13:50 - 1396/12/08
کد خبر: 75766

در رثای اقتصاد مقاومتی!

در آستانه سال نو، گریزی می زنیم به سیاست ها، معنی و مفهوم شعار سال 96 که از سوی رهبر انقلاب به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشغال مزین شده و اینکه آیا عملکرد قابل قبولی در حوزه اقتصاد مقاومتی از سوی دست اندرکاران و فرماندهی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، کمتر از یک ماه به پایان سال 96 باقی مانده است، سالی که رهبر انقلاب از آن به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یاد کرده اند؛ درواقع "اقتصاد مقاومتی" همچون سال های گذشته مضمون اصلی و شاکله اعمال انجام یافته از سوی مسئولان امر قرار گرفته است.

در کاوش و واکاوی این سیاست ملی که از سوی قرارگاه اقتصاد مقاومتی فرماندهی می شود، به فعالیت ها و اقدامات شایسته ای دست یافتیم که ساماندهی اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی در سازمان ها و ادارات و همینطور پیگیری عملکرد ها من جمله از این اقدامات است.

اما آیا این شعار سال مد نظر رهبری و مردم به طور ملموس در سطح جامعه عملیاتی شده است؟

آیا همه دست اندکاران این مجموعه به هویت اقتصاد مقاومتی پی برده اند؟

آیا اقدامات انجام یافته در این خصوص قابل قبول یا کامل است؟

آیا تولید و اشغال مد نظر مردم در کشور احیا شده است؟

به گزارش کوثرخبر، می توان اقدامات و عملکرد دولت را نکته به نکته در این خصوص واکاوی کرده و به این سوالات پاسخ صریح و صحیح داد.

سهیل عسگری، کارشناس ارشد مدیریت اقتصاد کلان در این رابطه به خبرنگارکوثرخبرگفت: یکی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اکتفا به تولید داخل، تقویت و حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان و همینطور تعلیم و آموزش جوانان در این حوزه می باشد که بیشتر مد نظر قرار می گیرد، اما اولین تناقض در این رابطه به بخش واردات بر می گردد که دولت به این موضوع بیشترین اهمیت را داده و نسبت به ارتقا و تقویت داشته های داخلی کم توجهی کرده است.

وی ادامه داد: در بحث روانشناسی و فلسفه بر این موضوع اشاره شده است که هر شخصی بر هر عمل و رفتاری واکنش منفی داشته باشد بر ضد یا تناقض آن عمل خواهد کرد، به تبع اقتصاد مقاومتی نیز از این حیث مستثنی نبوده است.

کارشناس ارشد اقتصاد کلان افزود: اهمیتی که اقتصاد مقاومتی و سیاست های آن در کشوری که روز به روز تحریم و تهدید می شود، بی شک بیشتر بوده و قطعاً می بایست از سوی دستندرکاران آن مجموعه توجه ویژه ای صورت گیرد، اما در این میان برخی از مدیران و مسئولان کشوری به اهداف این سیاست ملی واقف نبوده و کمتر به سمت مقاومتی کردن اقتصاد کشور سوق پیدا می کنند.

عسگری افزود: دیدگان این نوع مدیران و مسئولان به بیرون از کشور به طور کل اهداف اقتصاد مقاومتی را تحت الشعاع قرار داده و اصل موضوع را زیر سوال می برد، دولتمردان با این اقدامات در واقع ریاضت اقتصادی را بطور ناچار در کشور عملیاتی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد ریاضتی عملاً یک سیاهه و برنامه «جیره‌بندی» از جنس ناچاری در مواقع اضطرار است؛ تحریم های پی در پی اقتصادی و ... از سوی غرب شاید این اضطرار را در کشور حاکم ساخته و دولت را مجبور به این دیدگاه کرده است، ولی این دلیل موجهی برای استفاده از نیروی انسانی داخل، حمایت از تولید کننده و کارآفرین داخلی و حرکت در مسیر تعالی اقتصاد درون زا نیست.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در عملکرد یک ساله دولت نقاط قوتی در خصوص اقتصاد مقاومتی مشاهده نمی شود، چراکه انسجام همگانی در این خصوص بین اقشار متعدد مردمی بخصوص مدیران و مسئولانی که در راس امور قرار دارند نهادینه نشده و یا به عبارتی هدف کلی این امر برای آنان نامفهوم مانده است.

عسگری با بیان اینکه ملزومات اقتصاد مقاومتی با واردات بی رویه از بین می رود، گفت: دولتمردان می بایست اقتصاد مقاومتی را محور و کانون تمرکز اصلی خود و اعمالشان قرار دهند، احیای تولید و اشتغال مد نظر رهبری و مردم تکیه گاه اصلی تمام فعالیت های اقتصادی به شمار آید که حرکت در این مسیر یکی از ملزومات احقاق حقوق مردمی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد: حال نباید در آستانه سال 97 که بی شک سیاستی مقاومتر در حوزه اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری مطرح خواهد شد بی تفاوت عمل کرد، با این وجود و با توجه به هجمه های دشمن نباید در سوگ اقتصاد مقاومتی نشست تا اقتصاد ریاضتی به طور خواسته یا ناخواسته در کشور عملیاتی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب پیشتر بارها به این موضوع اشاره فرموده و نارضایتی یشان را بیان کرده اند، اما فرصت همچنان برای دستندرکاران این حوزه برای جبران مافات باقیست و سال 97 فرصتی مغتنم برای عملیاتی ساختن اقتصاد مقاومتی در کشور است، بی شک با کنترل بازار ارز، بستن مرزها به روی کالاهای غیر ضروری و بی اساس، توجه به تولید داخلی و حمایت از تولید کنندگان و ... ملزومات این سیاست ملی است.

انتهای پیام/