11:52 - 1397/05/03
کد خبر: 77154

مسئول پروژه فرهنگ لغت ترکی آذربایجانی خبر داد؛

جمع آوری ۲۳۷ هزار لغت در فرهنگ لغت ترکی آذربایجانی/ تهیه نرم افزار جمع آوری لغات ترکی در اردبیل

مسئول پروژه فرهنگ لغت ترکی آذربایجان از جمع آوری ۲۳۷ هزار لغت ترکی در مرحله کتابخانه ای فرهنگ لغت ترکی خبر داد.

احد بیوته در گفت و گو با خبرنگارسبلان‌ما، اظهار داشت: تدوین و گرد آوری لغت نامه ترکی آذربایجان با دستور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از اسفندماه سال ۹۵ با هدف حفظ و نگهداری از لغات ترکی بومی و احیای داشته های بومی و تحکیم وحدت ملی در اردبیل شروع شده است.

وی با اشاره به نقش خطیر ادبیات در تحکیم وحدت ملی اقوام کشور ، تصریح کرد: گاهی یک لغت چنان دارای ریشه و داشته تاریخی است که با فراموشی و از بین رفتن آن، ممکن است که داشته ها و پیام های آن نیز از بین رود.

مسئول پروژه فرهنگ لغت ترکی آذربایجانی بیان کرد: در صورت از بین رفتن لغات ناب ترکی ، بی تردید لغات بیگانه جایگزین شده و همان لغت فرهنگ متفاوت خود را به جامعه منتقل می کند که این مساله نگران کننده است.

بیوته از جمع آوری ۲۳۷ هزار لغت ترکی خبر داد و ابراز داشت : ۳۵ نفر از اساتید، دانشجویان و کارشناسان ادبیات در این پروژه مهم همکاری می کنند که تا پایان مرحله کتابخوانی ۲۵۰ هزارلغت ترکی جمع آوری می شود.

وی عنوان کرد: سنگین ترین مرحله تحقیق و جمع آوری لغات مرحله میدانی که با برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم در کلیه نواحی روستایی استان حضور پیدا کنیم و نسبت به جمع آوری لغات بومی ترکی مناطق اقدام کنیم.


مسئول پروژه فرهنگ لغت ترکی آذربایجانی از تهیه نرم افزار جمع آوری لغات ترکی برای دسترسی به لغات و معنی آن ها در سراسر دنیا خبر داد و گفت: امیدواریم بعد از پایان این لغت نامه و انتشار آن ، شاهد افزایش آگاهی مردم نسبت زبان مادری و هویت دیرینه خود باشند.

انتهای پیام/313/1/5/ش