سرویس: ایران
کد خبر: 93390
|
17:21 - 1400/09/11
نسخه چاپی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد؛

مرگ ۵۲ پرنده در تالاب میقان بر اثر آنفلوانزا/ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جامعه انسانی را تهدید می‌کند

مرگ ۵۲ پرنده در تالاب میقان بر اثر آنفلوانزا/ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جامعه انسانی را تهدید می‌کند
شانقی گفت: تاکنون ۵۲ قطعه از لاشه پرندگان که بر اثر ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف‌شده‌اند، از تالاب میقان اراک جمع آوری شده است.

به گزارش سبلان ما ، محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو بادیار آفتاب؛ در خصوص آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: تا این لحظه تنها تالاب میقان درگیر این بیماری شده و طبق پایش هایی که در یک هفته درگیری انجام شده در سایر زیستگاه‌های استان از قبیل آبگیرها و سدها هیچ گونه گزارشی از تلفات این بیماری مشاهده نشده و بیماری فعلاً در تالاب میقان است.

وی افزود: جمع‌آوری لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوانزا در تالاب میقان اراک با همکاری اداره کل محیط زیست استان با جدیت ادامه دارد و تاکنون ۵۲ قطعه لاشه پرنده گان جمع آوری و دفن شده است.

شانقی اظهار کرد: طبق گزارش‌ها وضعیت بیماری شدید نیست و روزانه میانگین ۱۰ الی ۱۲ تلفات را شاهد بودیم ولی سال‌های گذشته وضعیت تلفات خیلی بیشتر بوده و در این دوره فعلاً تلفات پایین است.

وی ادامه داد: احتمال اینکه در روزهای آینده به جهت سردی هوا تغییراتی را در روند این بیماری داشته باشیم وجود دارد و باید در روزهای آینده بررسی شود و ما در کنار همکاران محیط زیست این وضعیت را مرتب رصد می کنیم.

شانقی با اشاره به پایش واحدهای مرغ داری و روستایی اطراف تالاب میقان گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از تلفات در واحدهای طیور صنعتی و روستایی مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: دامپزشکی استان مرکزی برای پیشگیری از بیماری تزریق واکسن را در دستور کار گذاشته و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن به طیور تخم‌گذار، مرغ مادر و بوقلمون این استان امسال برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تزریق شد.

وی در خصوص واگیردار بودن بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و سرایت به انسان بیان کرد: این بیماری بین انسان و پرندگان مشترک است و اگر بتواند به انسان منتقل و تغییر ژنتیکی دهد برای انسان هم خطرناک خواهد بود و جامعه انسانی هم مثل بیماری کرونا تهدید می‌کند.

شانقی افزود: در دهه اخیر مواردی که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان منتقل پیدا کند وجود نداشته ولی در سال ۱۹۱۸ تلفات بسیار سنگینی را شاهد بودیم که آن چیزی که در تاریخ به ثبت رسیده بیش از ۴۰ میلیون جمعیت در دنیا را از بین برده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه موارد انسانی ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار ناچیز بوده گفت: برای پیشگیری در موارد انسانی باید دستورالعمل‌های بهداشتی با جدیت رعایت شود و افرادی که با پرندگان در ارتباط هستند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند تا جلوی تغییر ژنتیک بیماری گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ایران در سال‌های اخیر تاکنون بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در انسان مشاهده نشده و مشکل جدی در این خصوص گزارش نشده است.

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد