سرویس: اجتماعی
کد خبر: 93427
|
19:12 - 1400/09/14
نسخه چاپی

وظیفه دولت‌ها فراهم کردن زمینه رشد انسان‌ها است/ مشکلات معلولان پیگیری می‌شود

وظیفه دولت‌ها فراهم کردن زمینه رشد انسان‌ها است/ مشکلات معلولان پیگیری می‌شود
استاندار اردبیل با اشاره مشکلات مطرح شده از سوی معلولان، گفت: تلاش‌ می‌شود با برگزاری نشست‌های مستمر در راستای برطرف کردن آنها پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش سبلان ما ، سید حامد عاملی استاندار اردبیل  عصر امروز در نشستی با جمعی از معلولان استان اردبیل گفت: ممکن است برای افرادی از نظر جسمی محدودیت‌هایی به وجود آید اما اگر اراده‌ای برای موفقیت و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها باشد، هیچ کدام از آن محدودیت‌ها نمی‌تواند مانعی در برابر انسان ایجاد کند.

وی افزود: در این میان وظیفه دولت‌ها است که زمینه را فراهم نمایند و به رشد انسان‌ها کمک کنند تا افراد بتوانند از ظرفیت‌هایی که خداوند متعال در وجودشان قرار داده است، به خوبی استفاده کنند.

استاندار اردبیل گفت: شاید برخی افراد در جامعه با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشند، دولت‌ها موظف هستند زمینه فعالیت راحت‌تر آنها را نیز فراهم کنند؛ چرا که سرمایه اصلی جوامع همین انسان‌ها هستند، زیرا ایده و فکر یک فرد می‌تواند به خلق ثروت و نجات جامعه‌ای منجر شود.

وی توصیه‌ها و تعلیم‌های دینی در مورد عزت نفس و کرامت انسان‌ها را یادآور شد و اضافه کرد: اینها به دلیل تاکید بر این است که باید تلاش شود تا با برطرف شدن موانع، زمینه رشد و بهره‌گیری از توانایی‌های هیچ فردی به خاطر برخی محدودیت‌های جسمی محدود نشود.

عاملی گفت: اراده الهی بر این نیست که انسان در زندگی به سختی و گرفتاری درگیر شود، چرا که خداوند متعال با لطف و کرم خود نعمت‌های بسیاری در دنیا قرار داده است تا انسان‌ها ضمن عبودیت، از این نعمت‌ها با ابزار عقل و انبیای الهی برای رشد، پیشرفت و طی مسیر سعادت بهره بگیرند.

وی افزود: این تلاش برای رفع محدودیت‌ها باید از کودکان آغاز شود؛ زیرا اگر فردی از دوران خردسالی از آموزش‌های لازم در جهت توانمندی برخوردار باشد، به طور قطع در آینده و دوره بزرگسالی با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهد شد.

استاندار اردبیل با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی در راستای استفاده از ظرفیت‌های قانونی، امکانات و منابع دولتی در این زمینه، بیان کرد: باید در نشست‌هایی با حضور نمایندگان معلولان نسبت به برنامه‌ریزی در زمینه اشتغال دولتی و غیردولتی، استفاده از فضاهای ورزشی، ارتقای تجهیزات توانبخشی، آموزش کودکان معلول بررسی شود تا به طور مناسب و مستمر مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: باید شیوه‌نامه‌ای تعریف شود تا بر اساس آن فعالیت دستگاه‌های مختلف مانند شهرداری، راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه رعایت قوانین مرتبط و نظارت بر اعمال شرایط مناسب‌سازی محیط به هنگام اجرای پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها به جد در دستور کار قرار گیرد.

مشاور استاندار اردبیل در امور معلولان نیز در این نشست گفت: قانونی در زمینه حمایت از معلولان در سال ۱۳۸۶ مصوب شد اما متاسفانه بسیاری از مواد آن عملی نشد تا اینکه در سال ۹۷ با اعمال اصلاحیه‌ای با عنوان قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ابلاغ شد.

عظیم قهرمانی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای جهانی معلولان حدود ۱۰ درصد جمعیت جوامع هستند، افزود: اگرچه در ذیل مواد این قانون به بخش‌هایی از مشکلات معلولان اشاره شده، اما در عمل مختل شده است و از سوی دستگاه‌ها اجرایی نمی‌شود.

وی بیان کرد: افرادی توانمندی در بین جامعه معلولان داریم اما برای ارتقا و استفاده از این توانمندی در وهله نخست نیازمند توجه به بحث مناسب‌سازی هستیم که همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

مشاور استاندار اردبیل در امور معلولان اضافه کرد: اگرچه اقدام‌هایی در این زمینه صورت گرفته است اما با وجود برگزاری حدود چهار نشست در هر ماه در این زمینه، وضعیت چنان نیست که معلولان بتوانند به راحتی در امکان و معابر عمومی و اداری رفت و آمد داشته باشند که انتظار می‌رود توجه به این مهم در ارزیابی سالانه مدیران و دستگاه‌های اجرایی مد نظر قرار گیرد.

تمرکز بیشتر بهزیستی به مشکلات معلولان، توجه به معضل اشتغال، مناسب‌سازی محیط، تامین سالن‌های ورزشی ویژه و تجهیز آنها، اهتمام بیشتر مراکز درمانی و بیمه‌ها به تامین هزینه‌های درمانی و بازنگری در طرح حمایت از خانواده در راستای پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی در این نشست از سوی جمعی از نمایندگان معلولان استان اردبیل مورد تاکید قرار گرفت.

حدود ۳۸ هزار فرد دارای معلولیت جسمی- حرکتی، بینایی، شنوایی، ذهنی و روانی در این استان وجود دارد که نزدیک به ۲۴ هزار نفر آنها دارای پرونده معلولیت هستند.

 

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد