22:15 - 1396/10/16
کد خبر: 74220

مصاحبه اختصاصی؛

باسابقه ترين مربي كاراته پارس آبادقرباني سياست انتخابات شد

اباسط حسين زاده مربي با سابقه اي است که بنابر علاقه ای که داشت در رشته کاراته در سبک كيوكوشين فعالیت ورزشی خود را آغاز و از سال 1362 تا كنون اين رشته را در پارس آباد ادامه داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، اباسط حسين زاده مربي با سابقه اي است که بنابر علاقه ای که داشت در رشته ای از ورزش های رزمی با نام کاراته در سبک كيوكوشين فعالیت های ورزشی را آغاز و از همان ابتدا و بنابر علاقه ای که به رشته های رزمی ورزشی به ویژه کاراته داشت فعالیت در این رشته ورشی و در سبک كيوكوشين را در شهرستان پارس آباد از سال 1362 آغاز كرد. 

از همان ابتدای ورود به این رشته و سبک ورزشی به دلیل علاقه وافری که به كاراته كيوكوشين داشت توانست با یادگیری فنون این ورزش خود را به سطح های بالاتر و درجه های بهتری رسانده بطوري كه بعد از كسب عنوان قهرماني در جمهوري آذربايجان، سال 1373 كارت مربیگری در رشته کاراته و سبک كيوكوشين را از فدراسيون كاراته دریافت و اقدام به تاسيس باشگاه کاراته (ساوالان) در شهرستان پارس آباد كرد كه ثمره آن تربيت بيش از 5 هزار هنرجو در رشته كيوكوشين كاراته در منطقه مي باشد.

خبرنگار آران مغانبا حضور در باشگاه اين مربي باسابقه كاراته در شهرستان پارس آباد گفتگويي انجام داده است كه در ادامه مي خوانيد:

////

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

اباسط حسين زاده متولد 1342 شهرستان پارس آباد هستم. داراي كمربند مشكي دان 6 كيوكوشين كاراته درجه يك مربيگري و داوري از فدراسيون كاراته و 30 سال است كه در رشته كيوكوشين كاراته مشغول مربيگري مي باشم.

از چه سالی فعالیت های ورزشی خودتان را شروع کردید؟

از سال 1358 ورزش را با كشتي، ورزش باستاني و واليبال شروع و از سال 1362 با كاراته كيوكوشين (آزاد) آشنا شده و 34 سال است كه بي وقفه زندگي ام با اين رشته پرقدرت و پرهيجان عجين شده است.

در حال حاضر کجا مشغول به فعالیت هستید؟

از سال 1373 با هزينه شخصي خودم يك باشگاه خصوصي در شهرستان پارس آباد مغان تاسيس و تبديل به خانه كاراته كيوكوشين كردم و تا كنون نيز در خدمت تمام اقشار جامعه بخصوص جوانان عزيز در تمامي رده هاي سني رشته كيوكوشين كاراته هستم.

////

آیا در خانواده کسی به جزء شما ورزشکار هست؟

بله، قبلا دو برادر بزرگترم در مشگين شهر كشتي كار مي كردند و علاوه بر آنها همسر بنده هم 18 سال است كه بعنوان مربي بانوان و دارنده كمربند بند دان 2 كيوكوشين درجه دو ملي مربيگري كاراته، درجه سه مربيگري دووميداني مي باشد و تنها فرزندم ايلكين نيز داراي كمربند دان 2 از فدراسيون كاراته و حكم قهرماني كشوري مي باشد كه در عين حال كه مشغول كاراته است در رشته دندانپزشكي نيز ادامه تحصيلمي دهد.

چه چیزی باعث شد تا در رشته کاراته فعالیت کنید؟

در كاراته صرفنظر از عوامل فيزيكي (اجراي تكنيك) عوامل ديگري نظير اعتماد به نفس، تعادل، نوع انسان دوستي، احترام، معرفت، شجاعت، همدردي و پاكدامني وجود دارد كه مستقيماً در ساختار شخصيتي هر فرد موثرند به همين خاطر رشته كاراته را انتخاب كردم.

برای کسی که قصد دارد وارد این رشته ورزشی شود چه توصیه ای دارید؟

به نظر بنده كلمه ورزش يك كلمه مقدس است و همانطوري كه به گفته مقام معظم رهبري امربه ورزش، امربه معروف است. لذا توصيه بنده به جوانان عزيز اين است كه ورزشكار باشند و فرقي نمي كند در كدام رشته ورزشي فعاليت كنند، بلكه علاقه از همه چيز مهم تر است و وظيفه ما مربيان است تا جوانان را سالم به جامعه تحويل دهيم. چرا كه هر چه قدر جوانان ما سالم تر باشند جامعه ما سالم تر خواهد بود.

///

شما شاگردان زیادی را در عرصه ملی و مربیگری به جامعه ورزشی معرفی کردید که بیشتر آنها دارای مقام های کشوری و آسیایی هستند، در این باره توضیح بدین؟

وظيفه هر پدر رساندن فرزندانش به اوج موفقيت است به نظر بنده مربي در باشگاه نقش پدر در خانواده را دارد و بنده افتخار اين را دارم كه 30 سال بعنوان مربي خدمتگزار كاراته كيوكوشين در شهرهاي پارس آباد، بيله سوار، جعفرآباد، عليرضاآباد، اصلاندوز و ساير بخشهاي مغان مشغول بوده كه ثمره اين سالها تربيت چند هزار هنرجو بوده كه مثل فرزند خودم تربيت و به جامعه تحويل دادم.

خیلی ها شما را بعنوان پرسابقه ترین مربی کاراته در منطقه مغان می شناسند که قربانی سیاست انتخابات شده، در این باره برایمان بگويید؟

به نظر من ورزش از سياست بايد جدا باشد؛ بنده حقير در انتخابات دهمين دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي بنا به فكر و شناخت خودم طرفدار يكي از كانديداهاي محترم جهت پيشرفت و آبادني منطقه بودم. آن زمان 16 سال بود در خدمت هيات كاراته شهرستان پارس آباد بودم. اما بعد از انتخابات بنا به صلاحديد مسئولين محترم ورزش صلاح ندانستند كه بنده در هيات كاراته فعاليت نمايم.

اضافه كنم كه اين مساله به هيچ وجه در روحيه بنده تاثيري نگذاشته است. چون عاشق هيچ وقت خسته نمي شود و بنده نيز به ورزش عشق مي ورزم و كاراته نيز قلب من است.

البته اين را هم بايد بگويم كه ناشناخته هاي اساتيد واقعي به هيچ وجه ضعفشان نيست تا با ناشناخته بودن نقاط ضعفشان را پنهان كنند بلكه ناشناخته هاي اساتيد واقعي نقاط قدرت و عظمت وجودشان مي باشد و همه مربيان حق انتخاب و شركت در انتخابات براي تعيين سرنوشت منطقه خود را دارند.

مربیان شما؟

كانچو مسعود همايون پور، شيهان عباس شيخ عليزاده، شيهان رضا شاهرودي، شيهان رضا ارنگ و ... اشاره كنم كه همه اين عزيزان حق بزرگي در رسيدن به موفقيتهاي ورزشي ام داشتند.

///

مشوقان شما؟

مشوقان اصلي بنده در اين راه پدر و مادر عزيزم و برادران بزرگوارم هستند.

در مورد موفقیت ها و مقام هایی که تا به حال کسب کردید، توضیح دهید؟

موفقيت بنده برمي گردد به دوران نوجواني و جواني كه چندين عنوان قهرماني استاني و كشوري را كسب كرده و در سال 1373 نيز در مسابقات قهرماني برون مرزي آذربايجان (باكو) مقام اول را در وزن 70- كيلوگرم را بدست آوردم. در سال 1394 نيز بعنوان باشگاه برتر و مربي نمونه معرفي و لوح تقدير خود را از دستان معاون وزير دريافت كردم.

هیئت ورزشهای رزمی (کاراته) تاکنون چه کمک هایی به شما کرده اند؟

متاسفانه هيات با توجه به نداشتن توان مالي هيچ كمكي به اساتيدهاي محترم نكرده و هر كس با هزينه شخصي خودشان در مسابقات شركت مي نمايند. جا دارد همين جا از مديركل اداره ورزش و جوانان استان اردبيل دكتر بهتاج و معاون محترم او آقاي برادران تشكر كنم كه در تجهيزات باشگاهها هميشه ما را ياري كردند.

اداره ورزش و جوانان شهرستان پارس آباد به امثال شما حسین زاده ها چقدر توجه داشته؟ آیا در طي اين سالهاي مربيگري شما مسئولي سراغی از شما گرفته است؟

متاسفانه مسئولين محترم شهرستان تا بحال يك بار هم از ما سراغي نگرفته و يك خسته نباشد هم نگفته اند و در واقع ما تنها زير نظر خداوند متعال در خدمت تمام ورزشكاران هستيم. اين را هم بگم كه افتخار اين را دارم كه از بين هنرجويان خودم كه 12 سال با بنده كيوكوشين كار كرده است از سيد مرتضي سيد كلان نام ببرم كه هم اكنون بعنوان رئيس ورزش و جوانان شهرستان پارس آباد خدمت مي نمايد و از خانواده بزرگ كاراته كيوكوشين مي باشد و از نزديك به درد ورزش كاران آشناست و اميدوارم كه حضور او به تمام ورزشهاي منطقه مايه خير و بركت باشد.

///

تا كنون چند هنرجو به جامعه ورزشي معرفي كرديد و چند تن از شاگردان خود را نام ببرید؟

بنده حدود 5 هزار هنرجو تحويل جامعه دادم كه برخي از آنها حتي داراي مدارك عالي و در سطح دكترا مي باشند كه از جمله اين شاگردان كه امروزه براي خودشان مربي بزرگي شدند مي توان به دكتر محسن شريفي، استاد ناصر حبيبي، شهروز نجفي، هوشنگ جوهري، طاهر خدادادي، قاسم تقي زاده، شهرام كياني و همچنين قهرمانان صاحب نام كيوكوشين منطقه، سيد حسن موسوي از جمله كاراته كاهاي انتخاب شده به مسابقات جهاني ژاپن و سيد حبيب موسوي، نيما جاهد و مهدي موسوي اشاره كرد.

پتانسیل شهرستان پارس آباد را در این رشته چطور میبینید؟

خوشبختانه پتانسيل هنرجويان در رشته كاراته آزاد كيوكوشين در شهرستان پارس آباد خيلي بالاست و اگر اين هنرجويان اسپانسر داشته و از لحاظ مالي ساپورت شوند خيلي حرفها براي گفتن در سطح مسابقات كشوري، بين المللي و جهاني خواهند داشت.

شیرین ترین خاطره ورزشی شما؟

كسب مقام اول قهرماني بين المللي برون مرزي در جمهوري آذربايجان (باكو) در سال 1373

يك خاطره جالب هم از اين مسابقات دارم؛ زماني كه در حال عبور از شهر جليل آباد آذربايجان بوديم يك دسته اوباش كه 10 نفري مي شدند جلوي كاروان تيم واليبال ايران گرفته و مي خواستند باج گيري كنند كه در اين لحظه كاراته كاران كه من هم در بين آنها بودم از راه رسيده و با توجه به اعتماد به نفس و غيرت پهلواني و استفاده از فنون رزمي اين اوباش را مغلوب كرده بطوري كه پا به فرار گذاشتند و آن روز يكي از بهترين خاطرات زندگي من بود.

///

كلام آخر؟

كلام آخر بنده تقدير از تمامي پيشكسوتان كاراته و ساير رشته هاي ورزشي است كه عمر گرانبهاي خود را صرف تعليم و تربيت آينده سازان كشور عزيزمان مي كنند و قدرداني از شما كه ترتيب اين مصاحبه را با بنده انجام داديد.

گفتني است، کیوکوشین یکی از سبک‌های کاراته غیرکنترلی است. این رشته توسط ماسوتاتسو اویاما (۱۹۹۴–۱۹۲۳۰) استاد ژاپنی (کره‌ای تبار) هنرهای رزمی بنیان نهاده شد و امروزه این رشته به یکی از موثرترین هنرهای رزمی جهان تبديل شده است.

انتهای پیام/