13:43 - 1396/11/10
کد خبر: 74843

دستاوردهای 39 ساله انقلاب اسلامی در شهرستان پارس آباد مغان + عكس

انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم بوده کـه دستاوردهای زیادی را در حوزه های مختلف در پارس آباد مغان به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم بوده کـه دستاوردهای زیادی را در حوزه های مختلف به همراه داشته است. پارس آباد مغان نیز از این قایده مستثنی نبوده و این شهرستان در این مدت شاهد تحولاتی شگرف در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی، عمرانی و زیربنایی، فرهنگي، اقتصادی و پزشكي و سلامت بوده است.

پارس آباد مغان كه ب‍ه‌ ل‍ح‍‍اظ ت‍ق‍س‍ی‍م‍‍ات‌ ک‍ش‍ور‌ی‌ ق‍ب‍ل‌ ‌از ‌ان‍ق‍لاب‌ در حد يك بخش هم نبود به بركت ‌ان‍ق‍لاب‌ اسلامي در سال 1371 ب‍ه‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌ارت‍ق‍‍ا يافت و علاوه بر شهرستان شدن پارس آباد، 3 روستاي آن نيز به بخش تبديل شدند كه امروزه اين بخشها بويژه اصلاندوز از همه لحاظ شرايط تبديل شدن به يك شهرستان را دارد.

///

پارس آباد مغان كه ب‍‍الغ بر 200 ‌ه‍ز‌ار ن‍ف‍ر ج‍م‍‍ع‍ی‍ت‌ با بیش از 200 روس‍ت‍‍ا در خود جاي داده است اولین ش‍‍ه‍ر پ‍رج‍م‍‍ع‍ی‍ت‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ اردبیل م‍ح‍س‍وب‌ م‍‍ی‌ ش‍ود كه پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی با بهره مندی از ظرفیت های کم نظیر در بخشهای مختلف توانسته است به دستاوردهای بزرگی در حوزه کشاورزی از جمله خودکفایی در تولیدات گندم، بذر ذرت، سويا و كلزا، سورگوم و محصولات باغي و سردرختي جهش خيره كننده داشته باشد بگونه اي كه اين شهرستان امروزه به يكي از قطب‌های توليد محصولات كشاورزي در استان و كشور تبديل شده است.

اگر بخواهیم گوشه هایی از دستاوردهای بخش کشاورزی در پارس آباد مغان را به عنوان بخش کوچکی از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی بررسی کنیم، مي توانيم به پروژه ملی پایاب سد خداآفرین اشاره كنيم، طرحي كه یکی از سرنوشت سازترین طرح‌های ملی و منطقه‌ای کشور است که با اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های مهار و تنظیم آب های مرزی و شبکه های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی با عنایت مقام معظم رهبری و همت دولت در شهرستان‌های پارس آباد و بیله سوار در حال اجرا است.

////

طرح عظيمي كه به گفته مسئولان، با اتمام آن 62 هزار هکتار از اراضی دیم و کم حاصلخیز در اراضی پایاب سد خداآفرین در دشت مغان، به اراضی آبی تبديل شده و براي 26 هزار نفر از بيكاران نيز فرصت اشتغالزايي ايجاد خواهد كرد.

بدون شك بهره مندي 100 درصدي شهروندان پارس آبادي و همچنين بيشتر روستاهای اين شهرستان از نعمت آب و برق، گاز، خدمات مخابرات و راههاي مواصلاتي مناسب از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامي تا به امروز است.

///

هر چند محرومیت های قبل از انقلاب در شهرستان پارس آباد شايد به اندازه ای باشد که با وجود گذشت 39 سال از عمر انقلاب هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد، اما به بركت همين انقلاب اسلامي تا كنون 247 روستا در شهرستان پارس آباد عمليات گاز رسانی انجام شده که در مقایسه با قبل انقلاب که شهرها حتي راه ارتباطي مناسبی نداشتند، بی سابقه بوده است.

راه اندازی شبکه های اطلاع رسانی و اتصال به بزرگراههای اطلاعاتی از جمله اینترنت از دیگر خدمات انقلاب اسلامی در روستاهاي شهرستان پارس آباد است كه علاوه بر اینکه در مراکز شهری مشترکان از خدمات اینترنت و شبكه هاي تلفن همراه بهره مند هستند، مخابرات اين امكانات را در مراکز روستایی و شهرک صنعتی به مشترکان سرویس ارائه می دهد.

از لوله كشي آب شرب، گاز، برق، خدمات مخابراتي، دسترسي به راههاي مواصلاتي مناسب، خانه بهداشت، شهرك صنعتي و ... در روستاها و مراكز شهري پارس آباد بگذريم، به ريشه كن شدن بي سوادي خواهيم رسيد كه تا قبل از انقلاب به طور میانگین 70 درصد مردم پارس‌آباد بیسواد و از سواد خواندن و نوشتن محروم بودند اما پس از پیروزی انقلاب با اجرای طرح مبارزه با بیسوادی، گام های بلندی در این راستا برداشته شد به طوری که 90 درصد مردم این شهرستان با سواد هستند.

////

از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در ب‍خ‍ش‌ ‌آم‍وزش‌ ‌ع‍‍ال‍‍ی‌ ‌كه در پارس آباد بوضوح ديده مي شود، تاسيس و فعاليت یک دانشکده دولتی، دانشگاه پیام نور، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده سماء، دو مرکز جامع علمی کاربردی1 و خانه كارگر می‌باشد. اما با توجه به ظرفیت‌های عظیم منطقه در حوزه کشاورزی ضرورت ارتقای دانشکده دولتی به دانشگاه کشاورزی انکار ناپذیر است.

در ب‍خ‍ش‌ حوزه ب‍‍ه‍د‌اش‍ت‌ و درم‍‍ان‌ قبل از انقلاب ت‍ن‍‍ه‍‍ا يك یا دو درمانگاه در‌ پارس آباد وج‍ود د‌اش‍ت‌، ‌ام‍‍ا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اک‍ن‍ون‌ دو ب‍ی‍م‍‍ارس‍ت‍‍ان‌، 12 م‍رک‍ز جامعه خدمات سلامت ب‍‍ه‍د‌اش‍ت ، 8 پايگاه 115 اورژانس پيش بيمارستاني شهري ، 57 خانه بهداشت روستايي و در این شهرستان ب‍ه‌ م‍ردم‌ خ‍دم‍‍ات‌ ‌ار‌ائه‌ م‍‍ی‌ د‌ه‍ند.

بيمارستان 160 تختخوابي شهداي پارس آباد مغان كه هم اكنون عملیات سیویل آن به پایان رسیده و تجهیزات چهارگانه نیز در حال نصب است،یکی ازمهم تریندستاوردهای طرح تحول نظامسلامتدولت بعد از گذشت 39 سال از عمر بابركت انقلاب اسلامي در شهرستان پارس آباد كه با افتتاح آن بخش زيادي از مشكلات مردم منطقه رفع خواهد شد.

////

یکی دیگری از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در پارس آباد مغان، داشتن فرودگاه در این شهرستان مرزی است؛ هر چند اين فرودگاه به عنوان قدیمی ترین فرودگاه استان اردبیل در سال 1352 تاسیس و مربوط به قبل انقلاب است كه بيشتر براي كاركنان كشت و صنعت مغان و پارس و نشست و برخاست هواپيمايي با بدنه سبك و سمپاش تدارك ديده شده بود، اما بعد از انقلاب و طي سالهاي اخير با صرف هزینه ای بالغ بر 260 میلیارد ریال و با بازسازی ساختمان، دستگاه كمك ناوبري و افزايش طوي و پهناي باند نشست و برخاست برای فرود هواپیماهای بزرگ همچون فوكر 100 و هواپيماهاي با بدنه متوسط که قابليت جابجايي مسافران زيادي در منطقه را خواهند داشت، فراهم شد.

////

اين را هم بايستي اضافه كرد كه فرودگاه پارس آباد مغان در سال 1381 از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان جدا و تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور شد و سند آن بعد از چندين سال همزمان با سی پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به طور رسمی به نام شرکت فرودگاههای کشور انتقال یافت.

بدون ترديد از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي در كشور و از جمله در شهرستان پارس آباد احداث سالن هاي ورزشي چند منظوره براي اوقات فراغت جوانان و ورزش دوستان در اين منطقه است.

////

عوامل خدماتی شاید در مهاجرت روستاییان به شهرها يا بالعكس نقش داشته باشد اما توجه به اوقات فراغت و فراهم کردن محیط‌ های ورزشی از عوامل مهم دیگر در جلوگیری از مهاجرت‌ها محسوب می‌شود، موضوعی که پیش از انقلاب توجه اندکی به آن صورت گرفته بود اما پس از پیروزی انقلاب مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفت بطوري كه حرکت‌های خوبی در زمینه توسعه خدمات ورزشی در مراكز شهري و روستايي صورت گرفت و امروزه به عينه قابل مشاهد است كه همگام با احداث سالن ورزشي در شهر اين امر در مراكز روستايي نيز محقق شده است.

هر چند بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، شهرستان پارس آباد در برخي حوزه ها از جمله صنعت گردشگري ظرفیت هایش مغفول و بخاطر مسائل و مشکلاتی هنوز توجه ویژه ای بدان ها نشده است که امیدواریم در سال های آتی با توجه جدی دولتمردان و مسئولین این شهرستان، پیشرفت ها و توسعه های روز افزون پارس آباد را در سایه همدلی و اتحاد مسئولان، شاهد باشیم.

گزارش: مرتضي بري

انتهای پیام/