09:56 - 1396/12/03
کد خبر: 75604

فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌وگوی ویژه خبری تشریح کرد؛

جزییات اقدامات و برخورد با دراویش آشوبگر در خیابان پاسداران

سردار رحیمی در گفت‌وگوی ویژه خبری جزییات اقدامات و برخورد با دراویش آشوبگر در خیابان پاسداران را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازخبرنگاران جوان؛  سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اغتشاشات اخیر در خیابان پاسداران تهران اظهار کرد: باید به بیست و نهم ماه گذشته باز گردم، دقیقا 5 صبح همکاران در گردش صبحگاهی سطح شهر به دو پراید مظنون شدند و به کنار یکی از خودروها رفتند و فرمان ایست دادند اما به یکباره خودروی مذکور اقدام به فرار کرد.

سردار رحیمی ادامه داد: همکاران خودروها را تعقیب کردند و پس از مدتی راننده خودرو اولی خارج شد و به خودروی دیگری رفت اما در نهایت آن خودرو نیز خراب شد و اشخاص متواری شدند و ماموران نیروی انتطامی نیز خودرو را به کلانتری منتقل کردند، این اتفاق در حوزه 103 گاندی اتفاق افتاد.

وی افزود: به دنبال این اتفاق یکی از همان افراد اعلام کرد که خودروی وی به سرقت رفته است و اطلاعات شخص به همه کلانتری ها مخابره شد لذا قرار شد که پرونده برای بررسی مقدماتی به دادسرا منتقل شود اما در مسیر یک پژو با 4 سرنشین سد راه ماموران انتظامی شد و ضمن آسیب رساندن به خودرو، سربازان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس متواری شدند.

سردار رحیمی تصریح کرد: از این چهار نفر که می خواستند دو فرد را فراری بدهند، یک نفر بازداشت شد و روز بعد حدود 50 الی 60 نفر وابسته به یک فرقه مقابل کلانتری شعبه 102 تجمع کردند و می گفتند که فلان فرد از فرقه ماست و باید آزاد شود لذا ما مذاکرات فراوانی با آنها انجام دادیم اما گوش ندادند و در نهایت تا ساعت پنج عصر خیابان پاسداران توسط این افراد تسخیر شد این افراد شعارهای هنجارشکنانه سر می‌دادند.

فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: ساعت پنج و 30 دقیقه عصر همان روز این افراد مردم عادی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به اموال عمومی نیز آسیب وارد کردند و قصد داشتند به کلانتری محل وارد شوند که همکاران ما با تیراندازی مانع این اقدام شدند که در نتیجه آنها به گلستان هفتم متواری شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از این افراد همان هایی هستند که به دلیل آزادی چند زندانی مقابل زندان اوین تجمع کرده و شعار سر می‌دادند و رفتارهای خارج از عرف داشتند، در آن زمان نیز همکاران ما به آنها گفتند که شخص متهم از هر فرقه ای باشد در مقابل قانون یکسان است که برخی قانع شدند و برخی دیگر نیز این حقیقت را نپذیرفتند.

 سردار رحیمی اذعان کرد: در جریان چند روز اخیر نیز با آنها صحبت کردیم اما به بهانه های مختلف پذیرای صحبت های ما نبودند، در نتیجه مقابل کلانتری تجمع کردند و قصد ورود داشتند اما ماموران نیروی انتظامی با آنها مقابله کردند و در ادامه آنها به سمت خانه شخصی به نام تابنده که یکی از دراویش است متواری شدند لذا همکاران بنده تصمیم گرفتند قائله را ختم کنند چرا که مردم از روند پیش آمده ناراضی بودند.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: ساعت حدود 6 عصر بود که ناگهان فردی جنایتکار با یک اتوبوس با سرعت همکاران نیروی انتظامی را زیر گرفت که منجر به شهادت سه نفر و زخمی شدن 9 نفر از ماموران شد.

سردار رحیمی ادامه داد: بنده به عنوان فرمانده نیروی انتظامی وارد صحنه شدم و قرار شد که ابتدا با این افراد مذاکره شود تا بدون فعالیت خشونت‌آمیز محل را ترک کنند و اگر چنین نشد ماموران وارد صحنه شوند.

وی بیان کرد: دو نفر از افراد این فرقه آمدند و گفتند که اشخاص اغتشاشگر از ما نیستند و ما با سران خود صحبت می‌کنیم تا این قصه تمام شود و بعد از حدود دو ساعت بازگشتند اما ما مطلب خاص و قانع کننده ای از آنها دریافت نکردیم.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اظهار کرد: ما اقدام و یا رفتاری که نشان بدهد تمایل دارند دست از اقدامات اوباش گرایانه خود بردارند، مشاهده نکردیم و تا ساعت 3:30 دقیقه نیز به آنها فرصت دادیم اما نتیجه ای حاصل نشد و در نهایت ساعت 4 صبح وارد عمل شدیم و در کمتر از ۱۵ دقیقه همه این افراد را با اقتدار و قدرت دستگیر کردیم.

وی  یادآور شد: به دنبال دستگیری راننده اتوبوس دریافتیم‌که این فرد سوابق جرمی زیادی در زمینه های مختلف دارد.

رحیمی با اشاره به هدایت کننده اغتشاشگران فرقه ای اذعان کرد: بهترین و بزرگترین هدایت کننده آنها سایت ها و فضای مجازی بود که از طرف ضد انقلاب ها اداره می‌شد.

وی تصریح کرد:وقتی ما با بزرگان این فرقه صحبت می‌کردیم می‌گفتند که آشوبگران از ما نیستند، اما قادر نبودند آنها را کنترل کنند و حتی اغتشاشگران را هدایت می‌کردند.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا پلیس و نیروی انتظامی زودتر وارد عمل نشد افزود: اصلی ترین موضوع در مدیریت اغتشاش های جمعی جان و مال مردم است و در محله ای که افراد فرقه ای به اغتشاش پرداختند حداقل 100 خانوار زندگی می‌کنند لذا ما می‌توانستیم بسیار تند عمل کنیم اما ممکن بود به جان و مال مردم آسیب های جدی وارد شود.

رحیمی بیان کرد: این اقتدار پلیس را می‌رساند که دقیقا در لحظه ای که اراده کرد، توانست در کمتر از 15 دقیقه بدون آسیب دیدن یک نفر قائله را ختم کند.

وی اضافه کرد: از کلانتری تا مقابل منزلی که آنها در آن استقرار داشتند 200 الی 300 متر فاصله بود و در این فاصله خانه ها و مغازه های بسیاری وجود داشت و ما شرایط زندگی مردم را مدنظر قرار دادیم .

فرمانده انتظامي تهران بزرگ با اشاره به اینکه در کمترین زمان با قدرت هم قائله و هم تمام افراد اخلالگر را جمع کردیم گفت: اجازه ندادیم این افراد از محل خارج شوند و در کمترین زمان آنها را دستگیر کردیم به طوری که جمع کردن اخلالگران گلستان هفتم، کمتر از 15 دقيقه طول کشيد، ما حتی برای جان این اوباش ها هم ارزش قائل هستیم.

وی با اشاره به اینکه خط قرمز نیروی انتظامی بر اساس تدبیر و ابلاغ فرمانده نیروی انتظامی امنیت و آرامش مردم است اظهار داشت: ما با قدرت و قوت مردم، مقتدرانه نظم و امنیت را در جای جای کشور برقرار می کنیم.

سردار رحیمی با بیان اینکه مردم خویشتنداری پلیس و سوءاستفاده طرف مقابل را متوجه می شوند گفت: از مردم تشکر ویژه می‌کنم زیرا در این دو روز پیام های مکرر و متعدد همدردی و تقدیر و تشکر داشتند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه پلیس مردم محور و متعلق به جامعه و خادم مردم است خاطرنشان کرد: با این گروه با اقتدار  برخورد خواهیم کرد و تیغ قانون به گردن آنها کشیده خواهد شد تا دیگر خط و نشان نکشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راننده اتوبوس ِمرگ که بود گفت: این فرد با رفتارهای وحشیانه داعشی دارای سوابق و جرائم متعدد فراوانی است به طوری که مدت‌ها بود ارتباط تنگاتنگی با این گروه داشت، در حداقل زمان ممکن این فرد معاند، ضد انقلاب ِ داعشی به حداکثر مجازات خواهد رسید.

سردار رحیمی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی و قضات زحمتکش تهران محکم به پای قضیه ایستاده‌اند افزود: پلیس برخورد قاطع و محکم با اخلالگران خواهد داشت.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به سوال دیگری پیرامون آمار خسارت‌های حوادث گلستان هفتم گفت: 26 دستگاه خودرو و 19  پلاک از خانه‌های مردم دچار خسارت شدند.

وی با اشاره به اینکه از همان شب عزیزان قضایی ، قضات و بازپرسان در کنار ما بودند ادامه داد : ما مدارک و اسناد لازم را از تخلفات آنها تحویل خواهیم داد تا سریع نتیجه برخورد قاطع بر روی آنها اعمال شود، قرار های لازم برای تک تک دستگیرشدگان صادر شده است.

سردار رحیمی با تاکید بر اینکه ما تا آخرین قطره خون بر روی آرمان های انقلاب ایستادگی خواهیم کرد اظهار داشت : برای امنیت و آسایش مردم هر کاری از دستمان برآید انجام می دهیم .

سردار رحیمی با اشاره به اینکه شهدای نیروی انتظامی برای آسایش، آرامش و امنیت مردم تلاش می کردند گفت : شهید بایرامی تک پسر بود و دو ماه بود که عقد کرده بود، اینها شهدای راه اسلام و انقلاب هستند، همانطور که بیش از 300 هزار شهید تاکنون تقدیم انقلاب شده است ، شهدا افراد خاصی هستند که انتخاب می شوند.

وی با اشاره به اینکه امنیت خط قرمز نیروی انتظامی است خاطرنشان کرد: فردا ساعت 9 و نیم صبح از مقابل ستاد فرماندهی تهران بزرگ واقع در تقاطع شریعتی - مطهری خیابان شهدای ناجا با حضور مقامات کشوری و لشکری مراسم تشییع شهدای نیروی انتظامی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: می‌خواهم از همین جا به خانواده ۳ شهیدی که برای برقراری نظم عمومی فدا شدند تسلیت بگویم.

 

 

انتهای پیام/