11:38 - 1394/01/16
کد خبر: 38368

سبلانه گزارش می دهد؛

سد بودجه‌ای، در برابر "سد کلاسر" / تداوم سال‌های سرگردانی در یک پروژه مهم

ساخت سد مخزنی کلاسر که از سال 1387 اجرایی شده، علی رغم صرف 85 میلیارد ریال اعتبار با عنوان پروژه مهر ماندگار، در گیر و داد سلایق همچنان راکد مانده است.

به گزارش خبرنگار سبلانه، سد کلاسر از سال 1387 عملیات اجرایی خود را  در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار با حجم مفید ۵۲۰ میلیون متر مکعب شروع کرد و موجب امیدواری اهالی با هدف آبیاری ۸۲۰ هکتار از اراضی پایاب و احیای کشاورزی این منطقه شد.

اما با گذشت نزدیک به هشت سال و صرف هزینه بالغ بر 85 میلیارد ریال راکد مانده است.

تصمیمات اتخاذ شده در این باره از سوی مسئولان نیز در جای خود قابل تامل است.

معاون عمرانی وقت استانداری اردبیل در مرداد ماه سال 91 در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه سد کلاسر گرمی در ردیف پروژه‌های مهر ماندگار استان اردبیل قرار دارد، خواستار تلاش مسئولان گرمی برای تسریع در عملیات احداث سد کلاسر این شهرستان شد.

بیگدلو با ابراز نارضایتی از 21 درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در طول سه سال تصریح کرد: با پیگیری اعتبارات مربوطه و تسریع در عملیات اجرایی برای تکمیل این سد مهم تلاش می‌کنیم.

در همین رابطه  اکبر نیکزاد، استاندار وقت در مهر ماه سال 92 در بازدید از ساختگاه سد کلاسر گرمی با انتقاد از توقف طولانی عملیات اجرایی آن گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.

وی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه در شرایط دشوار اقتصادی کشور بدون بررسی فنی و توجیه اقتصادی اعتبارات کلانی صرف اجرای سد کلاسر شده، تداوم توقف آن را نیز باعث تحمیل هزینه‌های گزاف عنوان کرد.

پرمهر معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای وقت  اردبیل نیز احداث این سد در سال 88 را بدون مطالعه و اخذ مجوزاز وزارت نیرو عنوان کرد.

در هر حال این روزها اگر گذرتان به روستای کلاسر در دشت مغان افتاد، رکود کامل در کار سدی را خواهید دید که قرار بود برای مردم منطقه منشا آبادانی باشد. اما هنوز خبری از این ماجرا نیست و انگار اراده خاصی برای تعیین تکلیف آن نیز وجود ندارد.

مردم منطقه انتظار دارند تا دولت هر چه سریع‌تر اقدام موثری را در خصوص این سد انجام داده و آن را از سرگردانی نجات دهد.

انتهای پیام/م