16:46 - 1396/06/16
کد خبر: 70762

کلاسر پروژه‌ای که هر روز ناقص‌تر می‌شود؛ سد در سد!

سال 94 بود که داود نجفیان مدیر عامل وقت شرکت سهامی آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه محل اعتبار احداث سدهای حوزه بالهارود از صندوق توسعه ملی است از اتمام پروژه سد کلاسر تا سال 96 خبر داد؛ اما96 هم در حال سپری شدن است و امروز نه از نجفیان در مدیریت شرکت آب منطقه‌ای خبری هست و نه از تحقق وعده‌هایش.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، اگر پروژه‌های مهم استان اردبیل را رصد کنیم زیادند پروژه هایی که به مرحله کلنگ زنی می‌رسند و بعد از صرف هزینه‌های میلیاردی، به حال خود رها می‌شوند، غافل از اینکه تمام این هزینه‌ها از بیت‌المال است و مسئولان باید پاسخگو در این خصوص باشند.

در این بین پروژه سد کلاسر نیز قصه ای همانند همان پروژه‌ها البته با چاشنی "حواشی زیاد" را دارد.

سد کلاسر از سال 1387 عملیات اجرایی خود را در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار با حجم مفید ۵۲۰ میلیون متر مکعب شروع کرد.

پروژه‌ای که عملیات آن با نام مهرماندگار اجرایی شد و اما روز به روز مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفت و در نهایت فعالیت در آن به کل تعطیل شد.

نکته جالب اینکه بعد از هزینه9 میلیاردی برای سدکلاسر، به یکباره از سوی برخی‌ها، از این پروژه به عنوان پروژه‌ی بدون مجوز از وزارت نیرو یاد شد که در عین تعجب، تاسف همگان را به دنبال داشت.

البته با پیگیری‌های صورت گرفته در تاریخ بیست و پنجم فروردین سال 94 مدیر عامل وقت شرکت سهامی آب منطقه‌ای اردبیل، در خصوص آخرین وضعیت اجرایی و اعتباراتی این پروژه توضیح داد.

داود نجفیان با بیان اینکه قرارداد پیمانکار قبلی پروژه سد کلاسر بر اساس ماده 48 خاتمه داده شده است، گفت: شرکت پورنام به عنوان پیمانکار جدید انتخاب شده و در شرف ابلاغ قرارداد است.

 مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای اردبیل، گفت: محل تامین اعتبار احداث سدهای حوزه بالهارود از صندوق توسعه ملی است که بر اساس پیش‌بینی و برنامه زمانبندی، این پروژه تا آخر سال 96 به اتمام خواهد رسید.

حال در شرایطی که در نیمه‌های سال 96 قرار داریم و اندک زمانی به پایان موعد مقرر باقی مانده، نه از نجفیان در مدیریت شرکت سهامی آب منطقه ای خبری هست و نه از تحقق وعده‌هایش در خصوص پایان عملیات اجرایی سد کلاسر.

البته در میان بی توجهی مسئولان به این پروژه مهم که قرار بود ۸۲۰ هکتار از اراضی پایاب را آبیاری کند، زیر ساخت های سد نیز بر اثر بارش برف و باران از بین رفته و نیازمند هزینه ای دوباره برای زیرسازی این پروژه است.

البته در کنار صرف هزینه های زیاد و سهل انگاری در اجرای پروژه، خطرات جانی به دلیل باتلاقی شدن اطراف سد نیز مشکلاتی برای اهالی منطقه بوجود آورده است.

حال مردم منطقه انتظار دارند تا دولت هر چه سریع‌تر اقدام موثری در خصوص این سد انجام داده و آن را از سرگردانی نجات دهد.

انتهای پیام/