15:24 - 1396/12/21
کد خبر: 76127

آیین های نوروز در گرمی/ از عیدی برون برای عروس تا آیین سنتی "قره بایرام"

بر اساس رسمی دیرینه در شهرستان گرمی در اسفندماه، هر هفته جشنی برای استقبال از بهار بر پا می شود و معمولا مردم این جشن ها را از اولین چهارشنبه اسفند معروف به "چله چرشنبه" (چهارشنبه چله) شروع می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسیفار،بر اساس رسمی دیرینه در شهرستان گرمی در اسفندماه، هر هفته جشنی برای استقبال از بهار بر پا می شود و معمولا مردم این جشن ها را از اولین چهارشنبه اسفند معروف به "چله چرشنبه" (چهارشنبه چله) شروع می کنند. دومین چهارشنبه به" سو چرشنبه"(چهارشنبه آب)معروف است، سومین چهارشنبه نیز" اوت چرشنبه“ (چهارشنبه آتش) و چهارمین چهارشنبه نیز ”گول چرشنبه“ (چهارشنبه گل) نامیده می شود.

●خانه‌تکانی

خانه‌تکانی یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم شهرستان گرمی به آن پایبندند. در این آیین، تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شستشو و تمیز می‌شوند.

●آتش‌افروزی(چهارشنبه سوری)

رسم افروختن آتش، از زمان‌های کهن در مناطق نوروز متداول شده است. این رسم به‌صورت روشن کردن آتش در شب آخرین چهارشنبه سال متداول است. این مراسم چهارشنبه‌سوری نام دارد. پریدن از روی آتش در چهارشنبه سوری بین مردم گرمی نیز رایج است.

●خرید و آماده شدن برای استقبال از عید

در شهرستان گرمی چند روز مانده به آغاز سال جدید (نوروز)، افراد خانواده برای خرید لباس عیدشان به بازار و فروشگاه ها می روند و لباس های نو و پارچه های رنگین، خریداری می کنند. در واقع افراد خانواده با خرید لباس نو و تغییر ظواهر زندگی نشاط خاصی ا به زندگی خود می بخشند.

●عیدی برون برای عروس (گلینه بایراملیغ آپارماق)

جوانانی که در طي سال ازدواج کرده اند، از طرف خانواده داماد هدایایی به عنوان عیدی به خانه عروس می فرستند، البته این مراسم در شهرستان گرمی برای اعیاد مذهبی مثل عید قربان نیز به جای آورده مي شود.

●زیارت اهل قبور

یکی دیگر از آداب عید نوروز،رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهای سال نو و نیز برگزاری مراسم تحویل سال در کنار قبور شهدإ از دیگر آداب دینی نوروز است.تشرف و حضور در اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه و برگزاری مراسم تحویل سال نو در آن مکانها نیز از جمله آداب نوروز می باشد.

●آیین سنتی "قره بایرام"

مردم شهرستان گرمی در روز چهارشنبه آخر سال به منزل کسانی که عزیزانشان را از دست داده اند می روند و فاتحه می خوانند و حتی نزدیکان متوفی سبزه و سمنو هم برای خانواده های وابسته می برند، این مراسم هنوز هم با همان قوت سابق انجام می شود.

●سفره هفت سین

هنگام حلول سال نو اعضای خانواده بر سر سفره هفت سین می نشینند، بزرگترها و حتی دیگران قرآن می خوانند و همگی ذکر خداوند را گفته و دعا و ثنا می کنند، آنان شکرگزاری کرده، آرزوی سلامتی و موفقیت می نمایند، لباس نو می پوشند، تبریک می گویند و عیدی می دهند که معمولا از طرف بزرگترها به کوچکترهاست.

سفره ای که مردم این شهرستان همانند ساير ایرانیان در موقع نوروز تزئین می کنند باید دارای شرایط زیر باشد: با حروف سین شروع شود، ریشه گیاهی داشته باشد، خوردنی باشد، اسم مرکب نباشد و برای بدن سودمند باشد.

●دید و بازدیدهاي نوروزي در شهرستان گرمی

دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورتها و بیرون ریختن غم و اندوهها از دل و آماده شدن براى فعّالیّت‌هاى مختلف ثمربخش در سال نو، و مانند اینها، این امور و مانند آن جنبه‌هاى مثبت مراسم نوروزى است که در شهرستان گرمی نیز مثل سایر مناطق کشورمان برگزار می شود.

●طبیعت‌گردی سیزده‌به‌در

مردم ایران روز سیزدهم فروردین، به مکان‌های طبیعی مانند پارک‌ها، باغ‌ها، جنگل‌ها و ماطق خارج از شهر می‌روند. این مراسم سیزده‌به‌در نام دارد. از کارهای رایج در این جشن، گره زدن سبزه و گفتن دروغ سیزده است.

سرانجام آخرین روز از روزهای فروردین(عید نوروز) روز سیزده بدر است، در این روز مردم به مکان‌های طبیعی مانند پارک‌ها، باغ‌ها، جنگل‌ها و ماطق خارج از شهر می‌روند. انواع غذاهای خوشمزه و اشتها برانگیز و ذائقه نواز می پزند هنگام نهار با انواع سبزیجات، ماست، دوغ و خورشت های رنگارنگ و انواع آش های محلی سفره را زینت داده و رنگین می کنند.

از کارهای رایج در این جشن، گفتن دروغ سیزده است. همچنين در اين روز بنا بر سنتي كهن جوانان دم بخت نیز در صحرا و دشت، میان سبزه زاران و باغات، به نیت رفتن به خانه بخت و خوشبخت شدن بر سبزه ها گره می زنند و ...

 

 

انتهای پیام/