15:24 - 1397/02/02
کد خبر: 76419

آغاز کاشت محصولات جالیزی در اراضی کشاورزی اصلاندوز/استفاده کشاورزان از آبیاری قطره ای برای مدیریت صحیح مصرف آب+تصاویر

همزمان با نیمه اول فصل بهار کاشت انواع محصولات جالیزی در اراضی کشاورزی اصلاندوز مغان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،شهر مرزی اصلاندوز مغان در شمال غربی استان اردبیل در مجاورت مرز مشترک کشور جمهوری آذربایجان از گذشته با دارا بودن زمین‌های حاصلخیز رتبه نخست را در کاشت محصولات جالیزی دارا بوده است که  عمده بازار فروش این محصول را به خود اختصاص داده بود. به طوری که انواع هندوانه این شهرستان به خارج  از استان صادر می‌شود.

منطقه مغان به ویژه اصلاندوز با دارا بودن خاک حاصلخیز در تولید محصولات جالیزی مرغوب زبانزد کشور است و کشاورزان زحمتکش این روزها مشغول کاشت این محصولات هستند.

برخی از کشاورزان جالیزکار از آبیاری قطره ای و نوین استفاده می کنند که علاوه بر افزایش بهره وری کشاورزی،آسان‌ترین راه آب دادن به هر گیاه مانند درختان و تاکها‌ست و کمبود رطوبت خاک را قبل از پیداش مکش بالاتر اثر مصرف آب ‏به وسیله گیاه از طریق تبخیر و تعرق،بر طرف می‌سازد . یک سیستم آبیاری قطره‌ای به علت کاربرد موثر آب و نیروی کارگر دارای مزایای ‏آگرونومیکی ، آگروتکنیکی و اقتصادی منحصر به فرد است.

از طرفی تغییر در نوع کشت محصولات کشاورزی جالیزی با بهره‌گیری از پوشش پلاستیک در مقابله با سرما به روش مالچی زمینه رشد زودهنگام این محصول را فراهم کرد و زودرس بودن و کیفیت محصولات جالیزی از عمده امتیازات روش کاشت با پوشش پلاستیکی است که به نسبت با کشت به صورت طبیعی به زمان و آب کمتری نیاز دارد.

سید عباس مینایی بخشدار اصلاندوز در این خصوص به خبرنگارارس تبارگفت:با توجه به آب و هوا و خاک مناسب در سال97 در حدود یک هزار هکتار محصولات جالیزی از جمله هندوانه،گوجه فرنگی،خیار،خربزه و سایر محصولات به زیر کشت رفته است که دراین راستا هم اکنون افراد بسیاری از جامعه کشاورزان مشغول بکار در این مزارع هستند.

وی افزود:با توجه به اینکه در تولید این محصولات جالیزی مرغوب، مولفه های زیست محیطی رعایت و از روش های نوین کشت استفاده شده دارای بازار مناسب و طرفداران زیادی است که انشالله به بازارهای داخل کشور و استان عرضه خواهد شد.

به گزارشارس تبار،کشاورزان زحمت کش در زیر آفتاب گرم مغان در راستای حمایت از تولیدات ملی شبانه روزی تلاش می کنند که امید است مسئولان هنگام برداشت این محصولات بفکر حمایت از کشاورزان باشند.

تصاویری از مراحل کاشت محصولات گوجه فرنگی و هندوانه قرمز و آناناسی در روستاهای محبوب کندی و بهرام کندی اصلاندوز را در ادامه ببینید..

 

انتهای پیام/