07:34 - 1395/10/23
کد خبر: 62385

والدین و کابوسی به نام فرزندآوری/ پُتک روشنفکری غربی بر سر هویت ملی

بنا به گفته کارشناسان خانواده، عدم آگاهی والدین و چگونگی تفکر در 20 سال آینده زندگی، وضعیت اقتصادی، بیکاری، تورم، افزایش هزینه های آموزش، بهداشت و مسکن، ازدواج و فضای مسموم مجازی و غیره، میل به فرزندآوری را بین والدین کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، جملات «ایست دو بچه کافیست»، «پدر، مادر! دو بچه کافیه!»، « دختر پسر فرقی نمی کنه دو بچه کافیه» و فرزند کمتر زندگی بهتر از جمله شعارهایی بود که سالها در تمام محافل، معابر، دیوار ها و همه خیابانهای شهرها آنقدر میهمان چشمان مردم گشت که بالاخره این فرهنگ در جامعه ترویج و نهادینه شد.

عوامل و موارد بسیاری در ترویج و نهادینه ساختن این فرهنگ پیشتر برای عموم تشریح شده ولی عواملی نوظور بسیاری هم است که در عدم ترمیم این دیدگاه غلط موثر عمل کرده اند.

عواملی هم چون عدم آگاهی و بی توجهی به آینده کشور، فضای مسموم آموزشی و عدم آگاه سازی والدین، وضعیت اقتصادی و معیشت مردمی، سردادن شعار مرموز و البته بی بصیرت "روشنفکری" برخی ها، غرق شدن در فضاهای اینترنتی و مجازی و همچنین القای فرهنگ غربی که شاید بعدها نگهداری سگ و گربه به جای فرزند تبدیل به یک فرهنگ بی پایه و اساس در میان خانواده های ایرانی شود.

اولین آسیب فرزند کمتر در بین خانواده احساس تنهایی فرزند و بتبع بروز آسیب های اجتماعی و روی آوردن به بازی های مجازی و ... است.

دیگر آسیبی که در باب جامعه صدق می کند از بین رفتن هویت ملی و فامیل های نزدیکی چون عمو، عمه، خاله، دایی و ... است که شاید از هم اکنون زنگ خطر تنهایی خانواده ها به صدا در آمده و این نوع فامیلی ها دیگر وجود خارجی ندارند.

بنا به گفته کارشناسان خانواده، عدم آگاهی والدین و چگونگی تفکر در 20 سال آینده زندگی، وضعیت اقتصادی، بیکاری، تورم، افزایش هزینه های آموزش، بهداشت و مسکن، ازدواج و غیره، میل به فرزندآوری را کاهش داده است.

سوای این عوامل بحث مهمی که می تواند دوباره در جهت ترمیم باورهای غلط یک جامعه سهیم و موثر باشد، فرهنگ سازی است که لازم است مسئولین دوباره با ترویج فرهنگ فرزندداری و فرزند آوری بحران جمعیتی کشور را مرتفع سازند.

اما تقابل فرهنگ (فرهنگ غربی) متأسفانه تأثیراتش را هم در عرصه های کلان مدیریت و هم در عرصه های خانوادگی گذاشته است، نام این عامل فرهنگی را می توان گسترش سبک زندگی مدرن و غربی گذاشت.

بنا به آنچه ذکر شد در حال حاضر مانع اصلی رشد جمعیت در کشور عامل فرهنگی است اگر قرار است برای تغییر روند رشد جمعیت سیاستی به کار گرفته شود باید در راستای حرکت به سمت الگوی زندگی اسلامی باشیم.

باید در نظر داشت یک خانواده به لحاظ فرهنگی باید ظرفیت پرورش نسلی بالغ و فرهیخته را داشته باشد و این ظرفیت معمولا در بین خانواده هایی است که متأسفانه با شدت ضعف متاثر از سبک زندگی مدرن شده اند.

اگر بخواهیم عامل فرهنگی کاهش رشد جمعیت و یا به تغییر بهتر مانع فرهنگی رشد جمعیت که بر تمام عرصه های زندگی ما نیز ناظر است را از میان برداریم باید هم در سطح فرهنگ عمومی و هم در سطح نخبگانی فعالیتهای ایجابی منظمی را به طور گسترده انجام دهیم که تحکیم جایگاه و بنیان خانواده موثرترین راهکار پیشنهادی در این حوزه است.

متأسفانه رواج سبک زندگی غربی موجب شده تا نظام خانواده در کشور سست شده و در معرض فروپاشی قرار گیرد.

از فعالیتهای دیگر که اتفاقا رسانه ی ملی می تواند با اجرای آنها کاستی های خود را تا حدودی جبران کند معرفی نمونه های موفق خانواده های پرجمعیت و همچنین گسترش شیوه های ازدواج آسان در جامعه است.

انتهای پیام/