17:06 - 1396/12/07
کد خبر: 75736

با امضاي استشهاديه؛

گرازهای وحشی زحمات یک ساله کشاورزان مرزنشین پارس آباد را به تاراج می‎برند/ اهالی از نیمه تمام ماندن فنس‎کشی نوار مرزی ناراضی‌اند

به دنبال نيمه تمام ماندن فنس كشي بخشي از نوار مرزي پارس آباد مغان، روستاهاي محدوده مرزي اين شهرستان با امضاي استشهاديه اي نسبت به اين مساله ابراز نارضايتي كردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، سال هاست به علت فقدان قانون جامع و کامل در حوزه محیط زیست، اراضی کشاورزی پارس آباد مغان به ویژه مزارع حاشیه نوار مرزی این شهرستان به جولانگاه گرازهای وحشی تبدیل شده است.

حملات بی محابای گرازها علاوه بر ایجاد ترس و وحشت در بین کشاورزان و روستائیان، موجب کاهش شدید راندمان تولید محصولات و سبب پایین آمدن ارزش زمین های کشاورزی واقع در کناره های مرز شده و امکان کشاورزی در بخش وسیعی از اراضی پارس آباد مغان را با مشکل مواجه کرده است بطوری که این امر باعث شده تا کشاورزان همواره با خسارت های ناشی از حمله و دستبرد این حیوان مواجه شوند.

اين اتفاق در حالي چند سالي است كه دامن كشاورزان روستاهاي مرزي پارس آباد را گرفته كه اخيرا دولت در یک طرحی کل نوار مرزی از آستارا گرفته تا بیله سوار را فنس كشي کرده و تا نزدیکی شهرستان پارس آباد هم این طرح اجرایی شد و تنها چند کیلومتر تا اتمام فنس کشی نوار مرزي پارس آباد نمانده بود كه ادامه عملیات این طرح بنا به دلايل نامشخص از سال گذشته متوقف شد.

حال بيش از يك سالي از روي اين موضوع مي گذرد و هنوز اقدامي براي ادامه فنس كشي نوار مرزي پارس آباد انجام نشده است و اين امر باعث شده تا روستاهاي مرزي اين شهرستان كه به شغل كشاورزي مشغول هستند نگران به تاراج رفتن محصولات خود توسط گرازهاي وحشي هستند كه از آن طرف مرزهاي جمهوري آذربايجان به روستاهاي مرزي پارس آباد هجوم آورده و دسترنج يك ساله اين روستاييان را به تاراج مي برند.

این حیوانات که زیستگاه اصلی آنها حواشی و جنگل های رود مرزی ارس به ویژه آن طرف رودخانه است شبانه بصورت گله ای به مزارع حمله کرده و محصولات زراعی را که با زحمات طاقت فرسای کشاورزان به بار نشسته بی رحمانه درو می کنند و خسارت‌های فراوانی را به بار می آورند.

اين مساله باعث شده تا روستاهاي مرزنشين شهرستان پارس آباد اين روزها با امضاي استشهاديه اي نسبت به نيمه تمام ماندن فنس كشي نوار مرزي اين شهرستان معترض شده و خواستار ادامه تكميل فنس كشي شوند.

صیانت از محیط زیست و حیات وحش و حفظ زیست بوم یک منطقه مهم است و یکی از بدیهیات شکل گیری سازمانی به نام حفاظت محیط زیست نیز به همین جهت است، اما باید در کنار توجه به زیست بوم و حراست از جانواران وحشی، دسترنج، جان و مال و امنیت و آسایش اهالي بیشتر مورد عنایت و توجه مسوولان قرار گیرد.

تصوير استشهاديه به امضا رسيده اهالي روستاهاي مرزي فیروزآباد، قوشاقشلاق، بهرام آباد، قره قباق، حاح جعفرکندی، خانقشلاق، قاسمعلی كندي و دوست کندی شهرستان پارس آباد كه رونوشت آن به نماينده مردم پارس آباد در مجلس، فرماندار، امام جمعه و فرمانده هنگ مرزي شهرستان پارس آباد نوشته شده را در زير مشاهده مي كنيد.

////

انتهای پیام/