سرویس: استانی
کد خبر: 46441
|
19:58 - 1394/09/01
نسخه چاپی

مغان نیازمند احیای سیمای نابسامان شهری

 مغان نیازمند احیای سیمای نابسامان شهری
بدقوارگی و آشفتگی چنان بر شهرهای شمالی استان اردبیل سایه افکنده که رها شدن از آن تلاش بسیار و زمان طولانی می‌خواهد.

به گزارشخبرنگاربه نقل ازسیفار، بدقوارگی و آشفتگی چنان بر شهرهای شمالی استان اردبیل سایه افکنده که رها شدن از آن تلاش بسیار و زمان طولانی می خواهد. این گوناگونی و ناهمگونی در سبک و شکل به اغتشاش انجامیده و شهرهایی بی هویت، غیرانسانی، ناهماهنگ و نابسامان را به شهروندان هدیه کرده است.

بافت شهری متشکل از احجام پراکنده ای تهی از ارزش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که بحران هویت شهری و معماری را نمایان تر می سازد، این در حالی است که مردم نیازمند تغییرات در شهرها هستند. کارشناسان معقدند روحیه افسرده شهر گرمی نیاز به تنوع رنگ، فضا و محیط دارد و در صورت بی توجهی به آن، فضاهای شهری روز به روز خموده تر و غمگین تر می شود و نتیجه، بی تفاوتی مردم نسبت به محیط پیرامونشان است.

با بررسی اجمالی می توان دریافت این معضل علاوه بر شهرهای قدیمی، در شهرهای جدید استان اردبیل نیز دیده می شود. البته باید گفت برخی از مردم بر این باورند بخشی از این مشکل به سیاست های ساخت و ساز وزارت مسکن و شهرداری ها و بخشی دیگر به ساختار مالکیت زمین در شهر و ساختار سرمایه در گردش برمی گردد.

ساخت و سازها هماهنگ نیستند
سیمای شهر با وجود آن که نخستین جلوه از شهر است که در ذهن و حافظه شهروندان باقی می ماند اما سال هاست که از چشم برنامه ریزان و و مدیران شهری در استان اردبیل و علی الخصوص شهر گرمی دور مانده است. بیشتر مردم و کارشناسان بر این باورند هنوز برنامه جامعی برای رهایی از این وضعیت وجود ندارد  و این امر اکنون بیش از پیش نیازمند توجه مسئولان شهری است.
شهروند اهل گرمی مغان در این زمینه گفت: بی نظمی در ساختار خیابان سازی و مبلمان شهری، معابر و پلها، توسعه بی رویه ساخت و سازها در حریم شهر و نابودی باغ ها و زمین های کشاورزی گوشه بسیار کوچکی از بحران های پیش روی سیمای شهر گرمی است.
حسینی با بیان اینکه در ساخت و سازهای ادارات و منازل مسکونی هیچ توجهی به هویت شهر نمی شود، افزود: کافی است پا به خیابان بگذارید تا با انبوهی از رنگ ها، سنگ ها، شیشه ها، آجرنماها و بتن هایی روبرو شوید که به طور نامنظم ذهن انسان را مخدوش می کنند، مواجه شویم.
وی خاطرنشان کرد: مصالح، رنگها و عناصر تزئینی و سازه های عمودی و افقی به عنوان تشکیل دهنده املاک شهری است به همین منظور باید یک وحدت رویه از طراحی نقشه تا مراحل نازک کاری و نماپردازی رعایت شود.

شهر زیبا لازمه داشتن بهداشت عمومی
کارشناس معماری معتقد است علت اصلی وضعیت نابسمان شهر گرمی، رعایت نشدن روش های نوین شهرسازی حداقل در محلات جدید شهر است.
ولی پور با بیان اینکه سیمای شهری رو به زوال و انحطاط است و تجدید نظر در برنامه ریزی ها را می طلبد، اظهار کرد: امروزه شاهد از دست رفتن هویت سنتی و یا شهرسازی مدرن در معماری شهری گرمی و شهرهای هم طراز هستیم.
وی در تشریح ویژگی های سیمای شهری، گفت: به همه عناصر و عوامل شهری که به چشم می آید و چشم قادر به تماشای آن است و در ذهن آدمی به یادگار می ماند سیمای شهری می گویند. در ادامه به یکپارچگی بصری و ساختاری مجموعه ساختمان‌ها، خیابان ها و مکان‌ هایی است که محیط شهری را می‌سازد منظر شهری گفته می شود که گرمی از هر دوی آن محروم است.
این شهروند اهل گرمی به مزایای شهر زیبا و مدرن اشاره کرد و گفت: داشتن شهر زیبا علاوه بر افزایش آرامش خاطر در میان شهروندان، باعث بهداشت شهری و در نتیجه افزایش سلامت ساکنان می شود که یکی از ضروریات زندگی شهری است.

مردم گرمی در آرزوی شهر زیبا هستند
با وجود مشکلات عدیده شهر گرمی، این روزها شاهد تلاش ویژه شهرداری از محل اعتبارات مناطق محروم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای عمران شهری هستیم. نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: داشتن شهر زیبا حق هر شهروندی است که متأسفانه تاکنون این مهم در گرمی به فراموشی سپرده شده بود.
«حجت السلام میرقسمت موسوی» اظهار کرد: بیش از ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبار ماده ۱۸۰ مناطق محروم در اختیار شهرداری قرار دادیم تا این ضعف بزرگ منطقه را تا حدودی برطرف کند.
وی با بیان اینکه مردم گرمی در آروزی داشتن یک شهر مدرن و استاندارد هستند، تصریح کرد: از مردم و شهرداری و شورای اسلامی شهر گرمی می خواهم با همدلی توجه ویژه ای برای احیای وضعیت نامناسب شهر گرمی داشته باشند.

شهرداری منبع درآمد مشخص ندارد
شهردار گرمی نبود درآمد ثابت را مشکل دائمی این نهاد برای رسیدگی به وضعیت عمرانی شهر گرمی دانست. «رسول حسن زاده» اظهار کرد: قیر لازم برای آسفالت تمامی خیابان های اصلی شهر گرمی موجود است و تا پایان فصل کاری عملیات آسفالت ریزی با جدیت ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سیمای شهری یکی از مقوله های مهم هر شهری است، گفت: متأسفانه در ادوار گذشته این مهم به کلی فراموش شده و در درآمد های شهرداری برای آن ردیف بودجه ای اختصاص نیافته است.
حسن زاده کمبود درآمد شهرداری را عمده دلیل کوتاهی در رسیدگی به وظایف ذاتی شهرداری دانست و افزود: منابع درآمد شهرداری کفاف انجام امورات روزمره را نمی دهد، تا اینکه بتوان با این درآمد پروژه زیباسازی شهری تعریف کرد. با این اوصاف برای احیای شهر گرمی نیازمند اعتبارات ویژه دولتی هستیم.
این مقام مسئول بیان کرد: در سال گذشته برای تعبیه مجسمه ها برای بلوارها و پارک های شهر و همچنین توسعه فضای سبز و گل کاری اقدامات زیادی انجام شده است که به دلیل فرسودگی کامل ظاهر این اقدامات شهر دیده نمی شود.
شهردار گرمی همکاری مردم را لازمه داشتن شهر زیبا دانست و گفت: اگر مردم برای حفظ زیبایی شهر با نهادهای عمرانی و خدماتی همکاری نداشته باشند، کل دستگاه های اجرائی باهمدیگر هم نمی توانند نسبت به کنترل مبلمان و نظافت شهری اقدام شود.

* علی قاسمیان

انتهاي پيام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد