08:11 - 1396/10/17
کد خبر: 74226

به مناسبت تظاهرات خونین 18 دی ماه 57روستای نیارق:

مراسم یادواره شهدای ملی نیارق با محوریت زنان شهید در اردبیل برگزار شد+ عکس

به مناسبت تظاهرات خونین 18 دی ماه 57 روستای نیارق یادواره 18 زن شهید با محوریت زنان شهید محله نیارق در مسجد جامع نیارق برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازبانوی کوثر،به مناسبت تظاهرات خونین 18 دی ماه سال 57 روستای نیارق یادواره 18 زن شهید استان اردبیل با محوریت زنان شهید محله نیارق عصر روز شنبه در مسجد جامع نیارق برگزار شد.

در این یادواره که با محوریت شهیده ملک منظر واحدی و نازیلا رحیمی از شهدای محله نیارق برگزار شد، مسئولین استانی و خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

زندگی نامه شهدای زن روستا نیارق را در ادامه بخوانید.

بانوی شهیده ملک منظر واحدی:

ملک منظر واحدی در فروردین سال 40 در روستای نیارق در یک خانواده پر جمعیت و تقید به آداب و سنن مذهبی به دنیا آمده است. پدرش شغل زغال فروشی  با درآمد کم اما پر برکت داشت.

ملک منظر دوره ابتدائی را به پایان رسانده ولی به دلیل نبود امکانات و سختی راه و مشکلات از ادامه تحصیل باز مانده است.

در یکی از روزها طبق معمول به راهپیمایی می رود. کوچه های خاکی روستا پر از جمعیت معترض بود که شعار می دادند. زمزمه های پیروزی و فرار شاه به گوششان رسیده بود.

نیروهای نظامی از راه می رسند و راه را بر آنها سد کرده و از مردم می خواهند که متفرق شوند.

قبل از این که ملک منظر به مدرسه برسد، معلم متوجه هجوم ماموران شده و دانش آموزان را از در پشتی ساختمان به بیرون هدایت می کند.

در این میان ملک منظر تیر می خورد و از ناحیه سر به شدت زخمی می شود  در نهایت، ملک منظر تازه عروس با جنین شش ماهه ای در شکمش نزدیک سحر به شهادت می رسد.

 

بانوی شهیده نازیلا سید رحیمی

در 31 کیلومتری اردبیل در سال 1343روستای نیارق فردی در یک خانواده پرجمعیت ، متدین و مذهبی به دنیا آمد. پدرش کشاورز و شاطر روستای نیارق که با دسترنج خود فرزندانی مومن و معتقد به اسلام را تربیت کرد.

 بعد از ظهر یکی از روزها در روستا راهپیمایی بر علیه رژیم شاهنشاهی می شود. نازیلا به مادرش کمک کرده تا کاری باقی نماند. به خواسته مادرش کوزه آب را برمی دارد تا بعد از راهپیمایی آن را از آب چشمه پر کرده و بیاورد.

هنوز عده ای از مردم نیامده بودند ؛ اما ماموران رژیم شاهنشاهی مستقر در پاسگاه روستا اسلحه به دست توی کوچه ها جولان می دادند.

نازیلا کوزه بر دوش از سر چشمه آب می آورده که توسط گلوله مامور مزدوری مورد اصابت گلوله ای از ناحیه سر قرار می گیرد. کوزه از دستش افتاده و می شکند. جسم خونین نازیلا را از میان جمعیت به درمانگاه می­رسانند، اما چون گلوله به سرش خورده بوده از دست پرستار کار زیادی بر نمی آید و به شهادت میرسد. روحشان شاد و راهشان گرامی

تصایر یادواره شهدای زن در مسجد نیارق

 

انتهای پیام/