17:53 - 1397/05/06
کد خبر: 77214

در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی مطرح شد؛

برپایی نمایشگاه های بین المللی در توسعه صادرات غیرنفتی یک امر ضروری است / محصولات تولیدی استان اردبیل افزایش یافت

برپایی نمایشگاه های بین المللی در توسعه صادرات غیرنفتی یک امر ضروری است و باید برای برطف کردن برپایی نمایشگاه های بین المللی در استان و کشورهای همسایه تدابیری اندیشید .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، جلسه صادرات غیرنفتی استان اردبیل ظهر امروز با حضور استاندار اردبیل در سالن شیخ صفی استانداری برگزار شد که در این جلسه عنوان شد آمار صادرات غیرنفتی استان اردبیل در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 72 درصد رشد داشته و ارزش صادرات به ارزش 25 میلیون دلار رسیده است.

برگزاری نمایشگاه  محصولات تولیدی استان‌ اردبیل در خارج از کشور از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود که استاندار اردبیل برای رفع موانع و مشکلات تجار و بازرگانان برای شرکت در این جلسات قول مساعد داده و اظهار داشت: برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها برای رونق صادرات محصولات تولیدی استام تاثیرگذار است.

مشکلات نمایشگاه های برون مرزی برطرف می شود

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل ظهر امروز در این جلسه با اشاره به این که باید در داخل استان نمایشگاه دائمی عرضه محصولات تولیدی دایر شود اظهار داشت: برای این که بتوانیم محصولات تولیدی استان را در حوزه‌های مختلف تبلیغ کنیم نیاز به حضور یک نمایشگاه دائمی عرضه محصولات و تولیدات استان اردبیل وجود دارد.

وی گفت: حاضر هستیم با مشارکت بخش خصوصی برای احداث نمایشگاه دائمی محصولات تولیدی استان مشارکت کنیم و در این زمینه اداره کل میراث فرهنگی استان نمایشگاه دائمی تولید، عرضه و فروش صنابع دستی اردبیل را در دستور کار قرار داده است.

بهنامجو در ارتباط با برگزاری نمایشگاههای عرضه محصولات تولیدی اردبیل در خارج از کشور افزود: برگزاری نمایشگاههایی که خارج از کشور برای معرفی محصولات تولیدی استان برگزار می‌شود برای توسعه صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش می‌کنیم مشکلات و موانع پیش روی برگزاری این نمایشگاه را برطرف کرده و بتوانیم به غیر از کشور جمهوری آذربایجان در سایر کشورها این نمایشگاهها را برگزار کنیم.

استاندار ادبیل تصریح کرد: روشهایی که سبب رونق عرضه محصولات تولیدی استان در خارج از کشور باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد و بی‌شک ما نیز از برگزاری این نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنیم.

بهنامجو بیان کرد: توسعه صادرات غیرنفتی برای رشد و افزایش واحدهای تولیدی و اشتغال در استان حائز اهمیت است که امیدواریم بتوانیم با کمک بخش خصوصی و اعطای یارانه و مشوق‌های دولتی به تجار و صادرکنندگان شاهد افزایش آمار صادرات در استان باشیم.

واردات اردبیل 52 درصد کاهش یافت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: برگزاری نمایشگاه محصولات تولیدی اردبیل در کشورهای خارجی باید به صورت قدرتمند توسط استان‌های شرکت کننده انجام شود تا کیفیت و حضور این استان در نمایشگاه‌های خارجی مورد تائید و باکیفیت بالا باشد.

سیدحامد عاملی افزود: سازمان صنعت و معدن استان موافق برگزاری چنین نمایشگاههایی در خارج از کشور است ولی متاسفانه به دلیل بالا بودن نرخ قیمت‌ها برای حضور در این نمایشگاهها باید نخست بررسی دقیقی در این ارتباط صورت گیرد و به دلیل بالا رفتننرخ ارزمتاسفانه بخش خصوصی علاقه‌ای برای شرکت در این نمایشگاه‌ها ندارد.

وی افزود: برای شرکت در این نمایشگاهها برای فعالان صادراتی باید یارانه تعلق گیرد که خوشبختانه در قانون بودجه امسال این یارانه پیش‌بینی شده که امیدواریم با تخصیص آن به فعالان و تجار این حوزه شاهد برگزاری نمایشگاه‌های تولیدی محصولات اردبیل در خارج از کشور باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به آمار صادرات و واردات استان تصریح کرد: در سال گذشته مجموع صادرات استان به ارزش 77 میلیون دلار بوده که 36  درصد افزایش را نشان می‌دهد و در سه ماهه نخست امسال نیز 25 میلیون دلار صادرات استان اردبیل انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 72 درصد رشد را نشان می‌دهد.

عاملی بیان کرد: عمده صادرات محصولات استان به جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان بوده و این در حالی است که آمار وارادت در سه ماهه نخست امسال سه میلیون و 600 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: ترکیه، آلمان و ایتالیا در صدر کشورهایی قرار دارند که کالا از آن‌ها وارد استان شده است.

به دنبال کمبود هزینه ها دفتر تجارت اردبیل در باکو بسته می شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: سال گذشته اتاق مشترک ایران و آذربایجان مجوز اولیه را برای برگزاری نمایشگاه محصولات تولیدی اردبیل در شهر گنجه جمهوری آذربایجان که دومین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود صادر کردند ولی متاسفانه بعد از گذشت چهار ماه و هزینه کرد 20 میلیون برگزاری این نمایشگاه کنسل شد.

بهروز پورسلیمان افزود: حتی والی شهر گنجه زمین رایگان در اختیار استان اردبیل برای برگزاری این نمایشگاه قرار داده بود که با مخالفت سفیر ایران در جمهوری آذربایجان برگزاری این نمایشگاه به یک باره لغو شد و منتظر هستیم در جلسه فردای سفرا با اتاق ایران این مشکل را مطرح و بتوانیم در این نمایشگاه حضور یابیم.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم ادامه فعالیت دفتر تجاری اردبیل در شهر باکوی جمهوری آذربایجان است چرا که ماهیانه به صورت 400 دلار برای این دفتر اجازه پرداخت می‌شود و با افزایش قیمت نرخ دلار پرداخت این هزینه امکان‌پذیر نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: از جمله فعالیت‌های این دفتر تجاری در باکو می‌توان به استفاده به عنوان نمایشگاه دائمی برای عرضه محصولات و نیز اخذ وکیل برای عقد قرارداد تجار ایرانی و مسئولان جمهوری آذربایجان اشاره کرد که متاسفانه در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها قادر به ادامه فعالیت این دفتر نیستیم و با این وضع مجبور هستیم که از ادامه فعالیت این دفتر جلوگیری گنیم.

 

انتهای پیام/313/1/1