21:57 - 1396/11/13
کد خبر: 74960

گله مندی تولیدکنندگان و کشاورزان از بروکراسی پروسه پرداخت تسهیلات اشتغالزا

بسیاری از کشاورزان از پروسه پرداخت تسهیلات گلایه مند هستند ضمن این که در مدت زمان اجرای طرح به دلیل غیر استاندارد بودن تجهیزات با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، با وجود اینکه بیش از 80 درصد اهالی شهرستان کوثر به شغل شریف کشاورزی مشغول هستند اما حمایت جدی در راستای اخذ تسهیلات اشتغالزا برای توسعه و پایداری زمین های کشاورزی در کاشت و برداشت محصولات از سوی بانک های عامل صورت نمی گیرد.

محصول مناسب در زمین خاصلخیز به بار می نشیند و آبیاری این محصولات از جمله یکی از اصول مهم در رشد محصول است که امروزه با عدم بارش کافی باران، عدم بهره مندی از پایاب سد گیوی و همچنین از بین رفتن آبهای سطحی و زیر زمینی امکان آبیاری حد اقل 80 درصد زمین های کشاورزی در این منطقه امکان پذیر نیست.

در 2 سال اخیر دولت در خصوص ارائه تسهیلات کشاورزی به کشاورزان مبنی بر توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی اقدام کرده است، سپاه و بسیج، صندوق مهر امام رضا(ع) و دیگر ارگان ها و نهاد ها در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال به ارائه تسهیلات اشتغالزا برای کارآفرینان اقدام کرده اند اما ظاهراً این اقدام تحسین برانگیز با رویکرد مناسبی برخوردار نبوده و به مشکل برخورده است.

کشاورزی در خصوص ارائه تسهیلات دولتی به خبرنگار کوثرخبر گفت: در پرداخت تسهیلات آنقدر مشکل تراشی می کنند که کشاورز از ادامه راه صرف نظر می کند.

وی ادامه داد: باید تشکیل پرونده کشاورزان تسریع شود و دست اندرکاران این بخش در پی سرعت بخشیدن به کارها باشند نه در پی مشکل سازی.

کارآفرین دیگری می افزاید: بانک ها و مسئولین آن قدر سنگ اندازی می کنند که تولیدکنندگان دلسرد می شوند و گویی فراموش کرده اند که طرف حساب آن ها تولید کننده است.

این کارآفرین کوثری ادامه می دهد: این امر موجب شده است که کشاورزان برای استفاده از تسهیلات تمایلی نداشته باشند و با هزینه خودشان اقدام کنند که در نتیجه این اندک بخش کشاورزی هم با تسهیلات خود کشاورزان به ثمر نشسته است که به علت کمبود نقدینگی متاسفانه هیچ توسعه و پیشرفتی هم حاصل نمی شود.

کشاورزی دیگر هم عنوان می کند: با آن که از مزایای آبیاری نوین و پرداخت تسهیلات مطلع هستیم اما ترجیح می دهیم برای اجرای این طرح مبالغ مورد نیاز را هر طور که هست از جیب خود پرداخت کنیم.

جوان کشاورز روستایی اضافه کرد: کشاورز باید بر سر مزرعه خود باشند نه این که در پی تشکیل پرونده و برداشتن سنگ های پیش پای آن برای دریافت تسهیلات باشد.

به گزارش خبرنگار کوثرخبر، کاهش نزولات جوی، مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و پایین رفتن سطح منابع آب زیرزمینی این هشدار را می دهد که باید هر چه سریع تر کشاورزان و دیگر دستندرکاران حوزه تولید را برای تغییر شیوه آبیاری ترغیب و با ارائه تسهیلات مورد نیاز، شرایط آن را فراهم کرد.

در این میان، تشکیل پرونده، پرداخت تسهیلات و همچنین استفاده از تجهیزات استاندارد آبیاری نوین می تواند به کشاورز در تحقق اهداف کمک کند در حالی که بسیاری از کشاورزان از پروسه پرداخت تسهیلات گلایه مند هستند ضمن این که در مدت زمان اجرای طرح به دلیل غیر استاندارد بودن تجهیزات با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

با وجود این که 85 درصد از هزینه تجهیز مزارع به سیستم های آبیاری نوین از سوی دولت به شکل بلاعوض پرداخت می شود اما مشکلات پیش روی کشاورزان موجب شده است روند اجرای این طرح ها در شهرستان به کندی پیش برود؛ اما کمبود آب در شهرستان به اندازه ای اراضی کشاورزی را تهدید می کند که در صورت اجرا نشدن به موقع طرح های آبیاری نوین، خطر هدر رفت آب و از دست دادن سرمایه های بخش کشاورزی را در پی دارد.

علیرضا علیپور، فرماندار کوثر نیز در این خصوص اظهار کرد: بانک‌های عامل از پذیرش ضامن بازاری اجتناب می‌کنند و اغلب از صاحبان طرح‌ها ضامن کارمندی می‌خواهند که این خود در شهرستان کوثر مشکلات جدی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: جالب است در شهرستان کوثر بانک‌های عامل با بهانه‌جوئی و طرح موضوعات واهی و درخواست مدارک غیرضرور از متقاضیان سعی در فراری دادن و انصراف آنها در دریافت تسهیلات اشتغالزا دارند که امیدواریم با درایت استاندار اردبیل و تذکری که به مدیران بانک‌های عامل داده می‌شود این مشکلات برطرف شود.

به گزارش کوثرخبر، لازم است مسئولان با موظف کردن بانکها مبنی بر آسان ساختن مسیر ارائه تسهیلات به کشاورزان اقدام کنند تا توسعه کشاورزی در شهرستان کوثر امکان پذیر باشد.

انتهای پیام/