سرویس: پارس آباد
کد خبر: 50394
|
11:50 - 1394/12/13
نسخه چاپی

استراتژی تخریب گران در دور دوم انتخابات مجلس؛

از تشكيل اتاق فكر براي شايعه سازي تا تخریب کاندیدای رقیب در پارس آباد

 از تشكيل اتاق فكر براي شايعه سازي تا تخریب کاندیدای رقیب در پارس آباد
رقابتهای دهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه پارس آباد و بيله سوار در حالي به دور دوم كشيد شده كه اين روزها تخريب و شايعه سازي عليه يك کاندیدا بيداد مي كند.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازآران مغان، رقابتهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه پارس آباد و بيله سوار در حالي به دور دوم كشيده شده است كه اين روزها هواداران يكي از دو كانديداي راه يافته به دور دوم با بهره گیری از فضای مجازی اللخصوص اپلیکیشن تلگرام، همه نوع شايعه و تخريب را آزادانه و بدون محدودیت انجام می دهند که متاسفانه توهین، افترا و هتک حیثیت كانديداي رقيب، چاشني اين بداخلاقی ها شده است.

 

بداخلاقی‌های انتخاباتی در حالی در فضاي مجازي اين شهرستان به روزهای اوج خود رسیده که بسیاری از گروهای تلگرامی به محل مشاجره طرفداران دو کاندیدا تبدیل شده و شاهد الفاظ ناشایست و انواع نا ملایمات در این زمینه هستیم که خواسته یا ناخواسته به محل تخریب کاندیدای رقيب از سوی برخی گروههای موسوم به هواداران یک کاندیدا شده است.

 

در حالی که می توان از ظرفیتهای موجود در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نحو احسنت استفاده کرد، متاسفانه سوء استفاده کنندگان همیشه از این بستر به نحو غیر اخلاقی و در راستای ایجاد یک فضای مسموم و تخریب علیه کاندیداي رقيب، عقده گشاییهای شخصی یا بالا بردن محبوبیت کاندیدای مورد نظر خود و رای خارج کردن کاندیدای رقیب از میدان استفاده می کنند که این امر نه تنها از نظر اخلاقی و اعتقادات دینی قابل قبول نیست بلکه آفت بزرگی برای جامعه و می تواند زمینه های کمرنگ شدن حضور مردم را فراهم نماید.

 

خداوند متعال در قرآن کریم برای حفظ آبرو و حیثیت مؤمنان اهمیت ویژه‌ای قائل شده است، از این رو، تحریم پاره‌ای از گناهان مانند غیبت، تجسّس بیجا، تهمت، سوء ظن، بازگویی عیب دیگران، مسخره کردن، بدزبانی و ... به دلیل حفظ آبروی مؤمنان است و در  قرآن کریم مؤمنان را از هرگونه قضاوت درباره دیگران بدون علم و آگاهی ممنوع کرده است، چنانکه  آیه 36 سوره اسراء می فرماید : « ولاتقفُ ما لیس لک به علمُ انّ السّمع و البَصرَ والفؤاد کلّ اولئک کان عنهُ مسئولاً»

چیزی را که به آن علم و آگاهی نداری دنبال مکن زیرا گوش و چشم و دل ، همه در پیشگاه خدای متعال مورد سؤال خواهد گرفت.

 

سواي از بداخلاقي انتخاباتي، حقیقت این است که بخش عمده ی انتخابات در شهرستان ما را تعصبات قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثر گذاشته است. استمرار این فرهنگ سیاسی در منطقه، جهت دهنده رفتار سیاسی افراد بوده و نشان می‌دهد که این وضعیت معمولاً مانع تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی شده به طوری که نفع قبیله و طایفه و عشیره بر مصلحت جامعه و شهر برتری می‌یابد. همچنین عامل خویشاوندی به عنوان یکی از منابع قدرت، مانع جدی بر سر راه شایسته سالاری واقع می شود و در چنین شرایطی تعصبات مورد اشاره، مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت‌های مدنی و سیاسی سالم می‌شود.

 

در این نگاه اگرچه در انتخابات فرد شایسته را می‌شناسیم ولی به صرف اینکه وابستگی طایفه ای به ما ندارد او را انتخاب نمی‌کنیم. از طرفی افرادی که با کمک طایفه به مقاماتی دست می‌یابند پس از پیروزی می‌کوشند تا دست سایر اعضای قوم و خویش را بگیرد تا آن‌ها نیز از مزایای اجتماعی برخوردار شوند. این یعنی انحراف از ارزش‌های دینی و شایسته‌سالاری است که آثار منفی و آسیب این وضعیت می‌تواند برای سالهای طولانی جامعه ما را گرفتار و اسیر تبعات ناهنجار خود نماید. در حالیکه طبق معارف اسلامی شایسته ترین افراد با تقوا ترین آنهاست.

 

انتظار می رود حاميان اين دو كانديدا با رعایت اصول اخلاقی، فقط به معرفی کاندیدای خود و برنامه های مورد نظر آن کاندیدا برای آینده بهتر حوزه انتخابی خود بپردازند و از تخریب کاندیداي رقيب به جد خودداری نمایند تا خدایی ناکرده آبروی کسی به ناحق ریخته نشود و عملکرد کسی ناکرده زیر سئوال نرود و مسئله ای که نباید از نظر دور داشت این است که فعالیت عده ای در جهت تبلیغ کاندیدای مورد نظر خود به قیمت  تخریب و زیر سوال بردن دیگر کاندیداها کاری ناپسند و به دور از جوانمردی است.

مرتضي بري

انتهاي پيام/

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد