16:44 - 1396/07/20
کد خبر: 71833

جمعیت 200 خانواری روستای احمدلوی اصلاندوز همچنان بدون خانه بهداشت!

روستای احمدلو در 13 كيلومتری شهر اصلاندوز از روستاهايی است كه تاكنون صاحب خانه بهداشت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،طبق تعريف ارائه شده از خانه بهداشت گفته شده كه خانه بهداشت محيطی ترين واحد روستائی ارائه خدمت در نظام شبكه هاي بهداشتی درمانی كشور است كه بسته به شرايط جغرافيايی، بويژه امكانات ارتباطی و جمعيت، يك يا چند روستا را تحت پوشش خود دارد.

سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات، آموزش بهداشت عمومی، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از كودكان تا 8 سالگی، آموزش ، اجرا و پيگيری برنامه های تنظيم خانواده، آموزش و مراقبتهای تغذيه ای و مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس، بهداشت دهان و دندان، ايمن سازی و نظارت بر موازين بهداشت حرفه ای از جمله خدماتی است كه در خانه های بهداشت ارائه می شود.

 

عليرغم اهميت مسئله بهداشت و درمان به ويژه در مناطقی با امكانات كمتر، هنوز روستاهايی در اصلاندوز هستند كه خانه بهداشت ندارند.

روستای احمدلو در 13 كيلومتری شهر اصلاندوز با جمعيتی بيش از 200 خانوار از روستاهايی است كه تاكنون صاحب خانه بهداشت نشده است.

نزديكي چند قشلاق به اين روستا، وجود خانه بهداشت را در اين مكان  ضرورت دارد؛ با اين حال تاكنون اقدامي براي تاسيس خانه بهداشت در آن انجام نشده است و ساكنين اين روستا و قشلاق های اطراف آن براي ابتدايي ترين امكانات درماني و بهداشتي چاره اي جز طي كردن اين مسير تا اصلاندوز یا روستای بران را ندارند.

با وجود گروه های سنی متفاوت در روستا و نياز هركدام از آن ها به مراقبت های بهداشتی ساكنان روستا از اين وضعيت انتقاد دارند.

 

يكی از اهالی روستا در اين خصوص گفت:نبود خانه بهداشت در روستا باعث شده مردم براي كوچكترين مشكل جسمانی ، مسافت 13كيلومتری تا اصلاندوز را طی كنند و با وجود كمی وسايل نقليه و مشكل در رفت و آمد، مردم اين روستا با مشكلات فراوانی روبرو هستند.

وي افزود:در بعضي از روزهاي سرد، افراد ناتوان مانند پيرمردها و پيرزن ها براي انجام تزريقات دارويی بايد به روستاهای همجوار رفته يا فاصله 13كيلومتری تا شهر اصلاندوز را طی كنند و زنان باردار نيز برای انجام مراقبت های بهداشتی خود با بيشترين مشكل مواجه هستند.

البته محروميت ها در اين روستا تنها محدود به نبود خانه بهداشت نيست؛ عدم آنتن دهی تلفن همراه و خرابی تلفن های ثابت از ديگر مشكلات روستای احمدلو است و ساكنان روستا براي برقراری تماس تلفنی بايد به ارتفاعات بروند.

مردم روستاي احمدلو در دیدار اخیر بخشدار اصلاندوز با اهالی روستا اظهار کردند انتظار ما از دولتی كه با شعار تدبير و اميد روی كار آمده و مسئولان، توجه به مناطق محروم و تلاش در راستای رفع محروميت های آنان است و اميدواريم كه به زودی اين روستا صاحب خانه بهداشت شود.

امید است این گزارش به اطلاع مسئولان وزرات بهداشت و درمان برسد تا حدودی از مشکلات مردم روستای احمدلو رفع شود.

انتهای پیام/