17:32 - 1396/12/20
کد خبر: 76098

نوروز گردی در پارس آباد؛

از «اولتان قلعه سی اشكانيان» تا «تپه نادرشاه افشار» + تصاویر

جادبه های تاریخی و طبیعی شهرستان مرزی پارس آباد مغان واقع در 220 کیلومتری مرکز استان اردبیل در انتظار مسافران نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، كمتر از 9 روز دیگر تا آغاز سال نو و فرا رسیدن ایام نوروز مانده است. بسیاری از هموطنانمان از هم اکنون به فکر برنامه ریزی تعطیلات نوروز برای سفر و گشت و گذار به  مناطق مختلف ایران هستند.

یکی از همین شهرهای گردشگری کشور، پارس آباد مغان واقع در استان اردبیل می باشد که از نظر تاریخی و باستانی جزء شهرهای غنی و کهن کشورمان است. در شهرستان پارس آباد آثار باستانی و تاریخی بسیاری از جمله: قلعه اولتان (اولتان قلعه سي)، تپه نادر شاه، سد میل مغان، چهل پله و درياچه مصنوعي شهرك (شهيد آيت اله غفاري)، تفرجگاه ساحلي و جنگل هاي كنار رود ارس، تالاب توپراق کندی و سایت احياي مغان (موغانا جیران) وجود دارد که می تواند منطقه و مقصد مناسبی برای مسافرت های نوروزی باشند.

آب و هواي مناسب و جاذبه های گردشگری با آداب و رسوم مختلف و غذاهای متنوع محلی پارس آباد مغان سبب شده این شهرستان نوروز هر سال مقصد سفر بیش تر مسافران و گردشگران باشد، بطوری که به گفته صمدی فرماندار شهرستان پارس آباد نوروز سال گذشته بیش از ۴۵ هزار گردشگر وارد شهر پارس‌آباد شده بودند.

این شهرستان در شمال اردبیل و با فاصله 222  کیلومتری مرکز استان در دشت مغان و در ارتفاع 20-40 متر از سطح دریا قرار گرفته است. شهرستان پارس آباد که قطب کشاورزی استان محسوب می شود حدود 60 کیلومتر مرز آبی ( به واسطه رود ارس) و 25 کیلومتر مرز زمینی با جمهوری آذربایجان دارد. آب و هوای این شهرستان در تابستان گرم و در زمستان و سایر فصول معتدل و خنک می باشد، دو رود مهم و پرآب آن ارس و قره سو (دره رود) در اقتصاد و کشاورزی منطقه اعتبار خاص داشته و از شریان های حیاتی استان به شمار می روند.

پارس آباد مغان با مساحتي بالغ بر 1383 كيلومتر مربع حدود 14 درصد از مساحت استان ارديبل را به خود اختصاص داده و شمالي ترين شهرستان استان مي باشد. وجود زمین‌های مناسب شرایط کشاورزی خوبی را در این منطقه مهیا کرده است بطوری که این منطقه با تولید محصولات کشاورزی همچون پنبه، گندم، چغندر قند، ذرت، برنج، دانه‌های روغنی (کلزا، سویا، سورگوم)، تولید محصولات باغی و سردرختی چون شلیل و گیلاس، آلوچه و زیتون و... و در بخش صنایع دستی و گردشگری هم با تولید ورنی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و فرش بافی به قطب محصولات کشاورزی، باغی و صنایع دستی کشور تبدیل شده است.

در این مجال با معرفی چند آثار و بنای باستانی و طبیعت بکر پارس آباد مغان به معرفی مختصری از این شهرستان مرزی می پردازیم که انتظار است مسافران نوروزی از این مکانهای گردشگری دیدن کنند.

جاذبه های تاریخی:

قلعه اولتان (اولتان قالاسی)

این قلعه نظامی قدیمی که در کنار رود ارس و فاصله 3 کیلومتری شهر پارس آباد واقع شده است بسیار بزرگ و باشکوه بوده به طوری که چیزی در حدود 320 هزار متر مربع مساحت دارد اما متأسفانه امروز بخش بسیار ناچیزی از آن باقی مانده است.

///

اين قلعه تاريخي در حاشیه جنوبی رودخانه ارس و فاصله 15 کیلومتری مرکز شهر یک روستا گردشگری به نام اولتان قرار دارد که دارای محوطه‌های باستانی و ساحل زیبای رودخانه ارس است.

این قلعه که در جبهه شمالی آن رود ارس و در قسمت جنوبی روستای اولتان آن قرار دارد یک دژ (قلعه) نظامی است که بانيان نخستين آن اشکانيان بوده اند و به واسطه استحکام و موقعيت مناسبی که داشته تا قرن دوازدهم هجری از آن استفاده شده است. سفالهای متنوعی که از این آثار تاریخی بدست آمده، مويد اين است که این قلعه در دوره های مختلف اسلامی از اهميتی بالایی برای اشکانیان برخوردار بوده است.

قلعه اولتان با اینکه در سالهای گذشته به علت تغيير مسير رودخانه ارس قسمتی از آن شسته شده و قسمتی دیگر توسط برخی سودجویان تخریب و یا از بين رفته است اما با وجود اين قسمت اعظم آن هنوز در زير خاک مدفون است. توان و زيبايي كه در اطراف قلعه و خود قلعه دارد مي تواند روزانه هزاران نفر گردشگر داخلي و خارجي را به خود جذب كند و ضمن ارز آوري، صدها شغل نيز ايجاد كند که این امر تنها بسته به همت مسئولان و میراث فرهنگی و گردشگری برای احیاء این آثار باستانی دارد.

تپه نادری (تپه نادرشاه)

تپه نادری (ارگ قدیم اصلاندوز) محل تاج گذاری نادرشاه افشار است که در بخش جنوبی بخش اصلاندوز از توابع شهرستان پارس آباد واقع شده و حدود 30 متر ارتفاع دارد که قدمت تاریخی آن به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد و آثار خشتی و سفالی مختلفی مربوط به دوران متفاوتی از پارتیان تا مسلمانان در آن یافت شده است.

////

تپه نادری (نادرشاه) در تلاقی رود ارس و دره رود اصلاندوز قرار دارد که محيط اطراف آن حدود 1500 متر و طول آن 120 متر و عرض آن حدود 100 متر است. تحقیقات نشان می دهد که ظاهرا اين محل در سده های متمادی واحد مسکونی بزرگی را تشکيل مي داده که از هزاره اول پيش از ميلاد تا اواخر سده يازدهم هجری قمری مسکون بوده شايد قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از ميلاد نيز برسد.

تپه نادری از منظر تاريخی قابل توجه است در اين مکان بود که نادرشاه جهت خلع شاه طهماسب دوم صفوی انجمن بزرگی تشکيل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهاسب ميرزا و رسيدن وی به تخت سلطنت شد.

اين تپه تاریخی که همانند قلعه باستانی اولتان مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته و تا کنون نیز در حصار و دور از دسترس گردشگران و مسافران مانده را مي توان تنها با بهسازي و خارج كردن از محوطه نظامي به يكي از مهمترين جاذبه هاي تاريخي و طبيعي منطقه تبديل كرد که هر ساله گردشگران بسياري را از داخل و خارج از کشور را به خود جلب نمايد که که این امر هم تنها بسته به همت مسئولان و میراث فرهنگی و گردشگری برای احیاء این اثر باستانی دارد.

جاذبه های طبیعی:

سد میل مغان

سد میل مغان با قرار گرفتن بر روی رودخانه ارس و نقطه صفر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان یکی از جاذبه های بکر بخش اصلاندوز است که از نوع انحرافي نيمه متحرك با بدنه بتني و خاکي مي باشد و در واقع سد مخزني ارس و سد انحرافي ميل مغان بر روي رودخانه ارس در فاصله مشترك ايران و آذربايجان وجود دارد كه بهره برداري از آنها در سال 1350 شروع شد و آب اين رودخانه به وسيله كانال هاي تعبيه شده روی سد ميل به مصرف آبياري اراضي كشاورزي رسيده و سبب رونق كشاورزي و اقتصادي منطقه شده است.

///

از سویی تالاب این سد که بر اساس معیارهای کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی معرفی شده است با داشتن جاذبه بکر و قرار گرفتن در مسیر خروجی شهر اصلاندوز به طرف منطقه آزاد ارس (جلفا) این امکان را برای مسافران فراهم کرده است که لحظاتی کنار جاده نگه داشته و از این طبیعت بکر آبی سد میل مغان نفسی تازه کنند.

درياچه شهرك شهيد آيت اله غفاري (درياچه مغان)

دریاچه شهرک شهید غفاری یکی از جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شود که سالانه هزاران نفر از دوستداران طبیعت از این دریاچه و جنگلها و مناظر و چشم اندازهای باصفا و سرسبز پیرامون آن دیدن می کنند.

////

این دریاچه در کنار ورودی شهرک شهيد آیت الله غفاری و مجتمع بزرگ کشت و صنعت مغان در 23 کیلومتری جنوب غربی شهر پارس آباد و کنار روستای ابراهیم کندی قرار دارد و مساحت آن 140 هکتار است.

درياچه مصنوعي شهرک مغان يكي از پديده هاي ارزشمند از نظر ملي و بين المللي و در خور توجه است که ارزش اقتصادي آن از دير باز شناخته شده و در طول سال ها مردم منقطه از بركت آن بهره مند شده اند.

 

///

چهل پله (قرخ پیله) شهرك

چهل پله یکی از جاذبه های بکر شهرک آیت ا... غفاری است که با طبیعت جنگلی کنار آن به جرات می توان گفت در تمام فصول پذیرای هزاران نفر از گردشگران می باشد که با توسعه پارك جنگلی و احداث مجتمع رفاهی و تفریحی در حاشیه این منطقه می توان پای مسافران و گردشگران زیادی را به این مکان باز کرد.

رودخانه ارس (آراز چایی)

بدون شک یکی از زیباترین دیدنی‌های پارس آباد مغان رودخانه مرزی ارس است. این رودخانه بیش از 1000 کیلومتر طول دارد که از کوه‌های بینگول داغ ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از مرز کشورهای ترکیه، ارمنستان، ایران و آذربایجان عبور می‌کند.

راز مهمترین و پرآب ترین رودخانه شمالی ایران در منطقه آذربایجان است كه از غرب جلفا تا پارس آباد مغان (استان اردبیل) در طول نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان جریان دارد و پس از طی مسافتی سرانجام به دریای خزر می ریزد.

ارس كه در زبان ترکی آذربایجانی «آراز» نامیده می شود با رودخانه خروشان و جنگل های سرسبز و گونه‌های گیاهی و پرندگان مهاجرش از جاذبه های بکر و طبیعی است که همه ساله می تواند پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری شود.

تفرجگاه گردشگري ارس (پارك ساحلي ارس)

تفرجگاه گردشگري ارس پارس آباد كه در نقطه صفر مرزي ايران با جمهوري آذربايجان واقع شده يكي از جاذبه هاي گردشگري در نوار مرزي این شهرستان محسوب مي شود كه با چشم اندازهای بی بدیل و چشم نواز، سالها به خاطر مقررات خاص تردد در نواحی مرزی دور از دسترس همگان مانده بود كه در سالهای اخیر با همت مسئولان براي گردشگران بازگشايي شده است.

///

 

تالاب تپراق کندی

تالاب تپراق کندی با 15 هکتار وسعت در ضلع جنوبی روستاي تپراق کندی از توابع بخش اسلام آباد شهرستان پارس آباد قرار داشته و فاصله اين روستا با تالاب 900 متر می باشد.

////

این تالاب به دلیل قرارگیری در کناره رودخانه ارس و حاشیه جاده مواصلاتی پارس آباد - اسلام آباد علاوه بر اینکه نقش یک سیل گیر را عمل می کند باعث بوجود آمدن طبیعتی جذاب برای اهالی و گردشگران و همچنین زیستگاه مناسبی برای استفاده پرندگان آبزی و کنار آبزی شده است.

 

////

سایت احياي مغان (موغانا جیران)

سایت احیای آهوی دشت مغان با زمینی به مساحت 50 هکتار در قشلاق علملو در 45 کیلومتری شهر پارس آباد واقع شده است. گونه آهوی پرورش یافته در این سایت که موغانا جیران نامیده می­ شود، از نظر زیبایی در نوع خود بی نظیر می‌باشد‌.

صنایع دستی:

قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی و البته ورنی‌از کهن ترین صنایع دستی عشایر و روستاییان شهرستان پارس آباد مغان است که دارای شهرت فراوان و اهمیت ویژه ای هستند که نقش و نگارهای زیبای روی بدنه‌ آن ها بیش ‌تر از طبیعت منطقه و شیوه زندگی عشیره‌ای آن ها الهام گرفته است.

////

به جزء صنایع دستی که به آنها اشاره شدفرش بافینیز از مهم ترین صنایع دستی منطقه پارس آباد است که هم اکنون نیز بیشتر زنان این منطقه از این راه کسب درآمد می کنند.

گزارش: مرتضي بري

انتهای پیام/