09:42 - 1397/02/17
کد خبر: 76455

افزایش حفاری های غیر مجاز در نمین؛

سودجویان منطقه باستانی محمد شیخ را مورد هدف قرار دادند

در روزهای گذشته منطقه باستانی محمد شیخ نمین درنزدیکی روستای بویاغچلو مورد تجاوز افراد سودجو و قاچاقچیان اشیاء تاریخی قرارگرفت؛ سودجویانی که تنها منافع شخصي خود را در نظر مي گيرند و هويت و اصالت منطقه برايشان بي معني است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما؛ تمدن کهن، غنی و پربار ایران در عرصه های مختلف هنر و فرهنگ، شاهکارهای بی نظیری به جهان ارزانی داشته و به همین دلیل و به خاطر انگیزه های آزمندانه هیچ وقت از تعرض، دستبرد و غارت مصون نبوده و هر روز شاهد ارتکاب جرایم گوناگون علیه میراث تاریخی، فرهنگی هستیم. یکی از این جرایم، حفاری و کاوش غیرمجاز به قصد کشف میراث تاریخی و فرهنگی است که سابقه ای طولانی در حیات تاریخ بشر دارد.

در این میان شهرستان نمین از آثار تاریخی و مذهبی شاخصی و غنی برخوردار است. اما به دليل نبود توجه کافي در حفظ و حراست از آن ها در حال نابودي يا غارت از سوي چپاولگران است و هر از چندگاهی از گوشه و کنار شهرستان خبرهایی مبنی بر حفاری و کاوش غیرمجاز توسط سودجویان به قصد کشف میراث تاریخی به گوش می رسد طوری که دیگر اهالی به این خبرها عادت کرده اند.

 چند روز پیش هم منطقه باستانی محمد شیخ نمین در نزدیکی روستای بویاغچلو که با فاصله حدود 600 متری از روستای بویاغچلو و اوچ بلاغ قرار گرفته است مورد تجاوز افراد سودجو و قاچاقچیان اشیاء تاریخی قرارگرفت؛ سودجویانی که تنها منافع شخصي خود را در نظر مي گيرند و هويت و اصالت منطقه برايشان بي معني است.

گفته می شود این مکان درسال های بسیار دور منطقه مسکونی بوده که بر اثر حملات و درگیری های تاریخی از بین رفته و متروکه شده است و هم اکنون نیز برخی آثار شکسته و ریز تاریخی در زیر خاک به جا مانده  و حین حفاری بیرون می آیند.

غارت آثار باستانی و تاریخی و حفاری مراکزباستانی در شهرستان نمین بسیار زیاد است و طی سالیان گذشته بطور مداوم وجود داشته است و این حاکی از آن است که مسئولان مربوطه در مقابله با این قاچاقچیان بسیار ضعیف عمل می کنند.

باتوجه به وجود برخی از آثار کم یاب و کم نظیر تاریخی در اقصی نقاط شهرستان، اگر با سرعت و قاطعیت ویژه با این سودجویان برخورد نشود بیم آن می رود که آثار ملی و کم نظیر فرهنگی و تاریخی شهرستان نیز مورد تجاوز آنان قرار گیرد؛ چرا که نمین جزء شهرستان هایی است که آثار و اماکن تاريخي زیادی دارد بطوري که زبانزد همگان بوده و هر ساله گردشگران زيادی براي بازديد به اين شهرستان سفر مي کنند.

از آنجایی که آثار باستانی هر شهر پیشینه تاریخی آن منطقه را بیان می‌کند، بنابراین حفاظت، نگهداري، مرمت و بازسازي اماکن تاريخي و باستاني مستلزم همکاری و همیاری تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و عموم مردم است.

انتهای پیام/