13:17 - 1397/11/03
کد خبر: 79857

ما توانستیم/ 2

رشد 52 درصدی سواد اردبیلی‌ها بعد از انقلاب +جدول

بی شک رشد چشمگیر سواد‌آموزی در ‌اردبیل طی چهل سال اخیر از دستاوردهای شگرف انقلاب اسلامی به شمار می آید چراکه رشد سواد این استان در مقایسه با قبل انقلاب 52.4 درصد بوده و اکنون در گروه سنی 10 تا 49 ساله ها ،بیش از 91 درصد باسواد هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، بدون شک سواد و سوادآموزی یکی از مهم‌ترین مقدمات رشد، توسعه و ارتقای فرهنگی هر کشور است. توانایی خواندن و نوشتن از نعمت‌های بزرگی است که انسان را با گذشته، حال و آینده پیوند می‌دهد و موجبات ثبت و ضبط وانتقال تجربیات، دانش و مهارت در جوامع انسانی است. به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که بحقّ باید آن را یک انقلاب فرهنگی عظیم دانست، مسأله محو پدیده ی شوم بی‌سوادی مورد توجه ‌اندیشمندان و رهبران ارشد سیاسی کشور قرار گرفت.

 حضرت امام خمینی(ره) با پیام تاریخی خود در هفتم دی ماه 1358 فرمان مبارزه ی ضربتی با بی‌سوادی را صادر و ایشان با ارائه رهنمودی بنیادین مبتنی بر تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا، همه را به مشارکت در اوّلین مرحله ‌این جهاد عظیم یعنی محو بی‌سوادی دعوت کردند.

بی شک رشد چشمگیر سواد‌آموزی در ‌اردبیل طی این چهل سال اخیر از دستاوردهای شگرف انقلاب اسلامی به شمار می آید چراکه طبق اعلام معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل  بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی رشد سواد در استان اردبیل  52.4 درصد بوده و اکنون 83.1 درصدجمعیت بالای شش سال استان اردبیل باسواد هستند. 

 از دیگر نکات قابل توجه  فاصله نزدیک نرخ سواد زنان و مردان استان اردبیل  است در حالی که برخورداری از سواد زنان استان در قبل از انقلاب ۱۴.۶ بود و در سرشماری سال ۹۰ در گروه سنی شش سال و بالاتر به ۷۴.۵ درصد رسید و در حال حاضر  طبق سرشماری سال 95 بیش از 77 درصد زنان این استان از نعمت سواد بهره‌مند هستند.

جزئیات بیشتر از سواد آموزی سنین مختلف در استان اردبیل را در ادامه و در گفتگوی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل بخوانید.

غلام حسین گنجی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با  اشاره  به فعالیت 40 ساله نهضت سوادآموزی اشاره کرد و افزود: یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی توسعه و ترویج سوادآموزی و یادگیری علم بوده که براساس سرشماری سال 55 در کشور 47.5 درصد با سواد بوده‌اند که براساس سرشماری 95 این رقم در گروه سنی بالای 6 سال به 87.6 درصد رسیده است. 
گنجی بیان کرد: استان اردبیل در سال 55 قریب به 30.7 درصد جمعیت باسواد داشت که در سرشماری 95 این رقم به 83.1 درصد رسیده است که نسبت به رشد کشوری 40 درصد رشد استان اردبیل در باسوادی 52.4 درصد بوده است.

شاخص ها

قبل از انقلاب  سرسماری سال1355(درصد)

بعد از انقلاب سرشماری 1395 (درصد)

جمعیت باسواد استان اردبیل

%30.7

%83.1

برخورداری از سواد زنان استان اردبیل

%۱۴.۶

%77

وی تصریح کرد: یکی از آمارهای قابل تامل در سوادآموزی نزدیکی فاصله زنان و مردان در سوادآموزی است که این فاصله از 31.5 درصد هم اکنون به کمتر از 11.7 درصد رسیده به طوری که بیش از 77 درصد زنان استاناردبیل  از نعمت سواد بهره‌مند هستند. 

شاخص

آمار

وضعیت سواد در گروه سنی 10 تا 49

93.1%

تعداد افرادی که در سال 95 تحت پوشش دوره سواد آموزی قرار گرفتند

5117

تعداد افرادی که در سال96 در استان اردبیل تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند

4533

نرخ پوشش انسداد مبادی بی سوادی در مقطع ابتدایی دراستان اردبیل

%98

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: در گروه سنی 10 تا 49 سال که هدفگذاری نهضت سوادآموزی است وضعیت سواد در کشور هم اکنون به بیش از 94.7 درصد رسید که در استان اردبیل این رقم 93.1 درصد است که حدود 1.6 فاصله ما با میانگین کشوری است.

گنجی اردبیل و خلخال را با بیشترین آمار باسوادی معرفی کرد و گفت: طرح ویژه شتاب‌بخشی سوادآموزی در چهار نقطه اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و گرمی تهیه شده و اجرایی می‌شود.

به گفته این مسئول در سال 95 حدود 5 هزار و 117  نفر در سال 96 افراد  4 هزار و 533 نفر و در سال 97 تا به امروز 4 هزارو22 نفرتحت پوشش دوره سواد آموزی دراستان اردبیل قرار گرفته اند.

 همچنین برای نخستین بار در استان اردبیل طرح جدید سواد اموزی ویژه کشاورزان کم‌سواد و بی‌سواد شهرستان های اردبیل،پارس آباد،مشگین شهر و اصلاندوز اجرا شد.

معاون سواد آموزی اموزش و پرورش استان اردبیل درباره این طرح گفت: :در این طرح کتاب‌های مخصوص برای کشاورزان بی‌سواد و کم سواد چهار شهرستان ذکر شده تدریس می شود.

وی با بیان اینکه مراکز شش گانه یادگیری محلی در استان فعال هستند، تصریح کرد:طرح ایجاد مراکز یادگیری محلی توسط نهضت سوادآموزی ظرفیت های بسیار بزرگی برای مهارت آموزی و توانمندسازی زنان در کنار سوادآموزی ایجاد خواهد کرد؛سه مورد از مراکز یادگیری محلی در شهرستان اردبیل و دیگر مراکز در شهرستان مشگین شهر ،اصلاندوز ،و در زندان اردبیل نیز مرکز یادگیری محلی امسال افتتاح شد.

گنجی اضافه کرد:یکی دیگر از طرح هایی که دنبال خواهیم کرد طرح حلقه های مطالعه و کتابخوانی در استان اردبیل  است؛این طرح برای افرادی اجرا می شود که سطح تحصیلات آن ها در حد دوره ابتدایی ،راهنمایی و ترک تحصیلی ها است.

وی با اشاره به اجرای طرح کتابخوانی با خانواده و آموزش عملی نماز گفت: در کلاس های سواد اموزی در ده دقیقه اول برای اموزش عملی نماز اختصاص خواهد یافت.

وی تاکید کرد : شهرستان اردبیل علی رغم اینکه بالاترین درصد باسوادی در استان را دارد نیاز به توجه بیشتر و اجرای برنامه های وبژه جهت شتاب بخشی به فعالیت های سواد آموزی شهرستان اردبیل و پارس آباد ضروری است .

طبق اعلام معاون سواد آموزی استان اردبیل  نرخ پوشش انسداد مبادی بی سوادی در مقطع ابتدایی  98 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

بر اساس آخرین اخبار معاون وزیر آموزش و پرورش شاخص سواد ایرانی ها ۷درصد بیشتر از نرم جهانی است؛طبق گفته این مسئول

نرخ باسوادی ایرانیان به بالای ۹۷ درصد رسیده و میانگین جهانی در حد ۹۰ درصد باقی مانده است.

انتهای پیام/