16:54 - 1396/10/23
کد خبر: 74386

سد معبر حکایتی که در پارس آباد تمامی ندارد

پیاده روهای شهر در قرق مغازه داران/ حقوقی که به‌راحتی ضایع می‌شود

فرقی نمی‌کند مغازه مواد غذایی کوچک باشد و یا یک نمایشگاه اتومبیل، در این شهر همه فکر می‌کنند که استفاده از پیاده‌روها حق مسلم آن هاست و باید از این حق به بهترین شکل استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، مدت طولانی است که شهروندان پارس آبادي در جای جای اين شهر با پدیده سد معبر درحال دسته پنجه نرم کردن هستند و اگر مسئولان شهری و شهرداری نگاهی اجمالی به پیاده رو های موجود در سطح شهر و حتی خیابان ها داشته باشند متوجه سد معبر های داخل پیاده روها می شوند و این وضعیت با وجود عرض کم پیاده رو ها مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

نکته جالب توجه اینجاست که همین مختصر مکانی که برای عبور عابرین و پیاده رو ها در پارس آباد وجود دارد توسط مغازه داران مورد تصرف و تملک قرار گرفته است به گونه ای که فرد با دیدن این صحنه ها احساس می کند که مغازه داران با پرداخت عوارض صاحب قسمتی از پیاده رو ها می شوند.

////

بی توجهی مسئولان شهري نسبت به حقوق شهروندان زمانی بیشتر آشکار شده که سد معابر از داخل پیاده روها به داخل خیابان کشیده شده است و شاهد وانت بارها و میوه فروش هایی هستیم که به صورت زنجیر وار در وسط خیابان صف کشیده اند و هیچگونه برخوردی با آنها صورت نمی گیرد.

سد معبر و بی قانونی در پیاده روهای شهر پارس آباد با اينكه موضوع تازه ای نیست اما با گذشت زمان این معضل نه تنها حقوق شهروندان را لگد مال کرده است بلکه در نبود نظارت مسئولان رفته رفته به یک عرف تبدیل می شود.

فرقی نمی‌کند مغازه مواد غذایی کوچک باشد و یا یک نمایشگاه اتومبیل، در این شهر همه فکر می‌کنند که استفاده از پیاده‌روها حق مسلم آن هاست و باید از این حق به بهترین شکل استفاده کنند.

///

حقیقت این است که شهرداری در زمینه رفع سد معبر توسط مغازه داران و دستفروشان کوتاهی می کند و حتی اگر ماموران شهرداری به خاطر پیگیری های مداوم یک یا چند شهروند مجبور شوند مغازه داری را به رعایت قانون ملزم کنند، این رعایت قانون مدت زیادی طول نمی کشد و شخص مورد نظر پس از مدت کوتاهی دوباره قانون شکنی رایج شده خود را از سر می گیرد.

بر اساس اصل 9 ماده 96 تبصره 6 کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.

همچنین، بر اساس تبصره 1 ماده 55 قانون شهرداری ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز از آنها، میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

///

به هرصورت، تجاوز به حریم پیاده رو و معابر تجاوز به حقوق شهروندان است و یک مغازه دار وقتی اجناس خود را در این حریم می گذارد نه تنها به مردم کج دهنی می کند دستگاه های مجری را نیز زیر سئوال برده است چون که عدم برخورد با وی آنها را گستاخ تر نموده و این تخلف را حق قانونی خود می دانند و هستند بسیاری از این مغازه دارها که علاوه بر اجناس خود بخشی از پیاده رو را به عنوان حریم خود به دست فروشان داده و از آنها نیز بیگاری می کشند.

تسخیر بخش بزرگی از معابر و پیاده روهای شهر پارس آباد به ویژه در هسته ی مرکزی این شهر موجب شده است به غیر از آزار مردم این شهر بسیاری از مسافران و افرادی که وارد این شهر می ‌شوند در نخستین نگاه به آشفتگی مبلمان شهری و عدم قوانین و مقررات در این خصوص پی ببرند.

////

امیدواریم مسئولان امر فکری متناسب با نام پارس آباد مغان برای آبادانی این شهر انجام دهند.

انتهای پیام/