10:03 - 1395/10/23
کد خبر: 62398

در دیدار سران عشایر مغان با امام جمعه اردبیل مطرح شد

پایمال شدن حق و حقوق عشایر در سایه عدم متولی قوی

سران قبایل و طوایف عشایر مغان در دیدار با امام جمعه اردبیل از پایمال شدن حق و حقوق خود و نبود متولی قوی در ستاندن حقوقشان ابراز گله کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآذرسلام، روسا وریش سفیدان عشائر خطه مغان جهت تجدید بیعت با رهبری و دفاع از آرمان های انقلاب روز گذشته با نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اردبیل دیدار کردند. در این اجتماع بزرگ که به صورت خودجوش و با ابتکار بزرگان عشائر استان برگزار شد رؤسای قبایل ایل شاهسون بر نقش تاریخی عشایر در حفظ عزت و استقلال کشور تأکید و استمرار این نقش حماسی را وظیفه ذاتی، دینی، ملی و شرعی عشایر دانستند.

در این دیدار نماینده ولی فقیه ضمن قدردانی از بصیرت و روح فداکاری و حماسی عشایر استان با ابلاغ  سلام و ارادت مقام معظم رهبری به جامعه عشایر استان آنها را سرمایه عظیم کشور از جهت استقلال سیاسی و اقتدار اقتصادی دانست و بر لزوم  برنامه ریزی دولت و مجلس در سطح کلان برای حمایت ویژه از این قطب بزرگ تولید و سرمایه اجتماعی تأکید کرد.

در این نشست بزرگان عشایر در بیان مشکلات عشایر بر لزوم واگذاری مراتع به خود ساکنین و بهره برداران قانونی و عرفی هر قشلاق بر لزوم تمدید پروانه چراگاه ها تعطیل شده از سال 68، حمایت از مراکز تولیدی فرزندان عشایر، ضرورت حل معارضه با کشت و صنعت ها، رسیدگی به راههای قشلاقات و ضرورت تأمین آب شرب تأکید کردند.

سران عشایر همچنین بر ضرورت تعیین مجدد محدوده روستاها و قشلاقات توسط بنیاد مسکن و منابع طبیعی تأکید و اظهار داشتند: عدم تحدید مجدد محدوده های قشلاقات باعث شده عشایر از احداث کوچکترین بناء برای زندگی و احداث طویله برای دام محروم بماند و با توجه به افزایش جمعیت ازدواج کرده قشلاقات و عدم اجازه احداث بناء سیل مهاجرت از قشلاقات به شهرها سرعت گرفته و بافت عشایری را مورد تهدید قرار داده است.

بزرگان عشایر همچنین از تطاول و دست اندازی روستائیان کنار ییلاقات به مراتع سبلان قبل از کوچ عشایر گلایه جدی کرده و اظهار داشتند این مسأله در قسمت مشکین شهر، اهر و سراب حل شده ولی در شهرستان اردبیل معضل به جای خود باقی مانده و با بی اعتنایی مسئولین هرسال تشدید هم می شود.

آنها همچنین از نبود توانایی و اختیارات برای سازمان امور عشایر گلایه کرده و اظهار داشتند: در حال حاضر هیچ متولی برای دفاع از حقوق عشایر در استان وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر اینکه این مطالبات کاملاً بحق بوده اظهار داشت: اختصاص اراضی پایاب سدّ خداآفرین به کسانیکه صدها سال در این منطقه زندگی کرده و از آن حفاظت کرده و بهره بردار قانونی وعرفی هستند قطعاً حق طبیعی است و صرف اینکه عشایر فاقد قدرت سرمایه گذاری حجیم هست حق آنها را باطل نمی کند و مسؤولین مربوط باید توجه  کنند که عشایر منطقه نسبت به سرمایه گذاران خارج از استان اولویت دارند.

در این نشست صمیمی روسای عشائر با ابراز ارادت به ساحت ولایت بر لزوم برگزاری این نشست فاخر بصورت سالانه تأکید و خواستار تمهید مقدمات برای دیدار با مقام معظم رهبری شدند.

 

انتهای پیام/