14:51 - 1397/05/16
کد خبر: 77377

یادداشت؛

یک ملت، یک کشتی و دریای پر از موج امید

این روزها کشوری با مردمان متمدن به نا آرامی موج دریایی از خشم دشمن برخورده است اما کشتی این ملت متمدن ناخدایی عالم و مسافرانی از جنس ملتی بزرگ بنام ایران دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، مهدی همتی در یادداشتی از اوضاع نابسامان معیشت مردم، جو سیاسی حاکم در کشور و منطقه، تبلیغات گسترده رسانه های ضدانقلاب، برخی تجمعات و اعتراضات داخلی کشور با هدایت های بیرون از کشور و تلاش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برای تغییر نظام در ایران نوشت؛ در این یادداشت آمده است:

امروز ملت بزرگ ایران بر روی کشتی بزرگ اسلام سوار است که برای حرکت در آوردن آن کشتی نوح، خون هزاران شهید سرافراز اسلام جاری است؛ این ملت باتمدن و بزرگ تاریخ اسلام همواره نشان داده است که پای ارزش های اسلامی و دینی خود می ایستد و برای نگهداشت آن در تلاطم موج های خروشان دریای ناآرام تاریخ بر روی کشتی با یک شعار واحد و  مقصدی مشترک رو به سمت تعالی و رشد درحال حرکت است.

این روزها ملت آگاه ایران اسلامی فهمیده اند که چرا امروز موج دریای کشورشان خروشان تر از روزهای دیگر است؛ آنان می دانند که تلاطم امواج از سوی دشمن روانه دریای آرام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است؛ دریای آرامی که از تنگه های آن میلیون ها کشتی در امنیت کامل راهی سفرهای طولانی می شوند، کشتی هایی که  امنیتشان را مدیون زحمات ده ها ناخدای سبز پوش این نظام هستند واگر زحمات شبانه روزی این بزرگمردان ایران زمین نباشد، این دریای آرام به دریایی ناآرام و خروشان تبدیل خواهد شد.

امروز برای ناآرام کردن این دریای آرام، دشمنان از هر روشی استفاده میکنند، روشهای ظالمانه، خودخواهانه با تفکراتی شیطانی؛ می‌گویند هنرمعامله آن است کهباید اول به حریف ضربه زد بعد کنترل مذاکره را به دست گرفت.

آری ضربه!  ضربه ای ازجنس تحریم های ظالمانه، ضربه ای از جنس امضا زدن خروج از برجام فرجام، و هزاران توطئه ی دیگر و اعمال تحریم های جدید برای آشفته کردن ملتی بزرگ و با بصیرت ایران اما آنان دارند با این کارهای خودخواهانه تیشه به ریشه خود می زنند.

تیشه زمانی به ریشه می خورد که در دل این دریای طوفانی و خروشان تحریم ها، وضعیت نابسامانی اقتصاد وگرانی های اخیر،ملت ایران با صبر و استقامت خودبه سان کوه های استواری همچون کوه سبلان مقاوم بماند آن وقت سربلندیش برای ملت ایران خواهد بود و سرافکندگی هایش بازهم برای دشمنانش.

برای رساندن این کشتی به بلندای کوه های استوار و غنی باید با صبر و استقامت خود و امید به آینده به فرمان یک ناخدای کشتی گوش فرا دهیم و با پشتیبانی آن ناخدای کشتی امیدمان را به خدای حضرت نوح (ع) بسپاریم و دلمان را بزنیم به دریایی از موج های طوفانی دشمن. و با اتحاد یکپارچگی خود توطئه دشمن را  باز پشت سربگذاریم و با قدرت به دریای از موج آرام و با عدالت برسیم.

ملت ایران برای شکست توطئه های دشمن و مقابله با آن باید با  اعتقاد راستین و  همت  آهنین بر روی کشتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دلشان را به خداوند بسپارند و به فرمان رهبری برای به حرکت درآوردن اقتصاد مقاومتی کشور لبیک گویند .

امروز دشمن فهمیده است که ملت ایران با ناخدائی بزرگ و مردمانی بصیر و آگاه باز هم این روزهای بد اقتصادی و معیشتی را پشت سر می گذارد و به همین خاطر  دشمن این روزها بیشتر از روزهای دیگر به آب وآتش می زند تا شاید بتواند کاری از کار پیش ببرد؛ دیدیم که چگونه رئیس جمهور منفور امریکا چطور آغاز تحریم های مجدد برجامی را برعلیه ملت ایران اعمال کرد که این جای تعجب نداشت چراکه با توجه به روند حاکم بر سیاست آمریکا، باید منتظر تحریم‌های گسترده و عمیق‌تری نسبت به تحریم‌های قبلی بود.

در وضعیت فعلی نمی‌توان چندان به مواضع اروپایی‌ها امیدوار بود و اگر حمایتی هم باشد، جنبه تاکتیکی دارد که بهای آن را باید در جای دیگر پرداخت.

با توجه به روحیه جدید آمریکایی‌ها و اتفاق نظری که بین رئیس‌جمهوری، کنگره و سنا در مورد ایران وجود داشت، بعید بود که منافذ قبلی برای دور زدن تحریم‌ها بتواند مورداستفاده قرار گیرد و برای مقابله با تحریم‌های جدید گزینه‌های زیادی پیش‌روی ما نیست و لازم است راه‌های ممکن برای مقابله با چنین تحریم‌هایی را از امشب اعمال سریعا وارد عمل شد.

در پیش گرفتن فرآیندی که نیاز کشور را به مبادلات ارزی دلاری و حتی یورویی کاهش دهد و مبادلات بین‌المللی کشور را ممکن سازد از نیازهای اصلی کشور است،در این رابطه عقد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری ایران از اقدامات مهمی است که می‌تواند اثر تحریم‌های ارزی را کاهش دهد.

برخی کشورها در حال‌حاضر در روابط خود با آمریکا دچار تنش بوده و نسبت به چنین پیمانی علاقه نشان داده‌اند. در حقیقت عقد پیمان‌های پولی دوجانبه باید مدت‌ها پیش در دستور کار قرار می‌گرفت که متاسفانه توجه چندانی به آن نشده است.

به‌نظر می‌رسد سه کشور ترکیه، روسیه و چین، به‌دلیل مشکلات در روابط با آمریکا دارای آمادگی بیشتری برای عقد چنین پیمانی هستند و هر سه کشور نیز از شرکای اصلی تجاریایران محسوب می‌شوند.

در حقیقت اقدامات داخلی مهم‌ترین بخش برای مقابله با تحریم‌های داخلی است، چراکه هدف اصلی تحریم‌ها محدود ساختن اقتصاد کشور با محدود‌سازی صادرات و واردات آن است.

به‌دلیل سوءمدیریت‌ها و مشکلات گوناگون، به عقیده بسیاری از کارشناسان مشکل اصلی کشور ما تحریم‌ها، پیچیدگی‌ها و موانع داخلی بر سر کار و کسب و اقتصاد است که همچنان سدی در مقابل کارکرد اقتصاد قرار دارد و متاسفانه تمامی این موانع ساخته دست دیوان‌سالاری دولتی است که باید شدیدأ با مبارزه ومقابله با گران فروشی ها، مفاسد اقتصادی و اختلاس گران جلوی این سوء مدیریتی های داخل کشور را گرفت.

افزایش بنیه اقتصاد و برداشتن بندهای متعدد از پای اقتصاد و اصلاح ساختارهای دست و پاگیر از ضروریات اصلی افزایش توان اقتصاد کشور برای مقابله با تحریم‌هاست.

در صورتی که مبارزه واقعی با فساد و شفاف‌سازی صورت گیرد می‌تواند تاب‌آوری اقتصاد ایران را در مقابل تحریم‌های جدید افزایش دهد ویک موج امیدی دوباره برای دریای طوفانی اقتصاد کشور رقم زد.

در مبارزه با فساد، شفاف‌سازی وام‌ها و تسهیلات بانک‌ها و هدایت منابع آنها به‌سوی بخش تولیدی اقتصاد، دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

از مشکلات تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز به دلیل عدم تعادل‌ها و هیجانات ناشی از آن بود که امروز با تدابیر انجام یافته تاحدودی از موج های طوفانی این بازار کمی کاسته شد و قیمت سکه با کاهش چند صد هزار تومانی جای رکوردش به به بازار بورس داد که این امر در کنترل نرخ ارز در بازار آزاد از وظایف دشوار دولت‌ در زمان تحریم است.

  تدوین سیاست‌های ارزی متناسب برای بخش‌های مختلف اقتصاد و برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای آنها می‌تواند تعادلی بین عرضه و تقاضای ارز ایجاد کند و از ایجاد شوک در قیمت‌های ارز پیشگیری کند.

باهمه این فراز نشیب های امروز بازار اقتصاد کشور،ملت ایران یکپارچه و با اتحاد و پر از موج امید، امواج طوفانی دشمن را با قدرت در می نوردد و به سمت تعالی، رشد، پیشرفت و توسعه حرکت می کند.

 

*******************

یادداشت: مهدی همتی

***************

انتهای پیام/313/1/