11:58 - 1396/06/01
کد خبر: 70327

هزینه یک عروسی ساده در اردبیل چند؟

اگر از خرج های آنچنانی عروسیهای پر زرق و برق بگذریم اما باز یک عروسی ساده هم هزینه هایی دارد از پول دسته گل ، آرایشگاه و فیلمبردار گرفته تا هزینه پول رهن خانه یا یک شام ساده عروسی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، در زندگي هركس اين يك شب، خيلي اهميت دارد و همه مي‌خواهند جشن عروسی بگيرند كه خاطره‌اش براي هميشه ماندگار شود، اما رویایی ترین روز زندگی هم خرج هایی دارد و به قول قدیمی‌ها  «عروسي به چشم تماشاگر آسان است» وقتي خودتان داخل گود باشيد ديگر به اين راحتي‌ها نيست.

اگر از خرج های آنچنانی عروسیهای پر زرق و برق بگذریم اما باز یک عروسی ساده هم هزینه هایی دارد از پول دسته گل ، آرایشگاه و فیلمبردار گرفته تا هزینه پول رهن خانه یا یک شام ساده عروسی.

سارا که پس از یک سال نامزدی تا چند روز دیگر مراسم عروسی اش را در یکی از تالارهای معمولی  و نه گران قیمت شهراردبیل برگزار می‌کند، می گوید:برای لباس عروس که تن پوش اول نیست باید هزینه ای نیم میلیونی کرد البته الان بیشتر عروس فقط به فکر تک پوشی و پوشیدن آخرین مدل لباس عروس از نوع اروپایی هستند.

این نو عروس اردبیلی ادامه داد: آرایشگاه ها هم امروزه حسابی دکان داری می کنند و با نیم نگاهی به جیب مشتری، عروس و داماد هر قدر که جیبشان را شل‌تر کنند همان قدر به آخرین مدل عروسی غربی نزدیکتر می شوند.

سارا می گوید: برای یک آرایش معمولی عروس آنهم نه در محلات بالای شهر اردبیل حداقل باید 700، 800 هزار تومانی کنار گذاشت؛ برای آرایشگاه داماد هم حداقل 200 ، 300 تومانی بایدپرداخت کرد.

داود که انگار دل پر خونی از خرج و مخارج عروسی دارد، با لبخندی که روی گوشه لبش نقش بسته،می گوید: نباید مدام از ازدواج آسان سخن گفت؛ اگرخانه اجاره و رهن باشد به طور ميانگين داماد مبلغ 15 ميليون تومان براي رهن بايد کنار بگذارد.

این تازه داماد اردبیلی ادامه داد: کلیپ  عروسی و غیره به کنار اما اگر بخواهی پول فیلمبردار عروسی را بدهی باید نزدیک یک و نیم میلیون کنار بگذاری .

داود از عروسی بی غل و غش پسرعمویش می گوید که در منزل گرفته اند و کلی برای داماد صرفه اقتصادی داشته است چراکه پول حداقل 6 میلیونی تالار در جیبشان مانده و فشار اقتصادی کمتری بر دوش این نوعروس و داماد بوده است.

لیلی که 4 ماه ازمراسم عروسی اش گذشته می گوید: عروسی آنچنانی نگرفتیم اما حالا مجبوریم ماهیانه از قسط وام ازدواج گرفته تا قسط خرید جهاز و بدهی تالار ، خرج عروسی را بدهیم.

لیلی ادامه داد: حساب که می کنم باید تا پنج سال آینده  قسط بدهیم.

این تازه عروس اردبیلی معتقد است چشم و هم چشمی‌ها خرج و مخارج عروسی را زیاد کرده اند به گونه ای که هر روز بر لیست عجیب و غریب منوی غذای عروسی اضافه می شود و یا به خاطر اینکه از دیگران کم نیاوری مجبور می شوی برای یک دسته گل به سبک بازیگران غربی چند صد تومانی خرج کنی در حالیکه این رقم می توانست خیلی کمتر باشد.

طیبه خانم زن خانه دار اردبیلی که تازه دختر و پسرش را راهی خانه بخت کرده، می‌گوید: در چند سال گذشته خرج و مخارج عروسی تا این حد نبود، با عروسی نشاط و شادی بود که همنشین خانه ها می‌شد اما حالا همه چیز عوض شده مجبوری جهاز آنچنانی بدهی و عروسی آنچنانی برپا کنی.

این بانوی اردبیلی ادامه داد: برای جهاز دخترم 30میلیون تومانی خرج کردیم اما این جهاز کجا و جهازی که این روزها مرسوم است کجا!

طیبه خانم می‌گوید: چشم و هم چشمی‌ها در اردبیل زیاد شده و از طرفی همه می‌خواهند با مد و فرهنگ غربی عروسی بگیرند که همین موضوع مراسمی پرخرج روی دست عروس و داماد می گذارد.

این بانوی اردبیلی ادامه داد: عروسی یکی از نزدیکانم لباس عروس از ترکیه سفارش داده بودند آن‌هم با قیمت 8 میلیون تومانی، بعد این عروسی حالا دخترها و عروس های فامیل اصرار دارند که باید لباس عروس آنها هم از ترکیه خریداری بشود .

بهراد شوهر طیبه خانم که کلی بدهی بابت عروسی دختر و پسرش دارد، می گوید: 25 سال پیش که ما عروسی کردیم ، عروسی خرج داشت اما نه اینهمه نزدیک 40 میلیون بدهی بابت خرج و مخارج عروسی دختر و پسرم دارم، هزینه هایی که می توانست با رسوم خودمان خیلی کمتر از این باشد؛ مثلا همین ماشین عروس مگر ماشین 206خودمان چی کم داشت که باید ماشین عروس کرایه می کردیم آنهم کرایه 2 میلیونی .

کم رنگ شدن آداب و رسوم بومی در عروسی‌ها و گرایش به سمت برپایی مراسم پر زرق برق و البته به سبک غربی مسئله‌ای است که به اعتقاد کارشناسان و جامعه شناسان یک تلنگرو زنگ خطر مهم بر این امر است که  رفته رفته سبک زندگی ما رنگ و بوی بیگانه را به خود می گیرد و ما هنوز در معرفی صحیح فرهنگ بومی موفق عمل نکرده ایم .

با تمام این اوصاف همه باید برای ازدواج سهل و آسان تلاش کنند چرا که با اینهمه زرق برق رواج یافته در جامعه ، وام های حمایتی اندک و دستمزدهای یک میلیونی جوانان نمی‌توان توقع داشت که جوانان به ازدواج تشویق شوند.

انتهای پیام/