09:55 - 1396/12/09
کد خبر: 75785

متکدیان غیربومی آفت این روزهای شهر گیوی

متاسفانه این روزها در آستانه عید، متکدیان غیربومی در شهر گیوی و روستا های اطراف گشت می زنند و ظاهری فقیرانه و مستمند را یدک می کشد؛ غافل از اینکه صاحبان این مشاغل درآمدی میلیونی دارند و سیرتی ماورای فقرا!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، نظم و انضباط شهری و خصوصیات فرهنگی و اجتماعی یک جامعه که مردم مدیریت کرده و در شکوفایی آن نیز نقش اساسی دارند از جمله عواملی است که می توان آن را در موفقیت یک جامعه مهم قلمداد کرد.

بنابراین اصل، فرهنگ بعنوان یک خصیصه ارزشمند برای مردمان آن جامعه بشمار می رود؛ درحالی که برخی نسبت به این مهم بی توجه بوده و در سایه غفلت برخی مسئولین در پَس یک مشکل، معضلی تقریباً لاینحل به نام"تکدی گری" را به وجود می آورند.

شغل کاذب تکدی گری در همه کلان شهر ها و حتی در شهرها و روستا ها رسوخ کرده و ظاهری فقیرانه و مستمند را یدک می کشد؛ غافل از اینکه صاحبان این مشاغل درآمدی میلیونی دارند و سیرتی ماورای فقرا!

با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که یک متکدی روزانه در پشت یکچراغ قرمز شهرستان اردبیل چه قدر درآمد دارد.

اگر در هر چراغ قرمز 70 ثانیه ای 20 اتومبیل متوقف کنند و هر کدام از رانندگان بطور میانگین 500 تومان به فرد متکدی به عنوان صدقه و ... ارائه دهد؛ وی 10 هزار تومان تنها در 70 ثانیه درآمد خواهد داشت و اگر روزانه در یک چهار راه 200 بار چراغ قرمز رخ دهد شخص متکدی چه قدر کاسب شده است؟!

بحث، درآمد خوب تکدی گری نیست بلکه افزایش روز به روز متکدیان از اقشار متعدد مردمی و همچنین تبدیل این پدیده نگران کننده به یک شغل اصلی است که متاسفانه نظر اکثر جوانان (زن و مرد) را به خود جلب کرده است که توجه مسئولین امر نسبت به شناسایی و ارائه راهکارهای اساسی در رابطه با دفع و رفع این آسیب را می طلبد.

این درحالی است که بنا به گفته بزرگان دین، انسان به هنگام نداری و فقر همواره بایستی عزت نفس خود را حفظ کرده، با استعانت از خداوند و مداومت بر توکل و تلاش، مراتب نیاز خود را به خلق آشکار نسازد و در حد توان نیز به شغل های آبرومند بپردازد؛ هرچند در کنار آن مسئول، مدیر و قشر دارا و توانمند را نیز موظف به کمک رسانی و حمایت از فقیران کرده اند.

فعالیت متکدیان در شهرها که اکثراً هم غیربومی هستند باعث تزلزل فرهنگ آن منطقه و همچنین عدم توسعه یافتگی را برای شهر ها رقم می زند که متاسفانه استان اردبیل و بتبع شهرستان کوثر هم از جمله آن مناطق است و تنها عزم مردم و همکاری مسئولین ذیربط را برای حل این موضوع می طلبد.

در واقع می بایست ریشه این شغل کاذب و البته میلیونی را در ضعف مدیریتی و وجود دیگر معضلات اجتماعی واکاوی کرد.

به گزارش کوثرخبر، حال این روزها در آستانه عید، متکدیان غیربومی با سفر به شهر گیوی آن هم بصورت سازمان یافته و گروهی پدیده ناهنجاری را با عناوین و شعار های متعدد به وجود آورده اند که آسایش را از اهالی گرفته و چون این منطقه به عنوان باغ شهر استان معروف بوده و منطقه گردشگری محسوب می شود، بیشتر از هر هر زمانی دیگر از مهر و عطوفت مردم منطقه سوء استفاده می کنند، متکدیان سوای داشتن شغل کاذب و اخذ مبلغ از اهالی، فقر فرهنگی را در شهر رقم زده اند و نظم و نظام شهری را از چهره منطقه زدوده اند.

 

انتهای پیام/