی بپردازند.

علایی با بیان اینکه دادن آدرس های غلط و زیر سوال بردن عملکرد یک کاندیدا و به کار بردن کلیدواژه های تکراری  چون کاندیدای پوششی، تحصیلات کلاسیک و طفره رفتن از پاسخ به سوال تخصصی، امروز ترفند کارسازی نیست گفت: امروز همه مباحث مطرح شده از تخریب گرفته تا آدرس غلط بصورت دقیق و مستند به سرعت در فضای مجازی شفاف سازی می شود بنابراین کاندیداها باید برای جذب اعتماد مردم و فراهم کردم زمینه های مشارکت حداکثری به ارائه برنامه ها خود پرداخته و تیم کاریو به عبارتی کابینه دولت مد نظر خود را به مردم ارائه کنند.

گزارش: مهدی جدی

 

انتهای پیام/ج

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد