21:14 - 1397/06/29
کد خبر: 78124

سبلان ما گزارش می دهد؛

امروز آسمان هم دلش ازغم زینب (س) گرفت

امروز گوشه گوشه شهرها و میادین اصلی پر از عزاداران سرورسالار شهیدان و ۷۲تن از یاران باوفای بودند که در روز عاشورا مظلومان در دشت کربلا شهید شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، هرکسی امروز به نحوی سعی می کرد خود را در عزاداری امام حسین (ع) سهیم بداند و به همین خاطر خیابان ها مملو از دسته جات عزاداری که گروه گروه با اتحاد و انسجام و با هماهنگی نیروهای نظامی و انتظامی و لبیک یا حسین گویان به سینه زنی و عزاداری می پرداختند.

امسال هم همانند سال های گذشته در عاشورای حسینی، میدان تاریخی عالی قاپوی اردبیل با اجتماع عظیم عزاداران عاشورای شاهد حضور پرشور و گسترده عاشقان و ارادتمندان شهدای کربلا بود.

 

عزادارانی که از داخل و خارج از کشور خود را به شهر دارالارشاد اردبیل رسانده بودند تا شاهد عزاداری باشکوه حسینیان اردبیلی باشند، حسینیانی که باعزاداری ها ارادت خود را به سرور سالار شهیدان امام حسین (ع) و علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) نشان دادند.

 

استان اردبیل که پایتخت حسینیت لقب گرفته است مردمانش امروز بیش از پیش با شور و اشتیاق خواص به عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) با برپایی مراسمات مختلف از جمله حضور دسته جات عزاداری محلات شش گانه در بازار اردبیل ، و تجمع عظیم عزادارن در میدان عالی قاپو در تاسوعا و عاشورای حسینی به عزاداری پرداختند.

 

نماز ظهر عاشورا که تداعی بخش نماز ظهر هفتاد و تن از یاران باوفای اباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا بود امروز مردم استان اردبیل هم همزمان با سراسر کشور و اردببل در 4 نقطه از شهر بصورت باشکوه برگزار شد

 

این فریضه الهی که یک امر مهم در جامعه و در راستای ترویج فرهنگ و پیام عاشورایی در جامعه با اهمیت از سایر سنت های عزاداری است امروز در بسیاری از کشورهای جهان اسلام نیز بصورت گسترده و با شکوه برپا شد.

 

امامزاده سید صدرالدین، شهیدگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، بقعه متبرکه نیار و مسجد محله سلمان آباد اردبیل از جمله مکان های تایین شده برای برپای نماز جماعت ظهر عاشورا، بود که بصورت باشکوه و انسجام یافته با صف های طولانی برگزارشد.

 

آنچه که امروز قابل توجه بود حضور نیروهای نظامی انتظامی، اورژانس، هلال احمر، ایستگاه های سلامت دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری اردبیل و سایر نهادهای مرتبط فرهنگی و مذهبی که همه دست به دست داده بودند تا پیشوازی خوبی برای عزاداران حسینی کرده باشند.

 

نظم و انظباط خاصی در برگزاری مراسمات عزاداری ها دیده می‌شد که همگی به پاس زحمات همه نهادهای فرهنگی و مذهبی استان محقق یافته بود و این در شرایطی است که قسمت عمده این برنامه‌ها به صورت خودجوش و توسط هیأت‌امنای مساجد و تکایای مذهبی مدیریت می‌شد.

 

پوشش های رسانه ای مراسمات عزاداری ها، تجمعات حسینیان از طریق رسانه های ملی و استانی نیز قابل توجه بود که صداوسیمای اردبیل هم با تلاش همکاران تولید و پخش ماموریت خطیر خود را در این راستا به نحو احسن انجام دادند.

 

چیزی که امروز بیشتر در میادین اصلی شهر به چشم می خورد، هجله ها و خیمه های شبیه خوانانی بود که هرکدام برای بیان وقایع عاشورا برای جوانان و نوجوانان نسل امروزی ها برپا کرده بودند.

 

سنت های آیین دیرینه شبیه خوانی که که با بازخوانی واقعه خونین عاشورای حسینی در شهر و روستاهای مختلف کشور به ویژه استان اردبیل اوج شهادت مظلومانه امام حسین (ع) را به تصویر می کشند.

 

حماسه عاشورای حسینی یک حماسه بی نظیر است که دارای ویژگی های متعدد است،اگر در مورد این حادثه به تامل بپردازیم ناخداگاه به تجلیل از امام حسین خواهد پرداخت.

 

امروز دشمنان هم به پیام مکتب عاشورا پی برده تند و همه فهمیده آمد که قیام امان حسین (ع) توانست یک مکتب انسان ساز را حفظ کند اگر این قیام نبود از اسلام چیزی باقی نمی ماند.

 

 

انتهای پیام/۳۱۳/۱/۱