14:12 - 1397/09/15
کد خبر: 79218

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛

مراکز تشخیص سریع اچ آی وی در اردبیل راه اندازی می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه حدود 60000 نفر در کشور مبتلا به اچ آی وی هستند،گفت: در حال حاضر کمتر از نیمی از آنها شناسایی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی اردبیل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تخمین زده می شود که حدود 60000  نفر در کشور مبتلا به اچ آی وی هستند،گفت: در حال حاضر کمتر از نیمی از آنها شناسایی شده اند. 

وی با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به اچ آی وی از میان آسیب پذیرترین گروهها، یعنی زنان تن فروش، معتادان تزریقی و زندانیان بوده اند گفت: برای پیشگیری از اچ آی وی باید به این گروههای در معرض خطر توجه ویژه ای شود. 
نخستین یکی از اقدامات مهم در پیشگیری از ابتلاء به اچ آی وی را توسعه و افزایش مراکز انجام دهنده تست تشخیص سریع اچ آی وی عنوان کرد و افزود : برنامه های امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در جهت افزایش دسترسی مردم به انجام تست های تشخیص سریع به صورت جدی در حال اجراء و پیگیری است.
معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی اردبیل یکی از اقدامات مهم پیشگیری از ابتلاء به اچ آی وی،را تقویت همکاریهای بین بخشی در MMT (مراکز درمان سوء مصرف مواد) و زندانها با انجام مشاوره و تست تشخیص سریع اچ آی وی دانست و گفت:یکی دیگر از گروههای هدف در برنامه پیشگیری از اچ آی وی، مادران باردار هستند، چون جلوگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به کودک از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و در این راستا  برای کلیه مادران باردار در سه ماهه اول بارداری تست تشخیص سریع اچ آی وی انجام می گیرد.
 
وی با اعلام اینکه کلیه بیماران شناسایی شده با تکمیل پرونده در مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری تحت درمان با داروهای اچ آی وی قرار می گیرند گفت: مشاوره و انجام تست های تشخیص سریع ایدز درمراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در کلیه شهرستانها به صورت رایگان انجام می گیرد.
 

انتهای پیام/ج